• miss mli

Plugga till sjuksköterska i Norge

Någon som vet något om det? Är det svårt att komma in osv?

• Svar på tråden Plugga till sjuksköterska i Norge
  • Tant Groda

Får du jobba i Sverige efter norsk sskutb?
    Om du tänkt det, så kolla upp det innan. Det är stor skillnad på vad en svensk ssk gör och vad en norsk ssk gör.

• JA77
    Tant Groda skrev 2013-02-15 13:32:23 följande:
    Om du tänkt det, så kolla upp det innan. Det är stor skillnad på vad en svensk ssk gör och vad en norsk ssk gör.

Nej, det är ingen större skillnad, man får som ssk i Norge göra precis detsamma som i Sverige, men man jobbar på ett annat sätt (tex att ssk 1 har läkemedelsansvar och ssk 2 verkar mer som usk.
  • Sykepleie

Vad jag har har hört från mina norska kollegor så är det ungefär som i Sverige med att komma in, dvs kan vara svårt beroende på vårt man vill läsa.

Tant Groda skrev 2013-02-15 13:32:23 följande:

Nej, det är ingen skillnad på vad en svensk ssk gör och en norsk ssk gör. Däremot måste man ansöka om svensk sjuksköterska legitimation innan man kan börja jobba i Sverige oavsett vart man läst utbildningen. Däremot tror jag de har språkkrav, dvs att man ska kunna norska skriftligt och språklig innan man är behörig att söka som utlandsnorsk.
  • Sykepleie
    JA77 skrev 2013-02-16 22:17:39 följande:
    Nej, det är ingen större skillnad, man får som ssk i Norge göra precis detsamma som i Sverige, men man jobbar på ett annat sätt (tex att ssk 1 har läkemedelsansvar och ssk 2 verkar mer som usk.

Att en ssk har läkemedelsansvar och den andra har hand om omvårdnaden är vanlig i Sverige med på vissa sjukhus/avdelningar.
  • Tant Groda

JA77: jag är bara usk, men när ssk kolleger har varit över i Norge och jobbat så har de berättat att de får göra mer än en norsk ssk.
    Så då tänkte jag att det är bra att kolla upp om man får jobba i Sverige innan! Ber om ursäkt!

• Sykepleie
    Tant Groda skrev 2013-02-17 19:16:37 följande:
    JA77: jag är bara usk, men när ssk kolleger har varit över i Norge och jobbat så har de berättat att de får göra mer än en norsk ssk.

Så då tänkte jag att det är bra att kolla upp om man får jobba i Sverige innan! Ber om ursäkt!

Va? Vilka säker är det de får göra som norska ssk inte får göra? Jag gör då samma sak som mina norska kollegor och ändå som skiljer oss är att jag läste min utbildning i Sverige och de i Norge ( och att jag har dubbelt leg)
  • JA77
    Sykepleie skrev 2013-02-17 18:45:30 följande:
    Vad jag har har hört från mina norska kollegor så är det ungefär som i Sverige med att komma in, dvs kan vara svårt beroende på vårt man vill läsa.

Nej, det är ingen skillnad på vad en svensk ssk gör och en norsk ssk gör. Däremot måste man ansöka om svensk sjuksköterska legitimation innan man kan börja jobba i Sverige oavsett vart man läst utbildningen. Däremot tror jag de har språkkrav, dvs att man ska kunna norska skriftligt och språklig innan man är behörig att söka som utlandsnorsk.
    Inget språkkrav finns.
  • Sykepleie
    JA77 skrev 2013-02-17 20:43:59 följande:
    Inget språkkrav finns.

Hum kanske bara gäller spec.utbildningarna eller vissa av dem.
  • JA77
    Sykepleie skrev 2013-02-17 21:17:43 följande:

Hum kanske bara gäller spec.utbildningarna eller vissa av dem.
    Nej inte det heller. Nordiska medborgare får söka fritt.
  • Sykepleie
    JA77 skrev 2013-02-18 10:44:42 följande:
    Nej inte det heller. Nordiska medborgare får söka fritt.

För några år sedan hade de språkkrav på barnmorskeprogrammet i Norge. men det kanske är ändra.
Svar på tråden Plugga till sjuksköterska i Norge