• Mattemamman

Muslimer! Vad äter ni för godis?

ska snart ha barnkalas här hemma och ska fixa godispåsar till fiskdammen. Upptäckte att det är gelatin i nästan allt - vad ska jag ha i påsarna mer än choklad?

• Svar på tråden Muslimer! Vad äter ni för godis?
  • Kische

Det finns ju annat godis med som inte har gelantin i sig alls, läs på påsarna! Gott och blandat har väl bivax t.ex. om jag inte minns fel och choklad kan man också äta. Plockgodis ska det stå om det är gelantin av svin på lådorna. Är själv vegetarian så jag är van att kolla men jag äter inte så mycket godis annat än choklad. 

• Mattemamman
    Kische skrev 2013-02-15 14:20:17 följande:
    Det finns ju annat godis med som inte har gelantin i sig alls, läs på påsarna! Gott och blandat har väl bivax t.ex. om jag inte minns fel och choklad kan man också äta. Plockgodis ska det stå om det är gelantin av svin på lådorna. Är själv vegetarian så jag är van att kolla men jag äter inte så mycket godis annat än choklad. 

Aha, all gelatin är alltså inte från gris?
  • Kische

Nej all gelatin är inte från gris, det står "av svin" om det är från gris. Men det bästa är kanske att undvika helt, det gör jag,

• kokos

Ferrari bilarna, malaco fiskarna och colasura napparna hos karamellkungen är inte svin gelatin i

• MiaTina

Hoffmanns Konfektyr tillverkar gräddbullar som är utan gelatin. Visserligen lite kladdigt att stoppa i godispåsen... men är i alla fall en lösning. City Gross har Hoffmanns, de säljs eventuellt under City Gross eget märke "Favorit".

• Amatullah

Ja de är från Turkiet men det är sällan msn hittar de i Sverige. Vanliga haribo som tillverkas i Sverige är INTE halal

Svar på tråden Muslimer! Vad äter ni för godis?