• Solveig

HJÄLP! Haj från IKEA i tvättmaskinen just nu!

Sonen har en jättestor haj som jag köpt på IKEA. Ett gosedjur alltså. Hans dyrbaraste ägodel.

Hajen hade blivit jättesmutsig så jag övertalade sonen att vi skulle stopp aden i tvättmaskinen. Satte på 30 graders tvätt utan centrifugering. Trodde jag. Jag har knappat in fel och nu ska hajen centrifugeras.

Kommer den att gå sönder och bli full av klumpar nu? ska jag stoppa tvättmaskinen innan den börjar centrifugera? (Ingen aning om hur man gör det - det är en ny maskin som jag inte är riktigt säker på hur man handskas med tydligen)

Har klippt bort tvättråden tyvärr.

• Svar på tråden HJÄLP! Haj från IKEA i tvättmaskinen just nu!
  • Solveig

Jag vet inte. Har aldrig tvättat ett godedjur i tvättmaskin förr. Tvättade en täckjacka en gång och alt foder for in i botten typ. Blev helt klumpigt. Så jag tänkte att det kanske sker med hajen också, vilket vore katastrof.

• Zinara

Nu har vi ingen haj men alla mjukisdjur vi har från ikea har funkat utmärkt att centrifugera, Jag tvättar även på 60 grader och de håller. Jättekängrun som är dotterns skatt är tvättat åtminstånde ett tiotal gånger.

• Zinara

Täckjackor ska man tvätta med tennisbollar har jag lärt mig.

• Solveig

Åh så bra! Tack för svar. Sonen sitter och stirrar in i tvättmaskinen. Han tycker hajen ser ledsen ut och jag blev lite kallsvettig när jag tänkte att jag kanske pajjar hans bästa vän, haha!

• tulip79

Hur blev hajen? Har bara tvättat andra gosedjur (icke-ikea) och alla har klarat sig fint!

Hoppas att hajen och sonen blev nöjda!

• Natulcien

Jag tvättar alltid alla gosedjur i 40 grader med centrifugering. Har aldrig varit några problem.

• Muppen0226
    Solveig skrev 2013-02-15 15:05:28 följande:
    Jag vet inte. Har aldrig tvättat ett godedjur i tvättmaskin förr. Tvättade en täckjacka en gång och alt foder for in i botten typ. Blev helt klumpigt. Så jag tänkte att det kanske sker med hajen också, vilket vore katastrof.

Det är olika på olika mjuikisar. En del av min dotters mjukisar har jag tom kört på 60 grader nu eftersom hon har en envis magsjuka som inte ger sig. Den ser ut att försvinna i ett par dagar, sedan spyr hon igen och jag måste tvätta favoritsnutten och nallen igen i 60 grader. Än så länge håller dem, det finns mjukisar man inte kan tvätta alls, sådana finns dock bara i två exemplar av ca 75 (!) nallar.
  • Solveig

Det gick finfint. Hajen är ren och fin och mår toppen. Skrattande

Vi har en ny tvättmaskin och jag kan fattar tydligen inte hur man ska knappa in programmet. Knappade alltså in cenrifugering och så fick jag inte stopp på den. Så det var bra att ni sa att det skulle bli bra andå.

Jag höll ju masken inför sonen hela tiden och hävdade att hajen hade störtkul i "karusellen".

Annars hade jag väl fått åka in till IKEA och hoppas att de säljer hajar ännu, inte varit där på ett tag. Gossen har en massa gosedjur, men det är bara hajen han ääääälskar. Vi har också haft magsjuka och hajen var lite illa medfaren.

• anna021

Skönt att hajen klara simturen efter att variit på det torra ett tag.

Svar på tråden HJÄLP! Haj från IKEA i tvättmaskinen just nu!