• Anonym (Man)

Jag har diagnosen Schizoid PS

Schizoid personlighetsstörning skulle jag förklara som ett avbrott från samhället.
    Väldigt likt Asperger och ofta får en person med Asperger Schizoid som felaktig diagnos.
    Personer med Schizoid PS är riktiga ensamvargar, och lider inte av det.
    Därför är det väldigt sällan någon med Schizoid PS söker hjälp för det, och psykologer vet inte riktigt hur man behandlar det.

Har du en fråga, så besvarar jag den så gott jag kan.

• Svar på tråden Jag har diagnosen Schizoid PS
  • Anonym

Tror du att du är flera olika personer?? Är inte alls insatt i schizofreni

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-15 16:01:25 följande:
    ts lider inte av schizofreni enligt dennes beskrivning i trådstarten.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2013-02-15 16:01:25 följande:
    Är inte schizofren min vän
  • Anonym

Hur ser ditt dagliga liv ut, hur bor du, vad har du för sysselsättning?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Och schizofreni är inte samma sak som multipla personligheter, det kallas dissociativ identitetsstörning och har inte mycket med schizofreni att göra, trots att media gör sitt bästa för att sammankoppla dem.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym

Schizoid personlighetsstörning = en "extrem" sorts personlighet, som man antar har utvecklats under uppväxten
    Asperger = en neuropsykiatrisk diagnos som är medfödd, hjärnan fungerar lite annorlunda jämfört med de flesta
    schizofreni = en psykossjukdom när man tappar kontakten med verkligheten
    multipla personligheter = när man fungerar som helt olika personer vid olika tidpunkter. Tros bero på bla trauma. 

• Anonym (Man)
    Anonym skrev 2013-02-15 16:12:50 följande:
    Hur ser ditt dagliga liv ut, hur bor du, vad har du för sysselsättning?
    Bor ensam i en lägenhet centralt i stan, där jag bor.
    Just nu är jag arbetslös sen några månader tillbaka så tiden spenderas mycket på informationssökning.
    Lyssnar på föredrag, dokumentärer, läser, filosoferar och när jag inte vill tänka så mycket spelar jag något spel, eventuellt tränar.
  • Anonym

Skulle du vilja ha behandling av något slag, finns det något du önskar skulle vara annorlunda?

• Anonym (någon)

Jag är intresserad av det här med skillnaderna mellan Aspergers och Schizoid. Jag kan inte ha Schizoid eftersom jag har Aspergers och antar att man inte kan ha båda två samtidigt. Mina frågor är:

-Tycker du att ögonkontakt är jobbigt? Är det skarpt eller gör det ont? Har du mindre ögonkontakt än vad andra verkar ha?

- Har du någon nära relation överhuvudtaget? Älskar du någon?

- Hur reagerar du/skulle reagera tror du i en nödsituation? Tex föreställ dig att du var med på Utöya? Vilka reaktioner skulle du ha, inåt och utåt? Skulle du hjälpa de andra?   

• Anonym

Umgås du ofta med människor? Har du många vänner och bekanta?
    Vad är det roligaste du vet?
    Har du en utbildning och ett yrke?

Svar på tråden Jag har diagnosen Schizoid PS