• Anonym (sommartorpet)

Sommartorp, långtidshyra vs köpa?

Jag och sambon har i flera år pratat sommarstuga, vi har tidigare haft båt och husvagn men med 3 barn växte vi ur både båten och husvagnen...

Nu har vi plötsligt ramlat över två torp, det ena är till salu för 195.000
    Det andra är långtidshyra för endast 700/månad

Min vision är ett mysigt torp på rimligt avstånd från hem och jobb så att man kan pendla under fina dagar på vår och höst. Båda dessa torp ligger 30-40 minuter från jobbet.

Vi hade dessutom en tanke att hyra ut torpet till fiskeintresserade då det finns ett sportfiskeområde i krokarna, samt att det finns flera vackra historiska vandringsleder i omgivningarna som lockar massor av turister.

Ni som har / har haft sommarstuga/torp vad har ni för erfarenheter gällande ekonomin i ett sommarboende? Ni som hyrt, vilka restriktioner hade ni när det gällde renovering osv.
    Ni som hyrt ut, hur har ni skött nyckelutlämning, städning osv.

Alla tips på för och nackdelar tas tacksamt emot!! 

• Svar på tråden Sommartorp, långtidshyra vs köpa?
  • 75an

Vi äger en sommarstuga sedan ca 5 år tillbaka. Vi har även villa och funderar nu på att sälja stugan, för oss är det för mycket att hålla reda på och underhålla/fixa två hus samtidigt som vi har småbarn. 

Stugan är dyr när t ex vattenpumpen pajade och behövde bytas eller när vi valde att bygga en ny stor altan. Vill ni fixa mycket så kostar det pengar, samtidigt så är det en del av charmen att få fixa och dona så att det blir som man vill ha det. Själva underhållet med el, sopor, o dyl kostar en del men inte särskilt mycket, några hundra i månaden. På sommaren brukar vi vilja fixa något, t ex måla om ut- eller invändigt, köpa något fint osv så det brukar varje år gå några tusenlappar.

Skulle vi flytta till lägenhet så skulle jag absolut vilja ha ett sommarhus inom en timmes färdväg så att man lätt kunde åka dit när solen skiner.

Vilket torp tycker ni bättre om? Finns det möjlighet att om några år få köpa loss hyrestorpet?  Är hyrestorpet i så bra skick så att ni skulle kunna trivas där utan att göra några större investeringar? Är köpestorpet i bra skick eller behövs nytt tak eller någon annan investering?

• Loket

Äger du din stuga kan du själv bygga om som du vill, det är inte alltid möjligt om man hyr en stuga ens för längre tid å andra sidan kanske ni ledsnar på att ha en stuga efter x antal år och då är det enklare att säga upp ett hyresavtal än det kan vara att sälja en stuga om man har otur.

Att äga är väl att föredra om du frågar mig även om kostnaderna blir högre om man måste låna och ska stå för löpande underhåll m.m

Svar på tråden Sommartorp, långtidshyra vs köpa?