• stardream

Någon som kan hemförsäkringar? Orkar inte med alla samtal!!!

Jag har i dag en hemförsäkring på Tre kronor, alltså Swedbanks egna. Denna kommer inte att löpa ut förens 1/2-2014. Men kan man inte säga upp den redan nu? På det andra försäkringbolaget, som jag kommer att byta till sa han jag pratade med att man har rätt att säga upp försäkringen precis när man vill, oavsett om den löper ut 2020! Men att jag alltså är bunden till tre kronor fram till den 1/2-2014. Hon på swedbank sa att jag från den 1/1-2014 kunde säga upp den.

Nu har jag alltså fått två olika svar, vad gäller?

Dessutom har jag läst på nätet att man bara kan sluta betala försäkringen så upphör den? Någon som har gjort det? Vad händer i så fall?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Någon som kan hemförsäkringar? Orkar inte med alla samtal!!!
  • Lisa1976

Du kan inte säga upp den förrän huvudförfallodagen. Om du inte flyttar.
    Slutar du att betala får du ju påminnelse och går kanske till inkasso. Vågar du riskera det? 

Son 0804 Dotter 1101
  • stardream
    Lisa1976 skrev 2013-02-15 16:33:23 följande:
    Slutar du att betala får du ju påminnelse och går kanske till inkasso. Vågar du riskera det? 
    Betalningspåminelse får jag, men går det verkligen till inkasso? Den är ju ändå frivillig? Vi betalar månadsvis.
  • Lovisblomman

Jag jobbar på Folksam. När man tecknar en försäkring så binder man sig alltid ett år i taget. Är enbart vid ens ffd man kan byta om man inte flyttar el om andra förhållanden skulle ändrad. Tex blir sambo.
    Hemförsäkring är frivillig. Man får en påminnelse sen faller försäkringen bort som obetald. Går ej till inkasso. MEN, det är inte positivt att ha många obetalda försäkringar. Det kan komma o påverka ens kommande premier om msn skulle vilja bli kund igen.

• Ordis
    Lisa1976 skrev 2013-02-15 16:33:23 följande:
    Varför skulle man inte kunna säga upp ett kontrakt i god tid innan det löper ut? Jag hade skickat ett fax eller ett mail med uppsägningen och sparat bekräftelsen på att det kommit fram.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
Svar på tråden Någon som kan hemförsäkringar? Orkar inte med alla samtal!!!