• Anonym (mamma)

Flytta långt trots gemensam vårdnad

Jag bor i en stad, sonens pappa flyttade 25 mil härifrån för drygt 2½ år sedan, han träffade en ny tjej för två år sedan och sedan dess skiter han i princip i sonen. Han tar sig hit MAX en gång i månaden, det blir då fredag kväll till söndag lunch ungefär. Våran son har nyss fyllt 5 år. Under HELA sonens liv har jag fått tjata på att pappan ska träffa sonen, men gav väl upp för nått år sedan.
    När han väl kommer hit för att träffa sin son är de hemma hos sonens farmor och farfar, han har haft honom själv max fem gånger under dessa fem år. När han somnar åker han hem till kompisar och våran son vaknar fortfarande på kvällarna och då är pappa borta (detta berättar sonen själv). Han tar och har aldrig tagit något ansvar. Han är lille gullepojken och hans föräldrar tar ansvaret åt honom (jag är jättetacksam för hjälpen jag får av dem, det är inte det).
    Nu har jag träffat en ny kille och vi har planerat att flytta ihop till sommaren, han bor ca 40 mil härifrån så avståndet till sonens pappa kommer bli ca 50 mil efter flytten. När jag berättade att vi kommer flytta i sommar blev det ett väldans liv. Då kommer han på att han till ha sonen varannan vecka, jag sa då att han börjar skolan i augusti och man får inte ha två skolplatser (fast nu vet jag att man tydligen kan få två när det gäller förskoleklass, men jag tror inte att det är bra för barnet). Han tyckte att vi skulle hitta på en skola som har varannan vecka!?
    Jag har erbjudit mig att åka upp till vår nuvarande stad och lämna sonen hos farmor och farfar en helg i månaden så han kan träffa honom där som sonen är van vid (han har hälsat på sin pappa två gånger i sitt liv med farmor, aldrig själv) och dessutom bor min syster här så jag kan hälsa på henne under tiden sonen träffar sin pappa. Men detta dög inte åt pappan.
    Han säger att han inte träffar sonen oftare för att han inte kan hålla på att åka så långt hela tiden!? Men han tycker att jag ska köra sonen till honom varannan helg när vi flyttar. Frågade varför han tyckte att det var okej att sonen åkte så långt när han själv inte kan tänka sig att åka, fick svaret att jag låter ju sonen åka som en handväska.

Själva frågan är: har han något att säga till om? Han bor ju inte ens här och det var han som flyttade först. Vill absolut INTE att mitt barn ska gå i skolan här, det är inte ett bra ställe att växa upp på och jag hade redan tänkt flytta till hösten då min utbildning är klar då och sonen börjar skolan (vilket va okej med pappan innan, men inte nu när jag träffat en nu kille). Ska jag prata med familjerätten först? Eller flytta först och kontakta dem om pappan krånglar?

• Svar på tråden Flytta långt trots gemensam vårdnad
  • Anonym (anonym)

Jag hade bara flyttat! Vill han krångla och stämma dig på vårdnaden eller boendet så låt han bara göra det! Det kommer aldrig gå hans väg ändå! 

• Anonym (känner igen det)

Jag tog hand om vårt barn kanske 90%, varje vecka åkte jag långt med barnet till honom för att de skulle ses, jag la ned mycket tid på att de skulle få en relation, utan mig hade de haft en helt annan relation. När jag efter två år träffade en man skulle pappan plötsligt ta hand om barnet halvtid eller mer, han påstod att jag hindrat honom tidigare och nu skulle han minsann få upprättelse. Jag gav honom fria händer och nu har han barnet 1/3 av veckan. Det är väl en svartsjuke-reaktion.

Vore jag du skulle jag bara flyttat.

• Anonym (mamma)

Jag tänker flytta även om inte han vill. Det va ju han som flyttade först! Jag har sagt att han får anpassa sig nu för jag har redan anpassat mig efter honom i flera år. Han får gärna ha varannan vecka men då får han flytta efter mig.
    Jag tänkte bara om nån visste några regler, hittar ingenting när jag googlar, det är ju oftast att en förälder bor kvar på orten de kommer från.

Detta är inte första gången, han "hotar" alltid med att han ska ha sonen mer så fort jag säger något och då ger jag upp, för jag tror inte att vår son skulle ha det bra hos honom. Han känner honom inte ens. Så jag tror att han tror att jag kommer ge upp den här gången också.

Svar på tråden Flytta långt trots gemensam vårdnad