• Anonym (Äckligt!)

Springmask Vermox - erfarenheter?

Har ätit Vanquin men masken återkommer och har nu därför fått Vermox utskrivet. Enligt ordination ska jag äta 1 tablett morgon och kväll i tre dagar. Jag har endast fått sex tabletter, ska inte kuren upprepas som man gör med Vanquin? Jag tar mer än gärna emot tips och råd angående Vermox då jag en gång för alla vill utrota dessa äckliga parasiter!

• Svar på tråden Springmask Vermox - erfarenheter?
  • PerG

Jo, man ska ju upprepa behandlingen efter två veckor så du får nog kontakta läkaren..

Har ni kollat "omgivningen" så att du inte återsmittas av någon utifrån? Arbetsplats/släkting/vän/etc...?

• Anonym (Äckligt!)
    PerG skrev 2013-02-15 19:59:31 följande:
    Jo, man ska ju upprepa behandlingen efter två veckor så du får nog kontakta läkaren..

Har ni kollat "omgivningen" så att du inte återsmittas av någon utifrån? Arbetsplats/släkting/vän/etc...?
    Ja någonstans utifrån måste detta komma från då jag nitisk följer alla råd angående extra god hygien, städning och sköljning av frukt och grönt. Ska försöka kartlägga omgivningen lite smidigt men har inte hört någon nämna att de har mask. Å andra sidan är det väl ingenting man talar högt om.
  • PerG

Problemet kan ju vara att personen ifråga inte ens är medveten. Alla får ju inte så starka symptom eller så tror man att det är något annat...

Ett knep kan ju vara att själv ta upp det för att starta en tanke hos omgivningen men det är nog kanske lite tabubelagt ändå på något sätt... ;)

Anonym (Äckligt!) skrev 2013-02-15 20:05:07 följande:
    Ja någonstans utifrån måste detta komma från då jag nitisk följer alla råd angående extra god hygien, städning och sköljning av frukt och grönt. Ska försöka kartlägga omgivningen lite smidigt men har inte hört någon nämna att de har mask. Å andra sidan är det väl ingenting man talar högt om.

• Anonym

Har alla i hemmet behandlats? Annars kommer du nog få det om och om igen.

• Anonym (Äckligt!)
    Anonym skrev 2013-02-15 20:39:17 följande:
    Har alla i hemmet behandlats? Annars kommer du nog få det om och om igen.
    Jag bor ensam men tack iaf för rådet.

När man läser runt har många doserats en tablett med upprepning efter två veckor, jag har ordinerats 2 tabl/dag i tre dagar. Vet någon hur det kommer sig? Det är ett e-recept så jag har inte träffat läkaren.
  • PerG

Den dosen är väl egentligen om man drabbas av spolmask? Och då är återfallsrisken i princip obefintlig... Hmm...

Anonym (Äckligt!) skrev 2013-02-16 07:08:18 följande:
    Jag bor ensam men tack iaf för rådet.

När man läser runt har många doserats en tablett med upprepning efter två veckor, jag har ordinerats 2 tabl/dag i tre dagar. Vet någon hur det kommer sig? Det är ett e-recept så jag har inte träffat läkaren.

• Anonym (Vanquin)

Hej
    Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.

• Anonym (Äckligt!)
    PerG skrev 2013-02-16 10:54:26 följande:
    Den dosen är väl egentligen om man drabbas av spolmask? Och då är återfallsrisken i princip obefintlig... Hmm...

Ja, jag läste också det och därför blev jag konfunderad. Jag tar tabletterna som föreskrivet och så får jag ringa till vårdcentralen på måndag. Hoppas innerligt att jag beviljas en dos till då deras livscykel tydligen är 14-dagars intervaller.
  • Anonym (Äckligt!)
    Anonym (Vanquin) skrev 2013-02-16 10:58:29 följande:
    Hej
    Kidsen hade springmask och skulle återbehandlas efter tio dagar om jag inte missminner mig. Vi gav lite mer än dosen föreskrev och redanefter sex dagar var de tillbaka så vi gjorde ombehandlingen redan då plus en gång till efter ytterligare sex dagar. Då var de borta! Vi sanerade sängar, sovrum, toalett, soffor och nästan alla kläder. På dagis rensade vi, och personal, ur och tvättade.Äggen sprids i luften och man kan andas in dem och vips är det igång igen. Alla vet inte om att de har mask då de får lindriga symtom eller inga symtom alls medan andra antagligen inte berättar om det. Det är ju lite pinsamt.
    Jag har kört Vanquin, tre doser med 14 dagars intervaller men det bet inte. Läste att om man har magfickor och dylikt kanske inte Vanquin är lika effektivt och därför bad jag om Vermox. Hoppas innerligt att det funkar denna gång, har städat och tvättat som en tok de senaste månaderna.
  • Anonym (Äckligt!)
    Anonym (Äckligt!) skrev 2013-02-16 22:01:37 följande:
    Jag har kört Vanquin, tre doser med 14 dagars intervaller men det bet inte. Läste att om man har magfickor och dylikt kanske inte Vanquin är lika effektivt och därför bad jag om Vermox. Hoppas innerligt att det funkar denna gång, har städat och tvättat som en tok de senaste månaderna.
    Menar givetvis tarmfickor.
  • Anonym (...)

Ät mycket chili och vitlök. Smörj dig med kokosolja. Tar död på de som är i magen och kokosolja hindrar nya ägg.

• Anonym (...)
    svedavlebaa skrev 2023-07-29 08:47:28 följande:

Vermox receptfritt - https://hespac.com/vermse.htm Dottern min använt detta och det funkade bra.  

Är det verkligen säkert att köpa mediciner online?
  • Anonym (b)
    Anonym (...) skrev 2023-07-29 13:49:50 följande:
    Är det verkligen säkert att köpa mediciner online?
    Nej, företaget har envisats med många olika namn genom åren inklusive tummen upp på sina egna inlägg. Köp inte.
Svar på tråden Springmask Vermox - erfarenheter?