Vatten blir till urin?
Jag bad om hjälp med detta igår och fick en del vettiga svar. Tyvärr blev det i stället en diskussion om huruvida jag var lat och inte gjorde det arbete jag skulle.
Nu behöver jag fortfarande hjälp. Jag ska alltså göra att arbete om vattnets väg genom kroppen. Från vattenglaset tills att man kissar ut det. Jag hade problem med hur det funkar innan det kommer till njurarna och har nu sammanställt så långt. Undrar om någon kunnig vill läsa igenom och säga i fall jag har helt fel?! (Jag kommer omformulera allt sedan så att det låter bättre)
Vattnet startar i munhålan, cavum oris, och rinner ner med matstrupen, esophagus tills det når magsäcken. Därifrån förs det vidare in i tolvfingertarmen genom tunntarmen och sen till tjocktarmen. I tjocktarmen absorberas vätskan och strömmar sedan vidare med blodkärlen. Vätskan i blodkärlen färdas runt i kroppen och når alla behövande organ. Först når det levern, därefter hjärtat vidare till lungorna och sedan tillbaka till hjärtat genom aorta och ned till njurarna.
Vi har två njurar. Dessa njurar består, var och en, av cirka 1 miljon urinbildade enheter, nefron. Nefronet består av en kapsel(Bowmans kapsel), kärlnystan(glomerulus) samt njurkanal (tubuli).
Urin bildas genom att blod från afferenta arterioler passerar in i glomeruluskapillärer. Vätskan filtreras sedan ut i Bowmans kapsel, tubuli. I tubuli koncentreras och modifieras vätskan och lämnar till slut njuren via njurbäckenet.
Ni som inte vill hjälpa mig eller ge mig råd behöver inte göra er besväret i den här tråden.