• MajaLarsson

snälla hjälp mig! Gamla foton till fotobok

Hej!

Är verkligen ute i sista minuten med att göra en fotobok till min bror som fyller 30. Först tänkte vi tagit massa gamla foton och klippt och klistrat ihop en bok manuellt, men nu har jag kommit på att det blir ju mycket roligare med en fotobok.
    Och dessutom slipper vi "förstöra" alla foton.

Vi hade en scanner här hemma men den funkar inte. Kan man med gott resultat scanna in dom på jobbet tex, eller blir det inte alls bra? Dom gamla bilderna har inte särskilt hög kvalitet som dom är, så lite grynighet kan jag stå ut med.
    Funkar det bättre att fota bilderna med digitalkamera?

Om jag inte hinner knåpa ihop en fotobok hos något företag på nätet, kan man kanske helt enkelt knåpa ihop egna sidor (med text, bakgrund och bild) och sedan skriva ut dom och sätta in i ett album? ska man isf skriva ut på fotopapper eller på något annat papper? Jag kan få hjälp med den biten isf.

Det ska vara hyffsat små bilder i boken, det ska mest vara en rolig grej men som jag tror kommer uppskattas   

såhär ser en ganska mörk bild ut om jag fotar av den med digitalkamera:

• Svar på tråden snälla hjälp mig! Gamla foton till fotobok
  • Demmpa

Om det blir bra kvalité på inscanningen via jobbets scanner beror på vad det är för kvalité på scannern och till vilket format du kan scanna till.

• Regnig måndag

Ju fler gånger du manipulerar bilder desto sämre blir kvalitén. Hur bra det blir med scanner vs kamera beror på så otroligt många saker men räkna med att det blir sämre. Bäst blir det om du rotar fram negativen och gör nya kopior av fotona oc eftersom de redan är av tveksam kvalite skulle jag istället satsa på att låta det ta tid istället för att göra något lite halvdant, men så är jag pixelfascist också. Bäst blir det om du scannar in från negativ men för det krävs att scannarn klarar det, troligtvis inte jobbets eftersom det brukar vara dokumentscanner. Hur du vill skriva ut är en fråga om tycke och smak och hur du tänkt dig i det stora hela. Fotopapper är precis vad det låter som, samma material som de gamla fotona du har, så vill du att det ska likna vanliga pappersfoton är det vad du ska satsa på.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • videofotografen

Några saker bu bör ha i åtanken. En bra scanner är alltid bättre än en bra digital systemkamera. Dvs bilden du får ur en scanner förutsatt att du kör den på högsta kvalitet o med högsta pixeltäthet blir bättre än om du själv ska fota av bilden med en högkvalitativ systemkamera förutsatt att du har optimalt ljus dvs rätt kelvingrader på lampan... samt naturligtvis att du använder stativ till kameran.

I scannerprogrammet väljer du ett format som du i efterhand kan bildbehandla bilden i. Kan du välja formatet RAW så väljer du självklart det. Annars om du har Photoshop så kan du spara bilden i Photoshopformat (PSD), TIFF, BMP eller PNG. Samtliga format är sk "icke förstörande format" dvs du kan redigera o spara bilden oändligt många gånger utan att bilden blir sämre. Håll dig borta från de förstörande formaten JPG/JPEG o GIF.

• MajaLarsson

Tack för svaren

Lyckades få tag i en scanner och fotona blev inscannade med gott resultat.
    Knåpade ihop bilder och text och lämnade in för utskrift på 280gramspapper och spiralbindning.
    Det blev jättebra och fotohäftet gjorde succé på festen igår  

Svar på tråden snälla hjälp mig! Gamla foton till fotobok