• Gaytjej

Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?

Har funderat på en sak sedan jag ammade min förstfödde. Han började trassla med amningen vid dryga 4 månader, vände bort huvudet och hojtade och grät och jag upplevde det som att mjölken började sina eller utdrivningen gick segt. Tillväxtkurvan började plana och vi började ge tillägg.

Har sedan sett att ganska många upplever samma sak med sina ca 4-månaders och att många precis i den åldern börjar ge ersättning och/eller gröt, trots att rekommendationerna ju är helamning till 6 månader.

Hur många av alla dessa 4 månaders tror ni det är som verkligen behöver tillägget?

Hade ni frågat mig när jag ammade sonen skulle jag sagt att han verkligen inte klarade sig på bara min mjölk .... men nu efter att jag även har ammat hans lillasyster så är jag inte längre lika säker att det var så. Hon visade precis samma 'symtom' som han, men jag bestämde mig för att ha is i magen - och minsann, det gick ju riktigt bra! En liten dipp på tillväxtkurvan blev det, men hon fick tillbaka sitt lugn vid amningen och helammade sedan till 6 månader.

Är det någon som vänt sig till amningsmottagningen med en trasslande ca 4-månaders? Vad har ni i så fall fått för råd av dem?

*nyfiken* 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?
  • Harmagedon

Vände mig inte till någon mottagning men hade läst att det var normalt att de strulade runt den perioden. Att tillväxtkurvan skulle plana ut efter tre månader. Så jag ammade lugnt vidare mina barn och det gav sig rätt snart. Upplever dock som du att de flesta säger att mjölken sinat då och att de varit tvugna att sluta amma.

• skogsvitter

Nej, mjölken tar inte bara slut. Det är klassiska tecken på utvecklingsfasen just i den här åldern och det går över helt av sig själv. Det komiska är att bebisen uppvisar exakt samma beteende oavsett om man ammar, ger flaska eller om man tom redan börjat med gröt/välling. Det är precis samma sak. Ändå är det så många som tolkar det som att bebisen plötsligt behöver annan mat. Fattar inte varför...

Och ja vi pratade med BVC när vår äldsta var i den åldern och vi skulle tvinga i henne gröt tyckte de. Uselt råd såklart, men vi visste tyvärr inte bättre då.

• Flickan och kråkan

Båda mina har "strulat" med amningen i den åldern, men det hör ju till utvecklingen så att säga så har inte oroat mig för det. De har svårare med koncentrationen vid amning (mycket runt omkring som lockar), mellan 3-4 månader växer de ofta som ogräs på längden men dippar lite viktmässigt. Amningspuckeln. Ammade barn går ofta upp mycket inledningstid. Runt 4-6 månader brukar vikten dippa och de lägger sig på den ursprungliga kurvan. 

• Piano

Jag märkte faktiskt inte av något sånt med min kille som nu är 7 månader. Han äter lika bra nu som då.

• Natulcien

Nej, mjölken tar inte slut. Det är en utvecklingsfas.

Förr trodde man att mjölken sinade. Så många bebisar fick fast föda och välling redan från 3-4 månader. Idag vet man bättre. Men fortfarande verkar många föräldrar missa den kunskapen, och det är ju märkligt. Hur kommer det sig?

För fastän jag var en tafflig förstagångs-förälder så tog jag matstrulet med ro eftersom jag visste att det var en fas.

• Ollibolli

Jag upplevde exakt samma sak med min son när han var ca 4 månader. Kurvan planades ut, han bara skrek vid amning och var hungrig hela tiden. Jag fick jätteont i bröstvårtorna vid samma tidpunkt och han vara bara allmänt arg, ledsen och missnöjd. Jag fick rådet att börja med gröt på kvällen så det gjorde jag.
    I efterhand har jag förstått att det är en tillväxtfas där i den perioden, vilket innebär att bebisen kräver mer. Detta brukar regleras av sig själv efter ett tag, alltså att mjölkproduktionen kommer igång efter ett tag för att möta bebisens behov, man behöver nog bara ha lite tålamod kanske... 

• IdaValo

Tror att du har rätt i ditt resonemang ts. Hade oxå krångel vi 4 månader och fick rådet att ta det lugnt av min bvctant. Det fixar till sig snart sa hon och hon hade rätt :) vi ammar fortfarande.

• Natulcien
    Ollibolli skrev 2013-02-15 22:12:08 följande:
    Jag upplevde exakt samma sak med min son när han var ca 4 månader. Kurvan planades ut, han bara skrek vid amning och var hungrig hela tiden. Jag fick jätteont i bröstvårtorna vid samma tidpunkt och han vara bara allmänt arg, ledsen och missnöjd. Jag fick rådet att börja med gröt på kvällen så det gjorde jag.
    I efterhand har jag förstått att det är en tillväxtfas där i den perioden, vilket innebär att bebisen kräver mer. Detta brukar regleras av sig själv efter ett tag, alltså att mjölkproduktionen kommer igång efter ett tag för att möta bebisens behov, man behöver nog bara ha lite tålamod kanske... 
    Vem gav det rådet? Var det BVC?
  • Leiben

jag upplevde tydliga perioder då det kändes som om jag hade för lite mjölk i någon vecka eller tom mer. speciellt på kvällen vid sista amningen var det skitsegt att få igång sprutten så att säga och dessutom kändes brösten helt urlakade. Men jag höll ut de gångerna. Tror det bara var att han helt plötsligt krävde mer och det tog en viss tid att öka ikapp produktionen med efter hans behov.

Tror många börjar ge tillägg i dessa situationer och att det då minska produktionen ist. 

• iser

Du har nog helt rätt TS. Det är inte mjölken som sinar. Bebisen börjar äta mer sällan, rör på sig mer, blir mer distraherad av omgivningen etc. Jag vill verkligen rekommendera boken Växa och upptäcka världen samt appen wonder weeks som tar upp utvecklingsfaser hos spädbarn. Ofta går krångel med amningen hand i hand med  faserna.

Svar på tråden Tar mjölken verkligen slut för så många 4-månaders..?