• narie24

Magkatarr eller magsjuka?

Jag har varit öm i övre delen av magen hela veckan, ibland magknip och illamående. Har hela tiden trott på magkatarr el liknande, då jag med jämna mellanrum får lite strul med magen. Speciellt vid stress. Men i natt hade jag mer ont i magen och illamåendet vällde över och jag kräktes som en tok. Efter ngn timme lugnade det sig och jag la mig. Nu på morgonen öm i övre delen av magen och lätt illamående. Vad tror ni? Ska jag isolera mig från familjen? Svårt när maken har feber och knappt orkar med själv.

• Svar på tråden Magkatarr eller magsjuka?
  • FavvoJonna

När jag får riktiga magkatarr attacker så har jag oxå svårt att skilja på det, men har du provat att ta t.ex losec för att se om du blir bättre? Då är det ju lätt att se..

• Loth

Jag hade ett liknande anfall förra veckan, vaknade mitt i natten och hann knappt till toaletten för att spy. Trodde med magsjuka men för mig var det nog magkatarren. Tog mediciner efter det och då lugnade magen sig.

• narie24

Tidigare när jag fått såhär har jag tagit omeprazol men tyckt att jag nästan fått ännu mer ont. Men så svårt att veta.

• narie24

Undrar om det är magsyran som liksom rinner över? Kände inte så farligt när jag la mej igår kväll. Men sonen väckte mig efter en timme och då mådde jag illa och knip i magen.

• Loth

Gå till läkaren, jag hade omeprazol tidigare som inte hjälpte, fick pantoprazol utskrivet istället och fick dubbla tabletterna ett tag och det hjälpte mer :)

• narie24

Det är nog dags att ta tag i det. Ungefär 1 gg varje-varannan månad får jag "attacker". Antingen riktigt ont, illamående, ibland kräk ibland diarré.

• Jättekul
    narie24 skrev 2013-02-16 09:03:19 följande:
    Det är nog dags att ta tag i det. Ungefär 1 gg varje-varannan månad får jag "attacker". Antingen riktigt ont, illamående, ibland kräk ibland diarré.
    Ta Omeprazol 40 mg i 1-2 veckor sen slipper du skiten. Du tar för liten dos.
  • Jättekul
    Jättekul skrev 2013-02-16 11:52:39 följande:
    Ta Omeprazol 40 mg i 1-2 veckor sen slipper du skiten. Du tar för liten dos.
    Dvs 2 st x 20 mg. uppdelat på 2/dag
  • Jättekul
    narie24 skrev 2013-02-16 12:08:12 följande:
    Står ju Max 20 mg per dag? Tog en tablett nu i alla fall. Har
    Ja det står det men läkare rekommenderar 40 mg per dag. Tycker du ska ta det därför att som du gör nu så äter du då och då vilket inte hjälper. Onödigt att stoppa i sig när det inte hjälper, eller hur?

• Molina

Usch och fy för magkatarr, som Jättekul skrev, du går nog på för låg dos, kontakta läkaren så antigen skriver dom ut eller åt minstonde höjer dosen för dig.
    När jag haft som värst har jag gått på 60mg Losec en intensiv behandling på ca 10dagar.
    och din kropp kanske kan behöva byta sort för kroppen är duktig på att anpassa sig efter läkemedel.
    Och något annat som också kan hjälpa är att äta små potioner mat och skonsam mat.
    Höj gärna huvudändan så magsyran inte kan tränga igenom.

Har precis haft ett helvetes magkatarr och fick just tipset om att höja huvudändan så magsyran har lite svårare att tränga förbi.

Svar på tråden Magkatarr eller magsjuka?