• Jultomte

Försöka undvika vetemjöl. Någon som vill vara med?

Någon som vill vara med och försöka undvika förtäring av vetemjöl. Jag äter det på morgonen men tror att det gör mig fet. Jag försöker gå ner 10 kg och tror att jag kan lyckas på 10 veckor. Jag älskar bröd så det här blir svårt men jag tror jag kan klara det i samband med träning. Funderar på att köpa 4 månaders träningskort på gym och så har man tillgång till simhallen också. Idag väger jag 70kg är 160 cm lång. Jag vill gå ner till 60 kg och kanske tom 58. När jag ammade var jag nere på 55 kg hade jätte bra omsättning, men så fort jag sluta gick jag upp fort och mycket även fast jag inte åt överdrivet mycket men rörde mig lite. Vill du vara med?

• Svar på tråden Försöka undvika vetemjöl. Någon som vill vara med?
  • Livlig

Jag kan vara med. Nu när jag tänker efter äter vi väldigt lite mjölmat. 
    Vi kan nog ge varandra tips och inspiration.

Jag tror att det ligger någon sanning i det de säger om mjöl och mjölk, det vita giftet 

• Alvi

Jag är med! Har nyss läst "Matrevolutionen" och vill undvika socker och mjöl!!

• Livlig

Hej
    Har ni börjat? Hur ser er morgondag ut matmässigt?

• Jultomte

Jag försökte inte äta bröd i morse men det gick inte så bra! Vet inte vad jag ska äta istället!!! Igår käka jag inget godis alls utan tog läkerol efter maten istället....

• Jultomte

Vad handlar matrevolutionen om? Jag tror att om vi störtar varandra så kanske vi alla gått ner 10kg på 10 veckor!!

• Alvi
    Livlig skrev 2013-02-17 13:50:01 följande:
    Hej
    Har ni börjat? Hur ser er morgondag ut matmässigt?

Jag äter (som ungefär en miljard gånger förut...) upp mig inför "Mitt nya liv" idag, så nej, jag har INTE börjat.... Drömmer

Jag har ätit LCHF till och från, och mår jättejättebra på kost utan kolhydrater och socker. Men suget förstör för mig...

Imorgon tar jag dagens lunch till matlåda på jobbet; tacogratäng med massa grönsaker till (inga kolhydrater i det), och till lunch tänkte jag mig något torskliknande... kanske fiskgratäng, och så gör jag en form med blomkålsmos till mig. Såsen är lite lurig dock, men jag ska försöka reda med arrowrot, har inte testat det förut.

Frukost brukar jag inte äta. Periodisk fasta funkar väldigt bra på mig, jag mår oväntat bra av att äta ett fåtal gånger per dygn, så 2 huvudmål, med ett eventuellt litet mål på kvällen mår jag allra bäst av. Det är ju helt emot alla äta-fem-gånger-per-dag-principer man alltid hör, och tro mig, det lät helt galet även i mina öron när jag hörde det först. Men så provade jag, att först ta bort mellanmålen (förmiddag, eftermiddag) och sedan även frukosten. SÅDAN befrielse att inte tänka på mat mat äta äta hela tiden...! Utan nu vet jag att när jag vaknar (och inte ens är hungrig än, eftersom frånvaro av socker/kolhydrater håller kroppen lugn) ska jag dricka massa gott te, sen väntar lunchen som en stor smarrig belöning efter en halv arbetsdag.

Och varför har jag då börjat om en miljard gånger förut, om det nu går så himla bra med periodisk fasta och att inte äta kolhydrater och så...? Jaani, jag tycker det är FÖR gott med godis och mackor. SÅ svårt att hålla mig en längre period utan, och så blir det här dumma tänket att "Har jag ändå ätit dessa 2 frallor, då är det ju redan förstört, så då kanske jag äta en påse godis ivkäll med. Och en äppelpaj. Med glass.

Helgmorgnarna är jättesvåra, när resten av familjen festar på gröt och mackor... så då brukar jag falla. Men äggröra blev det igår, supergott och funkar toppen utan mjöl ju. Men så idag, mackor.

Men, jag börjar om nu! Med er! Och med en vän som kör LCHF som jag ska träffa 8/3, tänkte försöka hålla mig "ren" tills vi ses. Hjärta
    Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Alvi
    Jultomte skrev 2013-02-17 16:24:18 följande:
    Jag försökte inte äta bröd i morse men det gick inte så bra! Vet inte vad jag ska äta istället!!! Igår käka jag inget godis alls utan tog läkerol efter maten istället....
    Äggröra är toppen! Jag brukar ta 2 ägg, lite salt och vitpeppar, och en skvätt grädde, och sen röra röra röra tills det är klart.
  • Alvi
    Jultomte skrev 2013-02-17 16:26:51 följande:
    Vad handlar matrevolutionen om? Jag tror att om vi störtar varandra så kanske vi alla gått ner 10kg på 10 veckor!!
    Det handlar kort sagt om att evolutionen har tagit ett ENORMT stort steg de senaste typ.... 100 åren eller nåt sånt. Eller jag vet inte, 200 åren kanske... Från att vi gick från att äta det kött vi hittade, tillsammans med de bär och rötter som fanns, till att ha jordbruk och odla stärkelserika saker, till att producera socker, till att hela hela tiden i nutid mata våra kroppar med saker kropparna inte är redo för på många många många år.

• Familjen L

Hej, jag vill gärna vara med. Jag känner själv mig väldigt svullen och uppblåst efter att ha ätit bröd, som är bakat på just det hemska vetemjöl. Jag är även känslig mot mjölk, dock inte bevisat hos läkare, men så fort jag dricker vanlig mjölk eller äter något med grädde eller glass så blir min mage kaputt. Så ska jag promt dricka mjölk blir det laktosfri vilket funkar bra. Men jag är gärna med och kämpar om en resa utan mjöl och socker och ev mjölk. Jag kommer träffa min brorsas tjej nästa helg och då ska jag be henne om lite fina recept på bröd och mat utan gluten och mjölk. Hon tål varken gluten eller mjölk nämligen.

• Jultomte

Det låter bra det ni skriver. Det jag först vill utesluta varje dag är vetemjöl, men känner att jag kanske kan äta det en gång i veckan. Skönt det är måndag imorgon

• Jultomte

Hela inlägget kom inte med ;S men imorgon börjar jag. Vecka 17 har jag gått ner 10 kg. Jag ska gå 10 km varje dag samt köra styrketräning och undvika vetemjöl å godis å läsk 6 dagar i veckan. Imorgon kväll berättar jag för er hur det gått. Fy om jag syndar å inte gjort det jag ska gjort ;)

• Alvi

Startdag idag! Hur har ni det?? Jag vägde mig imorse, hoppas på 2 kg på 1 månad. Har ingen övervikt men har gått upp 4 kg de senaste månaderna. Inte okej!

• ccecy

Frukost utan mjöl ; Yogurt, bärkräm, smoothie, kvarg :)

• Livlig

Hej!

Jag vill verkligen rekomendera dessa för er som gillar pasta

blogg.gryningen.eu/01-spagetti-lovers-kolla-in-det-har/

Det är pasta gjort på sojabönor, mungbönor eller svarta bönor. 
    Jag äter ofta dessa istället för vanlig pasta,
    Produkten i sig smakar inte det det är gjord av utan mer just "pasta". Suger upp såsen bra.

När jag äter pasta / mjölmat får jag ont i magen - det får jag inte av dessa.
    Finns att köpa på bland annat Gryningen i stockholm, säkert på andra typer av hälsokoster också.

Till lunch blir det sojabönspasta med pesto. 

• Jultomte

Till frukost käka ja bacon å ägg. Syndade vid sen lunch, då min dotters kusiner kom å vi bjöd på korv å bröd. Kom på efteråt att jag käkade bröd... Ush.. Råkade dricka päronsoda också så nu får jag inte dricka det någon mer gång denna veckan!!! Men eftersom jag sa att jag får käka bröd en gång i veckan får jag inte heller göra de resten av veckan. Det jag synda mest med var att jag inte promenerade idag för vi skulle sitta barnvakt akut åt min dotters kusiner... Oplanerat men men. Hur går det för er då?

Svar på tråden Försöka undvika vetemjöl. Någon som vill vara med?