• Anonym (sprakar)

Hör knastrande ljud från mitt öra eller huvud innan jag ska somna

Många gånger när jag släcker lampan och ska somna hör jag ett sprakande ljud, något jag trott att haft med elektriciteten i huset att göra. Trott at det kunnat vara ljud av lampan som jag just släckt men när det fortsatt har jag tänkt att det måste komma ifrån huset. Har hört det i över ett år åtminstone. Jag har börjar oroa mig att det är något elektriskt fel som kan leda till brand men allt är ju bra på dagen. Hör inget då.

Igår blev jag så led att höra detta knastrande eller sprakande ljud. Det är inte högt men jag hör det svagt men ändå så är det väldigt störande då det är natt och man ska sova.   Så igår la jag kudden över örat så jag inte skulle höra ljudet. Det försvann inte! Det hördes tydligare.....Vilket ju måste betyda att ljudet kommer inifrån mitt eget öra eller huvud! Vad är det för ljud?  Jag hör ju en ständig hög ton och har hört hela livet, en väldigt hög ton som jag hör då det är riktigt tyst och det är normalt för mig. Hörs bättre då jag är förkyld men innan jag somnar så hör jag det ljudet, som sagt ända sedan jag var barn så det är normalt och jag vet att många många har liknande. Men detta knastrande? Tinnitus är ju en ständigt hög ton men kan det knastra också?

Nån annan som hör detta ljud i sitt öra?  

• Svar på tråden Hör knastrande ljud från mitt öra eller huvud innan jag ska somna
  • Anonym (sprakar)
    Anonym skrev 2013-02-16 14:28:26 följande:
    Vaxpropp?

Hur vet man om man har det? Jag har putsat med tops regelbundet, men om det kunde vara längre in då?
  • Anonym

nån insekt som inte hittar ut kanske?

• Anonym

prova att spola ur med vatten som man gör vid vaxproppar

• Litet My
    Anonym (sprakar) skrev 2013-02-16 14:30:15 följande:

Hur vet man om man har det? Jag har putsat med tops regelbundet, men om det kunde vara längre in då?

Tops puttar ofta in vaxet i örat och bidrar till vaxproppar, så det kan mycket väl vara en propp, hör du bra på örat annars?
  • Anonym
    Anonym (sprakar) skrev 2013-02-16 14:30:15 följande:

Använder man tops ökar risken för vaxproppar eftersom man skjuter in vaxet längre in i örat och det packar sig till en propp. Hur är det med din hörsel? den försämras om man har en vaxpropp. Sen kan man få lockkänsla eller ont i örat.

Testa Revaxör från apoteket eller gå till distriktssköterskan och be henne titta i örat.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym skrev 2013-02-16 14:31:19 följande:
    nån insekt som inte hittar ut kanske?
    Jag har faktiskt varit med om en patient som trodde att hon hade en vaxpropp men det var en pytteliten spindel som satt på trumhinna.
  • Anonym (sprakar)

Jag har en superhörsel, hör allt jättebra. Jag har inte heller ont i örat och det slår inte lock för örat. Det är inte varje kväll jag hör detta ljud och det är bara då jag ska somna. Hör inte det på mornarna eller på dagen alls.

• Anonym (sprakar)
    Anonym (Dsk) skrev 2013-02-16 14:36:09 följande:
    Jag har faktiskt varit med om en patient som trodde att hon hade en vaxpropp men det var en pytteliten spindel som satt på trumhinna.
    Usch...hur ser man det o hur får man bort den?
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (sprakar) skrev 2013-02-16 16:40:58 följande:
    Usch...hur ser man det o hur får man bort den?
    Med ett otoskop som man har när man tittar i öron och man suger ur den med en öronsug.

Ska kanske tillägga att jag inte tror att du har en spindel i örat. Det är ganska ovanligt.
  • fjånkan
    Anonym (Dsk) skrev 2013-02-16 14:36:09 följande:
    Förvånad!!!! Panik!!!!

Jag har också ett missljud i mitt ena öra. Jag har haft det i ca 1 år nu. Tidigare har jag haft en annan typ av missljud i det andra örat.

Jag får som att det slår lock för örat - av och på, av och på - i rasande fart. Det slutar om jag lägger det örat ner mot kudden. Jag kan också få missljudet dagtid, speciellt i stressade situationer. Så jag antar att jag kanske skapar det själv genom någon form av spänning i käkarna eller nåt...

I andra örat hade jag som ett litet, litet pip i takt med min puls. Jag fick Rinexin (tror jag det var) utskrivet för det. Det hjälpte inte, men ljudet upphörde av sig själv några månader senare. 

Nu kommer jag tänka på spindlar när örat härjar Gråter 
Svar på tråden Hör knastrande ljud från mitt öra eller huvud innan jag ska somna