• Anonym (ajontskit)

Tappat en tå nagel

Jag har tappat en tånagel, allt är bort, bara tån och huden kvar liksom!

Va fan gör jag nu? Kan knappt gå med foten pga det gör ont. Är rädd för infektion så har sån där alsollösning på titt som tätt, lufttorkar det och har inga strumpor på mig! Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Tappat en tå nagel
  • Elin 885

väntar tills nageln vuxit ut igen...kan ta ett par månader dock.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (ajontskit)
    Elin 885 skrev 2013-02-16 14:43:17 följande:
    väntar tills nageln vuxit ut igen...kan ta ett par månader dock.
    Så behöver inte uppsöka läkare?

Vad kan man säga till jobbet (servitris) alltså, jag får inte på mig skorna utan att bli ledsen pga smärtan
  • Elin 885
    Anonym (ajontskit) skrev 2013-02-16 14:50:17 följande:
    Så behöver inte uppsöka läkare?

Vad kan man säga till jobbet (servitris) alltså, jag får inte på mig skorna utan att bli ledsen pga smärtan
    det är svårt att säga om du behöver uppsöka läkare, vad skulle en läkare kunna göra?
    det brukar göra förbannat ont första dygnet, rengöra ska du deffinitivit göra.
    du kan ju sjukanmäla dig, så länge din arbetsgivare inte har krav på första dags intyg så kan du ju vara hemma i 7 dagar utan problem.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (3 ggr)

Jag har opererat mig för nagetrång 3 ggr och därmed tatt bårt tånageln. Gör svinont bara det så dra loss med våld måste vara tortyr! Hur som helst-slopa spriten. Tvätta en gång och lägg sen om det-rejält! Finns allehanda kompresser och doningar att köpa på Apoteket. Tar nästan ett år att växa ut helt om det är stortån,men kompress behövs ju inte länge alls,bara tills huden är läkt. Lufta så ofta du kan,gå med sandaler om du måste-gjorde jag mitt i smällkalla vintern.

• tooschoolforcool

Hur tappade du den då, beror ju på omständigheterna. Klart det växer ut en ny, inom låååång tid, men en ny kommer, inget att fundera på. Är det ett öppet sår på tåunderlaget, får du ju se till att det inte blir infekterat. Linda in ordentligt, med lite antiboåiotisk salva på, medans du har skor och lufta när du är hemma. Har tappat tånaglar själv, pga long-distance running, men då blir dom blåa först ( inre blödningar) och dom ramlar av långsamt, men säkert, så inga sår. Sen kommer det en ny, känns som år och dar och snyggt är det ju inte om det är sommar och man vill ha flipflops eller liknande. Som sagt, är det öppet sår, är det basic sårvård som gäller. Känner du att infektion är ett faktum, är det ett besök till doktorn som gäller. Den nya, inkommande nageln kan även växa in med nageltrång som följd, ifall du har otur, så det ärvregelbundna espsom fotbad som gäller och att knipsa bort överskottshud runt nageln, så går det bra.

• Anonym

Men du ska inte rengöra med alsolsprit! Det är till för att torka ut, inte för att rengöra. Använd koksaltlösning istället.

• Anonym (Toes)

Jag har tappat tånaglar flera gånger, jag springer mycket och långt så det är därför. Men för mig går det långsamt. Tån gör lite ont, den blir blå på nageln först, ett blåmärke alltså. Sen lossnar den långsamt, börjar luckras loss. Och jag sitter och pillar och pillar, tycker det är skitroligt, kan inte låta bli.

Sen hänger den på halv stång, den nya nageln under har redan börjat växa ut. Så ramlar den av helt och det tar rätt lång tid innan den nya sitter helt på plats. Så man ser ju lite lustig ut om det är sommar och man vill gå i flip-flops, men, men.

Ditt ser inte infekterat ut, än så länge i alla fall. Sätt över ett plåster med Neosporin om ni har det i Sverige för att skydda mot bakterier. Varför tappade du nageln?

• Stora Problem

Hej! Jag är en tjej på 13 år och hela min tånagel är lös. Jag var osmart för jag hade på mig några trånga tofflor och lekte kull med mina vänner. Och helt plötsligt sved det som tusan i foten! Då kollade jag och det är en hel spricka längs tånageln. Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra nu? Jag vill så gärna ha kvar min tånagel! ;(

Svar på tråden Tappat en tå nagel