• Retro

    Om att flytta - Till Härnösand.

    Vi står inför en flytt till Härnösand med 2 vuxna och 5 barn. 
    Vi vet ingenting om staden, den viktigaste frågan är vart ska vi bo?
    Vad finns det att göra i staden? Vilka skolor är bra? Hur är staden? 

    Vi flyttar redan innan hösten och just nu vet vi ingenting om staden.
    Vill helst vara lite förberedd innan vi sätter våra fötter i staden för första gången. 


    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • Svar på tråden Om att flytta - Till Härnösand.
  • Vampyrmamma

    Har bott i Härnösand det är en fin stad, du har badhus, campus dvs Mittuniversitetet , tecnichus och så vidare. Hade dock inga barn i skolålder utan levde singelliv med mycket jobb :) ger rådet att kolla in deras hemsida och jag personligen tycker att det är finast att bo ut mot Smitingen havsbandet och Härnösands hus ab har fina lägenhetsområden

  • Marie 104

    Mittuniversitetet ska läggas ner i Härnösand.. Tyvärr..
    Härnösand är en fin stad och jag skuule tipsa om att bo på ön.. Typ på geresta, gånsvik eller Stenhammar.. Då har du väldig närhet till skolor.. 1-9
    Bor du fastlandet.. Typ bondsjöhöjden, murberget.. Blir det en skola 1-3 sen en annan 4-9...
    Men det är mer prisvärda hus på fastlandet..
    Annars är stan hur bra som helst på sommaren.. Mycket badplatser och grönområden.. :)
    Vintertid skottar vi mest.. ;) och slirar runt på vägarna pga dålig väghållning.. Haha :)

  • Retro
    Marie 104 skrev 2013-02-16 18:23:05 följande:
    Mittuniversitetet ska läggas ner i Härnösand.. Tyvärr..
    Härnösand är en fin stad och jag skuule tipsa om att bo på ön.. Typ på geresta, gånsvik eller Stenhammar.. Då har du väldig närhet till skolor.. 1-9
    Bor du fastlandet.. Typ bondsjöhöjden, murberget.. Blir det en skola 1-3 sen en annan 4-9...
    Men det är mer prisvärda hus på fastlandet..
    Annars är stan hur bra som helst på sommaren.. Mycket badplatser och grönområden.. :)
    Vintertid skottar vi mest.. ;) och slirar runt på vägarna pga dålig väghållning.. Haha :)
    Oj, jag hade ingen aning om att universitet ska läggas ner! Och jag som kanske hade tänkt studera då jag länge funderat på att byta karriär.

    Jag antar att man bor längre bort från centrum om man bor på "ön"? 
    Hur ser det ut med busskommunikationer inom staden? Vi hade tänkt sälja bilen om kommunikationerna är dugliga.. Det är ju en ganska liten stad så jag tänker att man kanske klarar sig med att cykla eller ta bussen?
    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • Retro

    Puff :)


    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • Marie 104

    Nä du bor egentligen centralare på ön.. :)
    Ja himla tråkigt med universitet.. Det blir att åka till Sundsvall.. Typ 45 min..
    Det är väl tänkt till 2015..
    City i Härnösand är lägst.. Så egentligen var du en ska är det uppför.. Men nerförs tillbax.. :) men det är fint och lätt att cykla..
    Men bor du typ på bondsjöhöjden cyklar du kanske inte varje dag men..

    Jo då.. Bussarna går hyfsat bra dom tider dom borde.. En gratis buss som går runt dom centralare delarna..

  • Retro
    Marie 104 skrev 2013-02-17 20:24:21 följande:
    Nä du bor egentligen centralare på ön.. :)
    Ja himla tråkigt med universitet.. Det blir att åka till Sundsvall.. Typ 45 min..
    Det är väl tänkt till 2015..
    City i Härnösand är lägst.. Så egentligen var du en ska är det uppför.. Men nerförs tillbax.. :) men det är fint och lätt att cykla..
    Men bor du typ på bondsjöhöjden cyklar du kanske inte varje dag men..

    Jo då.. Bussarna går hyfsat bra dom tider dom borde.. En gratis buss som går runt dom centralare delarna..
    Är bussen gratis hela tiden eller enbart vissa dagar/till vissa stadsdelar?
    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • YummyMami

    Det är att föredra att bo på ön, fastlandet kryllar av knarkare, alkoholism och psykiskt störda. Om man ska överdriva lite, men det är den känslan jag får när jag besöker fastlandets bostadsområden.

    Härnön har flertal olika områden, ska ni köpa eller hyra? Jag gissar på hyra när ni nu är helt färska på ön.

    Skola

    Bränna området är ok, Gärdesta är lite bättre. Mina går tyvärr inte där men det går bra ändå. Varför jag gillar Gärdesta är pga skolans arbetsrätt. De fångar upp barn med problem väldigt fort, föräldrar med problem gillar inte det så det finns dem vilka flyttar sina barn därifrån så att de kan få supa ifred.

    Willys kommer att öppnas snart och den ligger mellan centrum och Gärdesta.

    Centrum har bla Hemköp, H & M, Lindex,Åhléns och andra bra ha butiker.

    Skriver mer sen.,


    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Retro

    Tack Yummymami för ditt svar! :)

    Skönt att det finns en del klädesaffärer i alla fall, jag handlar mest på HM (mode) och Lindex (kvalité) så det känns ju skönt :) Vilka affärer det finns hade vi inte ens tänkt på förrän nu.

    Vi ska hyra lägenhet!

    Oj, känns inte alls bra att halva (?) staden ger intrycket av alkoholism, knark och psykiska sjukdomar.

    Är detta enbart din åsikt eller vad tycker ni andra i tråden? Och är det korrekt rent statistiskt eller har fastlandet bara "skitigare" bostadsområden?


    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • skogsvitter

    Å andra sidan kan man lika gärna säga att härnön kryllar av överklass-snobbar som anser sig stå över alla andra vanliga dödliga. Att fastlandet skulle krylla av knark, alkoholism och psykstörda är ju bara patetiskt att öht påstå. Det bor helt vanliga svenssons där, helt vanliga familjeområden som det inte är ett dugg konstigt med, finns fina barnvänliga områden med lekplatser osv. Men det klart, bor man på "ön" så är man ju helt klart lite viktigare och bättre än alla andra.

    Bara en liten inflikan gällande den här typen av vansinnigt generaliserande fördomar.

Svar på tråden Om att flytta - Till Härnösand.