Prolem med det sociala, kan jag ha nån diagnos?
Det sociala är alltid varit ett problem för mig, vet inte hur man ska vara social. Hade vänner när jag var liten men jag hade stunder då jag drog mig undan. Nu är jag helt utan vänner sen många år tillbaka, jag är 29 år.
Har bara vänner inom familjen, mina bästa vänner är min fästman och min syster. Har alltid känt mig udda, har alltid haft svårt att passa in någonstans. Blev mobbad under min skolgång för jag var udda, väldigt blyg och tystlåten. Den diagnos jag fått är social fobi. Men är osäker på om den diagnosen stämmer. Har haft social fobi under många år då jag var yngre, kände rädsla, ångest, panik i sociala situationer. Men nu känner jag inte längre dom känslorna i sociala situationer men ändå funkar inte det sociala. Nu är jag lycklig, mår bra men det sociala är åt helvete. Vet inte hur man ska vara social, hur man ska bete sig och säga till folk. Har alltid haft svårt med ögonkontakt, tittar ofta ner istället för att titta i ögonen. Det här kommer låta konstigt men det känns som jag har två olika personligheter. Jag pratar obehindrat med mina närmaste, med dom är jag inte alls tystlåten. Men med utomstående, främmande så blir jag tyst, försöker prata med det funkar inte så bra. Vill helst bara vara hemma och syssla med hushållssysslor. Mina stora intresse är att laga mat, baka och djur. Jag trivs oftast bättre i djurs närvaro än i människors. Men min fästman är den person som står mig närmast. Vi funkar så himla bra ihop för att vi båda är osociala ensamvargar.
Jag har aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga och de senaste veckorna har jag praktiserat på ett äldreboende. Jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet så nu har jag testat på att praktisera inom vården.
Men känner att det sociala blir för svårt, blir frustrerad för det känns som alla andra ha så lätt med det sociala. Men jag klarar inte av att leva upp till dom sociala kraven som finns inom vården och i samhället.
Har sökt jobb i flera år nu men det känns hopplöst, känns inte som nåt jobb passar mig. Ska söka 50% sjukersättning nu till våren när jag fyller 30 år och är tänkt att jag ska hitta ett jobb på övriga 50%. Men känns hopplöst. jag har varit på flera anställningintervjuer och praktiserat på flera olika ställen och alla säger att jag
är för blyg, tystlåten.
Kan jag ha nån diagnos? Eller är jag bara udda, annorlunda. Känner inte så stort behov av nån utredning fast det kanske är bra att veta om jag har nån diagnos. Har funderat på att jag kanske kan ha asperger. Tror min morfar kan haft asperger. För han hade liknade sociala problem som jag. Min mamma säger att han hade social fobi men det kanske inte stämmer.