• Agnes 346

Att ha egen häst

Hej!
    Jag har länge funderat på att skaffa egen häst och undrar då ungefär hur mycket och vad man ska kunna för att kunna ta hand om den mm.
    Jag undrar också lite om vad det kostar i månaden och starten när man har egen häst. Det kanske är olika för olika hästar så jag kan väl berätta att jag isåfall tänkt köpa en Islänning. ;)

• Svar på tråden Att ha egen häst
  • Sazza01

Hej!

Svårt att svara på kostnader då det är väldigt olika beroende på var i landet man bor och vad man vill ha för typ av stallplats.

Jag har min häst på lösdrift i Göteborg. Det kostar 2700 kr/mån, då ingår hö och strö i det. Just nu äter han inte kraftfoder men det kostar mellan 0 - ett par hundra/mån beroende på vad din häst ska äta. Sen har du försäkring, jag betalar helår ca 5500 kr/år. Då är han försäkrad i 30 000 kr med full veterinärvård. Min häst har inte skor än (unghäst) så hovslagaren kostar 450 kr var sjätte vecka. En gång/år ska han ha vaccineras, vilket kostar ca 1000 kr. Går 1-2 st/vecka. 

Under ett par månader nu står han på stall då jag får hjälp när jag är gravid. Där är det kallhyra 1700 kr/mån plus att jag får betala själv för strö. Kostar runt 400 kr/mån men det är ju helt beroende på vad man väljer. Min står på en blandning av spån och torv. 

Övriga inköp i början är ju utrustning, som måste passa hästen så att man inte skadar den. Sadel kostar ju en del, går utmärkt att köpa begagnat men ska provas ut av någon som kan. Min häst har inte täcke, ska man ha det får man räkna med lite pengar att lägga på det i början med. Plus att det är viktigt att ha en buffert om det skulle hända hästen något. Försäkringen täcker ju inte allt, man brukar få betala runt 1500-2000 kr i självrisk och sen 20 % på räkningen över det. Min gamla häst fick opereras ganska snart efter jag hade köpt honom, fick betala ca 10 000 kr utöver det som försäkringen tog.      

Jag räknar att hästen kostar mig i snitt 3500 kr/mån. Även om det inte alltid kostar det så sätter jag alltid in den summan på kontot som stallhyra mm dras ifrån så sparar jag automatiskt ihop till min buffert.    

Hur mycket man behöver kunna är ju svårt att svara på i ett mail. Men om man är nybörjare så skulle vilja säga att det är ett krav att man står någonstans där man har tillgång till mycket hjälp. Jag tycker också det är viktigt att ha tillgång till tränare för att rida på ett sätt som är bra för hästen. Behöver inte vara för att satsa på tävling utan för att utvecklas tillsammans.     

• Majsan70

Oj det kan kosta hur mycket som helst.
    Är du ovan bör du försöka hitta stallplats där det finns kunniga människor som är villiga att hjälpa till med goda råd osv.

Min dotter har egen häst/ponny i Mölndal precis på gränsen till Göteborg.

Stallplatsen kostar 1000:-
    Hösilage 700:-
    Kraftfoder 500:-
    Mineraler, morötter o salt 200:-
    Skoning 400:-
    Manegeavgift 700:-
    Träning ca 2 ggr/månad 600:-
    Försäkringen betalar inte vi då vi har hästen på foder men den kostar ca 200:-
    Sen tillkommer ju alla bensinpengar även om vi bor nära så plockar det ju på.
    Sen tillkommer ju vaccinering och avmaskning samt kanske tandläkare eller annat veterinärbesök.

Utrustning kanske följer med hästen eller så köper man en hel del i klump. Men sen tillkommer ju lite plock här o där.

Vi tillbringar mellan 3-9 timmar i stallet varje dag. 3-4 timmar blir det oftast på vardagarna eller när jag är ledig och den dagen på helgen när det är vår tur att fixa morgon o middagssysslorna så är vi ofta där 9 timmar.

• Maltex

Herregud vilka priser, jag skulle också gärna ha häst, men är student...

• sticksNstones

Min ar pa losdrift aret runt och haller vikten valdigt bra bara pa gras sa hon far bara orter och morotter/applen som extra. Hagplats kostar $25 i veckan och sen runt $50 i manaden pa orter. Hon ar barfota sa trimning var 6 vecka, $40. Vintermanaderna kan bli extremt torra och det finns ont o gras i hagen far hastarna ho ocksa, sa nagon extra dollar dar.

Hade nog aldrig haft rad/tid att ha hast i Sverige, med allt mockning, fodring, motionering etc... Rider nagon gang i veckan, men annars tittar jag eller nagon annan av tjejerna till hastarna varje dag.

• Majsan70

Oj såg att jag glömt torven oxå som väl går på kanske 340 kronor i månaden i snitt.

• vargaa

Man lär sig mkt första året med häst, allt måste man inte kunna innan. Det viktiga är att man står med hästen bland andra, erfarna hästägare. Då får man mycket hjälp och lär sig genom att se vad andra gör. Tex när det är dags att ta på täcke på hösten osv. De kan också hjälpa till att påpeka ngt som man kanske borde uppmärksamma osv. Kan hjälpa till om man får problem vid hanteringen. Skaffar du islänning kan det vara bra att stå där det finns andra med islandshäst. Sen kan det vara viktigt att ta ut en tränare nån gång ibland om man rider mkt dressyr, för att inte riskera att rida hästen på ett skadligt sätt. Årligen ska man också ta ut kiropraktor eller liknande, och tandläkare, så att de kan se så att hästen inte börjat belasta sig fel eller har problem av bettet. Och sadelutprovare ska regelbundet kontrollera sadeln. Inköp av en häst kan kosta olika beroende på vad man ska ha till den. Oavsätt om hästen ska ha täcke eller inte bör man ha ett par sy vid behov, ett innetäcke och ett regn tex. Grimma o grimskaft, sadel o träns, ryktgrejer, reflexer. Lite lädervård och så sjukvårdslåda. Man kan skaffa en del saker efter som. En hink till vatten/foder och ska hästen stå installat kan man behöva köpa lite hinkar o säckar att förbereda mat i, men det är ju inga stora pengar. I månaden kostar min häst ca 1500kr utöver hyra och foder. Då ingår allt, även försäkring, kiropraktor etc. Så om du kollar upp vad det kostar att stå i stallen runt omkring inkl foder och lägger på 1500 får du nog en bra bild av vilken månadskostnad du kommer att ha. Som sagt tycker jag inte att det viktiga är att kunna jättemycket utan snarare att vara öppen och fråga andra. Man ju mer man kan desto bättre förstås.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anna85

Jag har min häst 5mil söder om Sthlm

Stallplats: 2100kr- ingår havre, hö, mineraler, in-/utstläpp m.m
    Foder: Köper endast betfor ca 300kr/år, dvs 25kr/månad
    Veterinär: ca 1500/år, dvs 125kr/månad
    Försäkring: 4500k/år dvs 375kr/månad
    Hovslagare: 1100kr per gång, ca 550kr månad
    Strö: 200 kr
    Transport: osäker...
    Träningar ca 500kr/månad
    Övrigt (grejer, kurser ect)  1000kr/månad

Totalt ca   5000kr/månad

• iafia20

Stallplats: 2300 kr
    Foder utöver vad som ingår i hyra: 350 kr
    Hovslagare: 1500per gång/ 750 kr månad.
    Försäkring: 400 kr

Detta är de fasta kostnaderna. Sen tillkommer träning, tävling, utrustning, transport, resor till och från stall, vaccinationer, dessutom bör man ha en budget på sparkontot på en minst 15 000 om olyckan är framme och man hamnar på klinik akut.      

• Milandan

Vi hade en shettis innan, och den var väldigt billig i drift. Kostade ca 700kr/månd.men sen var olyckan framme och den behövdes operera och det kostade för oss (med hjälp av försäkringen) ca 27 000kr Men som tur var så hade vis sparat undan varje månad. Så jag säger som alla dom andra. Ha en riktigt buffert!

• kudden12

Min häst kostar mej 1500 i månaden i stallhyran. Då ingår allt
    Hovslagaren tar 500 var 8 e vecka( hon är barfota i bak, annars 1000 kr.
    Försäkringen är på autogiro, ca 250 i månaden. Sen är det ju alltid saker runtom som man vill ha,,, nya täcken, grimmor, träns, borstar...
    Det blir nog en peng varje månad..

• MiaHson

Min häst som jag har just nu kostar mkt mindre än min förra med det är pga att jag jobbar i stallet.

Nuvarande häst:
    1500 Stallhyra, ink ridhus/bana, fri spåntillgång, hösilage
    700 Hovslagare
    600 försäkring
    200 kraftfoder
    150 vaccinationer (räknar detta varje månad och hon vacc 2ggr per år)

sedan tillkommer, träning, tävling, utrustning, ostreopat, tandkoller mm

Förra hästen som jag hade uppstallad i inak stall:

1900 stallhyra ink ridhus/bana morgonfodrning och utsläpp vardagar
    800 hösilage
    500 kraftfoder ink tillskott
    600 försäkring
    550 hovslagare
    80 vaccination

plus en kostnad på nästan 90 000 kr/år för träning, tävling, equiterapept mm

Henne köpte jag även ett "startpaket" utrustning till så som sadel, träns, täcken mm när jag fick för ca 35 000 kr

så det kan variera mkt ;)

Svar på tråden Att ha egen häst