• jasmine7

    Degen jäser inte:S

    Skulle baka deg till semlor, gjorde allt som stod men degen jäser inte, den har stått under en duk i två timmar nu:/ Vad är fel?

  • Svar på tråden Degen jäser inte:S
  • Muppen0226
    jasmine7 skrev 2013-02-16 18:25:29 följande:

    Skulle baka deg till semlor, gjorde allt som stod men degen jäser inte, den har stått under en duk i två timmar nu:/ Vad är fel?


    Hur varm degvätska hade du till jästen? Är det för varmt eller kallt dör jästen och jäser därmed inte, står bunken i drag där det kommer kalluft så hindrar detta också jäsning 
  • Elaifiknow

    Jästen är död? Har degen inte jäst något alls, eller har den jäst lite?

  • Elaifiknow
    Muppen0226 skrev 2013-02-16 18:26:28 följande:
    Hur varm degvätska hade du till jästen? Är det för varmt eller kallt dör jästen och jäser därmed inte, står bunken i drag där det kommer kalluft så hindrar detta också jäsning 
    Jäst dör inte av för kall degvätska, det går utmärkt att t ex kalljäsa - men det tar ju sin lilla tid.
  • jasmine7

    den har inte jäst alls, undrar om det var för varm degvätska hmm

  • shakennotstörd

    var jästen för gammal?  hade den möjligen varit fryst?

    testa att baka ut dom ändå -tung vetedeg (mycket fett) jäser mindre än tex en matbrödsdeg 

  • jasmine7

    jästen var helt ny inköpt ej utgått datum och inte fryst heller, undrar om det blir hårda bullar

  • shakennotstörd

    det kan det nog bli om jästen dött men du kan göra skorpor av dom! :)

  • Elaifiknow

    Ge degen en chans till. Ta ut degen på bakbord. Knåda den ordentligt. Låt den vila i bunken en halvtimme. Se om den börjar jäsa.

  • jasmine7

    Det har jag redan gjort, knådade den i 10 min och sedan vilade den i en timme till. Nu har jag iaf format dem och lagt de på plåten, nu ska de jäsa igen.. få se om det händer något:)

  • rödnos

    Gör om gör rätt. tips ha i kesella oxå och arbeta degen i assistent. Leila har ett riktigt bra recept!

  • Bräckehäxan

    När min deg nån gång inte jäst så värmde jag upp ugnen liiiiite, och satte bunken däri, jäste jättebra och bullarna blev suveräna tillslut

  • Enda killen här
    Det fungerar att tillsätta ny jäst! 
    Jag bakade nyligen kanelbullar där jästen jag använt vad kass (pulverjäst som hade gått ut för 5 år sedan såg jag sedan på paketen). Jag blandade då upp ny, färsk jäst, löste upp i 37 gradig mjölk och vispande ner tillsammans med ytterligare mjöl vilket gjorde att degen jäste (mest på bredden) och efter att jag bakade ut bullarna jäste de på brädden men inte på höjden. De smakade gott och ingen skillnad trots dubbel jästmängd. 
  • Enda killen här
    Det fungerar att tillsätta ny jäst! 
    Jag bakade nyligen kanelbullar där jästen jag använt vad kass (pulverjäst som hade gått ut för 5 år sedan såg jag sedan på paketen). Jag blandade då upp ny, färsk jäst, löste upp i 37 gradig mjölk och vispande ner tillsammans med ytterligare mjöl vilket gjorde att degen jäste (mest på bredden) och efter att jag bakade ut bullarna jäste de på brädden men inte på höjden. De smakade gott och ingen skillnad trots dubbel jästmängd. 
Svar på tråden Degen jäser inte:S