• Violett11

utsätt inte ert foster för onödig ultraljud!!

Vi ska snart bli föräldrar och är enormt nyfikna på vårt barn. Vi var väldigt sugna på att ta 3D bilder och spela in filmer av fostret, bara för att vi är så nyfikna =). I sverige går man ju ut med att ultraljud är ofarligt för fostret. Men efter att ha läst en del internationella vetenskapliga artiklar (där det framgår att fostret visst kan skadas av ultraljud) är ja inte så säker längre på att det är "helt ofarligt". Och då strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige menar att man inte ska utsätta fostret för onödig ultraljud har vi tänkt om, jag tänker inte ta massa onödiga bilder "bara för att" och jag tänker inte sitta hemma i soffan och lyssna på barnets hjärtljud "bara för att".

Strålsäkerhetsmyndigheten har gått ut med information om att ultraljud vid felaktig användning kan orsaka skadlig uppvärmning av fostret, varför endast leg personal inom ultraljudsdiagnostik ska utföra ultraljud på ert barn. Dvs, sitt inte hemma och använd produkter som angelsound.

Internationella studier har visat att ultraljud ökar risken för neurologisk påverkan på fostret. Varför strålsäkerhetsmyndigheten anser att ultraljud inte ska användas för att 1) ta bilder och spela in filmer av fostret, av någon annan anledning än medicinsk 2) bestämma fostrets kön, av någon annan anledning än medicinsk.

Jag ville delge er andra blivande föräldrar denna information så att ni inte bara gör en film eller tar en 3D bild för skoj skull, utan att tänka över beslutet.

• Svar på tråden utsätt inte ert foster för onödig ultraljud!!
  • rödnos

Hmm, i Thailand görs ca 30 ultraljud per graviditet... Vore intressant att veta hur neurosjukvårdens statistik ser ut där då...

• MissNora

I bl.a. Frankrike gör man UL varje gång man träffar sin BM. Likaså i andra länder.

Jag själv gjorde 22 UL under min graviditet pga komplikationer och ut kom en perfekt liten tjej.

Det är bra att vara vaksam men man måste överväga fördelar och hälsa mot nackdelarna.

• elsasmamma

Hej
    Jag väntar mitt andra barn i Frankrike och instämmer med Miss Nora. Här görs i princip ett ultraljud i mànaden. Har aldrig hört att nàgra vetenskapliga bevis ska finnas pà att det är skadligt för bebin. Vänligen länka.

• Kampan

Har bara läst rubriken men tänkte lite snabbt skriva att vi gjorde 3d-ultraljud med sonen i v.25 ( frågade bm innan vad hon tyckte om det) Hade även gjort 3d med första barnet.Iaf så upptäckte man lungproblem som missats på rul. Det 3d-ultraljudet kan ha räddat sonens liv. Glad att vi gjorde det!

• elsasmamma

Jag tror att man helt enkelt fàr lita pà sin barnmorska (som trots allt är den med utbildning).
    Inte skrämma upp sig själv och andra och bara ta det lungt i sin graviditet. Mycket farligare med stress, tror jag.

• MrsC74

I andra länder gör man så många fler ultraljud än här. Det finns ingen som helst faktura som stöder att det skulle vara vanligare med skador på fostret i dessa länder.

• överanalysera

Det är ju väldigt konstigt att jag som innebär en riskgraviditet gör UL två gånger i månaden på grund av det. Om ultraljud var så farligt så borde man ju inte göra några alls nästan om man hade en riskgraviditet då det är ännu större risk för diverse missbildningar och otrevligheter. Har aldrig hört om att barn till diabetiker (vilket jag är) har mer missbildade barn än andra.

Svar på tråden utsätt inte ert foster för onödig ultraljud!!