utsätt inte ert foster för onödig ultraljud!!
Vi ska snart bli föräldrar och är enormt nyfikna på vårt barn. Vi var väldigt sugna på att ta 3D bilder och spela in filmer av fostret, bara för att vi är så nyfikna =). I sverige går man ju ut med att ultraljud är ofarligt för fostret. Men efter att ha läst en del internationella vetenskapliga artiklar (där det framgår att fostret visst kan skadas av ultraljud) är ja inte så säker längre på att det är "helt ofarligt". Och då strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige menar att man inte ska utsätta fostret för onödig ultraljud har vi tänkt om, jag tänker inte ta massa onödiga bilder "bara för att" och jag tänker inte sitta hemma i soffan och lyssna på barnets hjärtljud "bara för att".
Strålsäkerhetsmyndigheten har gått ut med information om att ultraljud vid felaktig användning kan orsaka skadlig uppvärmning av fostret, varför endast leg personal inom ultraljudsdiagnostik ska utföra ultraljud på ert barn. Dvs, sitt inte hemma och använd produkter som angelsound.
Internationella studier har visat att ultraljud ökar risken för neurologisk påverkan på fostret. Varför strålsäkerhetsmyndigheten anser att ultraljud inte ska användas för att 1) ta bilder och spela in filmer av fostret, av någon annan anledning än medicinsk 2) bestämma fostrets kön, av någon annan anledning än medicinsk.
Jag ville delge er andra blivande föräldrar denna information så att ni inte bara gör en film eller tar en 3D bild för skoj skull, utan att tänka över beslutet.