• Indiansommar

Banoffee paj, hur länge klarar den sig i kylen?

Tänkte göra en banoffee paj till kalaset på fredag, men har inte möjlighet att baka senare i veckan utan tänkte om jag kan göra den idag. Jag lägger inte på grädden förrän den ska serveras Flört
    Vad tror ni håller den sig så länge? Eller går den kanske till och med att frysa?

Hur man gör en banoffee paj? Kolla här!
    kryddburken.se/2010/02/28/banoffee-paj/

• Svar på tråden Banoffee paj, hur länge klarar den sig i kylen?
  • mrsStatham

Om du vill att det ska se ut som på bilden så är du tvungen att göra kakan timmen innan.
    Bananerna kommer att bli bruna i kylen. I frysen kommer de bli bruna och väldigt mojsiga.
    Självklart kan man förvara den i kylen och frysen om man vill. Men kyld/fryst banan är ju ingen hit direkt.
    I min mening. 

Bara två saker är oändliga
  • Indiansommar
    mrsStatham skrev 2013-02-17 12:09:35 följande:
    Om du vill att det ska se ut som på bilden så är du tvungen att göra kakan timmen innan.
    Bananerna kommer att bli bruna i kylen. I frysen kommer de bli bruna och väldigt mojsiga.
    Självklart kan man förvara den i kylen och frysen om man vill. Men kyld/fryst banan är ju ingen hit direkt.
    I min mening. 
    Uttryckte mig kanske lite slarvigt, jag lägger givetvis inte på bananerna heller förrän strax innan servering... Det är alltså botten och kolasåsen som kommer att stå i kylen.
  • mrsStatham
    Indiansommar skrev 2013-02-17 12:15:22 följande:
    Uttryckte mig kanske lite slarvigt, jag lägger givetvis inte på bananerna heller förrän strax innan servering... Det är alltså botten och kolasåsen som kommer att stå i kylen.
    Då gissar jag på att den kan hålla i 12månaderi frysen och 2 veckor i kylen.
    Bara två saker är oändliga
  • Indiansommar

En annan tanke... Om man kokar den kondenserade mjölken och låter burken sedan stå oöppnad i kylen funkar det?? Och sedan fixar pajen någon timma innan man ska äta den... Eller det kanske är helgalet?!!

• Stokke

Jag gjorde den samma dag som den serverades. Men den var jätte god även dagen efter :)

• Indiansommar
    Stokke skrev 2013-02-17 12:35:34 följande:
    Jag gjorde den samma dag som den serverades. Men den var jätte god även dagen efter :)
    Problemet är att jag bara är hemma idag och i morgon, och jag får gäster på fredag em, kommer hem först på fredag dag och då hinner jag inte koka mjölk i 3 timmar!
  • Sorbus
    Indiansommar skrev 2013-02-17 12:32:12 följande:
    En annan tanke... Om man kokar den kondenserade mjölken och låter burken sedan stå oöppnad i kylen funkar det?? Och sedan fixar pajen någon timma innan man ska äta den... Eller det kanske är helgalet?!!
    Det är inte alls helgalet. Kolasås brukar ha bra hållbarhet.
    Enligt denna sida ska den hålla tom 2 månader.
    En oöppnad burk kokad kondenserad mjölk har en hållbarhet på c:a 2 månader i kylskåp och en burk öppnad kokad mjölk c:a 2 veckor.

matochbakverkstan.matmolnet.com/2012/08/29/dulce-de-leche-brownies/
  • Indiansommar
    Sorbus skrev 2013-02-17 16:02:16 följande:
    Det är inte alls helgalet. Kolasås brukar ha bra hållbarhet.
    Enligt denna sida ska den hålla tom 2 månader.
    En oöppnad burk kokad kondenserad mjölk har en hållbarhet på c:a 2 månader i kylskåp och en burk öppnad kokad mjölk c:a 2 veckor.
    matochbakverkstan.matmolnet.com/2012/08/29/du.../
    Perfekt!!! Då kan jag koka den idag och sedan göra pajen på fredag Solig 

• soffliggaren

Gjorde den idag och nyss ätit den Glad. Helt okej men min deg bara smulade sig. Tog 150 med smör men skulle jag tagit mer ? Jag lät degen stå i kylen nästan 1,5 timme men det kanske var för lite ? Hur länge lät du kolasåsen stå kall innan du smetade på den ? Jag va väldigt sugen så grädden rann lite på sidorna. Tur jag är själv för jag känner misslyckande med en så enkel sak.

Hur gick det för dig Indiansommar ?

Svar på tråden Banoffee paj, hur länge klarar den sig i kylen?