elyse skrev 2013-02-17 19:43:00 följande:
Min bror har Downs Syndrom, men också ADHD och en funktionsnedsättning som lägger honom på 2-3 år mentalt. Han är 22 år och bor i en egen lägenhet i centrala stan (dit flyttade han efter att han gått ut gymnasiet, på Höghammar i Bollnäs). Han har assistenter dygnet runt och har en rik vardag med skola, "praktik" på en travbana, simning, bowling och danser. Ibland åker han och någon/några assistenter till Stockholm eller på kryssning tillsammans med honom och någon av hans kompisar med tillhörande assistent/assistenter. Min mamma har varit assistent åt min bror under hans uppväxt, men hon har en väninna (med en dotter med funktionsnedsättning) som alltid jobbat och varit kvar på samma arbetsplats som innan hon fick dottern.
Människor med Downs Syndrom är lika mycket individer som alla andra och funktionsnedsättningen är väldigt varierande. Min bror kan inte prata medan han har kompisar som har ett helt OK tal. Vissa kan läsa och skriva också. Bara Downs Syndrom säger inte så mycket om hur framtiden kommer att se ut för barnet och familjen.
Måste bara fråga, då jag är lite nyfiken. Hur kan man ge ett barn med Downs Syndrom även en ADHD-diagnos? Eller det jag egentligen försöker få fram, hur går den utredningen till? Som din bror till exempel, som inte kan prata. Hur sätter man den diagnosen på honom? Vad jag förstått så krävs det ju tydligen rätt så rejäl utredning för ADHD, så det är därför jag undrar.