• Anonym

    gåstol?

    Hej! Jag har hört att det inte är bra för bebisar att använda gåstol. Det stör tydligen deras utveckling. Jag har fått råd att inte använda gåstol för att det inte är bra. Men är detta sant? Eller är det helt okej att använda gåstol? Om inte, på vilket sätt är det inte bra?

  • Svar på tråden gåstol?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Vilken bra fråga! Jag tror att det är många föräldrar som undrar precis som du - gåstol, bra eller dåligt?

    Vi på barnhälsovården vet att många barn älskar att få vara i sin gåstol. Och det är kanske det som är den största faran - det blir nämligen lätt många och långa stunder i en gåstol just för att det är så poppis! Vi tänker att ett barn som inte själv kan gå ska få chans att vara mycket på golvet, då främjas barnets gåutveckling. Från att barnet sitter stadigt och sedan luta över på armarna för att sedan stå på "alla fyra" och gunga. Kanske börjar barnet krypa iväg och resa sig mot möbler och så småningom börja ta sina första steg! Det finns en viss risk att det blir lite för lite av det om barnet är mycket i sin gåstol.

    I gåstolen kan barnet helt plötsligt ta sig fram på ett sätt som dom egentligen inte behärskar och vips kommer dom upp i en väldig fart dessutom. För att inte tala om att dom når så mycket längre och högre med sina armar och då får vi börja tänka ordentligt på barnsäkerheten. Olyckor med barn som faller med gåstolar över t ex trösklar och ner för trappor händer av och till.

    Lycka till! / Eva 

Svar på tråden gåstol?