• Isadora85

25/75 delning av barn

Jag har lite frågor gällande delande av barn. Jag och mitt ex delar tiden exakt lika med vår son alltså 50/50. Men nu vill han inte ha honom lika mycket, han vill endast ha honom 25% och kan lagligt göra så. Eftersom min son är skriven på mig så har han rätt att göra så och jag vill absolut inte bara ta han dom min son 25% det var inte därför jag skaffade barn.

Men har jag rätt till någon ekonomisk ersättning? Då jag måste gå ner i tid mm? Jag får ju hela barnbidraget.

Vad tror ni är bästa uppdelningen för ett barn, då man separerat?

Jag blir glad av att ha min son, men ur barnets sätt är detta det bästa?

• Svar på tråden 25/75 delning av barn
  • Kerubmamman

Du har rätt till underhåll, men det täcker nog inte hela inkomstförlusten om du går ned i tid.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Vad som är bäst för barnet är individuellt, en del barn mår dåligt av att flänga fram och tillbaka varannan vecka. 

• Isadora85

Okej, rätt till underhållsersättning alltså jag kanske bör vända mig till försäkringskassan med denna fråga alltså är det dem som har koll på detta?

• Kerubmamman

Ja, via FK får du underhåll. Om pappan tjänar mycket mer än dig kan du stämma honom på mer underhåll än det generella beloppet. 

• Isadora85

Pappan är villig att lägga ut en 500kr i månaden och ja han tjänar mycket mer än mig.

• Singelmamma10

1273 kr är lägsta underhållet. Det kan du söka genom fk om han tjafsar så kräver dom honom på det. Kolla bostadsbidrag också.

• Shibby 78

Vi hade så när vi var separerade. Jag fick underhåll på 1200 i månaden, hade hela barnbidraget och bostadsbidrag (studerade då). Betalade allt men dyrare inköp som ytterkläder tex sponsrade han lite extra till. Han tjänar bra och jag hade bara studielånet då.

• Shibby 78

Kanske ska tillägga att vi hade 25/75 om det inte framgick. Min man jobbar skift nämligen (gifta nu då vi hittade tillbaka till varann)

• Isadora85

Så även om min sambo har honom 25% så har jag rätt till hela barnbidraget och 1200kr?

• Singelmamma10

Ja du har rätt till 1273 och barnbidraget. Finns nån regel om den som inte är boendeföräldern har barnet ett visst antal dygn får man betala tillbaks lite. Har dålig koll på hur många men mer än varannan helg. Kolla med fk. Är smidigt att få underhållet där igenom och slippa tjata.

• Nikis

Om han är villig att betala 500 kronor så ska du ha resten av fk. Och då blir han skyldig dom pengarna till fk. Jag har helt underhållsstöd för båda mina barn och just nu träffar deras pappa dom ungefär en dag i veckan, men då är jag med. Tror att om umgänget blir mer än 8 tillfällen i månaden då den andra föräldern har barnet/barnen själv ser underhållsstödet annat ut. Sök även bostadsbidrag om det behövs!

Svar på tråden 25/75 delning av barn