• Anonym (Less)

Umgänge dagtid, snabba svar behövs!

Jag hinner inte dra hela historien men för att ni ska ha något att gå på fattar jag mig kort;

UF och dottern har ingen relation i dagsläget pga långa perioder med frånvaro från UF sida. UF brister i omsorg och ansvar gentemot barnet, därav inget nattumgänge. UF var frånvarande under 7 månader förra året och sen har UF och barnet haft umgänge dagtid med umgängesstöd under ca 6-7 tillfällen, sista gången de sågs var nu för 1,5 månad sen.
    Min fråga är vilket antal timmar som rekommenderas i inledningsfasen för UF och barnet som är 19 månader? Är det 2 tim, 6 tim eller 10 tim? "Kravet" UF kommer med är 12 timmar, 1 dag/vecka - är det rimligt?  
  • Svar på tråden Umgänge dagtid, snabba svar behövs!
  • ensammammatilltre

Vad jag läst och även har erfarenhet av är 1,5 timme 2 ggr i veckan. Och detta är i fas 3 till en början var det 1 gg varannan vecka under 3 månader. Om du inte redan har ett ombud så kontakta någon med erfarenhet av FR. Tala även med socialförvaltningen och hör vad dem tycker. Har det gjorts en utredning där det blivit beslutat om umgängesstöd så har de väl även gett förslag på upplägg?
    Hoppas det går bra!

• Anonym (M)

Ett bra tips är hur gör man när man skolar in på förskolan?
    Det är okända människor som man lämnar barnet till. De har inskolning mellan 3 dagar till 2 veckor sen lämnar man barnet där när man jobbar vilket oftast blir ganska många timmar varje dag. 

Försök vara tillmötesgående om nu UF vill ha umgänge igen men poängtera att man ha det kontinuerligt efter det. Att barnet mår bra av att träffa sina båda föräldrar och inte hattigt med flera månaders uppehåll för då börjar man om från ruta 1 igen. Det kanske ser UF att du vill att umgänge ska ske. 

Lägg fram förslagen till UF med om vi gör så här sen gör vi som du vill istället för att säga så här gör vi! 

Hur skulle du ta det om nån annan kommer och säger till dig så här ska vi göra punkt slut. Då blir det oftast protester och aggressiva toner. 

Vad är det det brister i omsorgen?

Jag kan bara tala om våran situation (jag är bonusmamma till en liten tallevante på snart 4 år och har varit med sen dag ett) och biomamman har bråkat med min sambo och påpekat också detta om att vi brister i omsorgen med barnet. Det har varit utredningar på utredningar om detta och de har aldirg haft något att anmärka om hur sambon eller även vi sköter barnet när de är här. 
    Skillanden är att vi göra inte på precis samma sätt som mamman gör=vi gör fel och hon anmäler.

Nu säger jag inte att situationen är lika för er. Men vara ödmjuka mot varandra och vara tillmötesgående gör att man slipper mycket bråk och onödiga diskussioner. 

Hoppas det löser sig och att UF får en bra realtion till barnet! Och att barnet trivs hos UF och känner att det är lika älskat av både dig och UF!              

• Anonym

Varför var föräldern frånvarande? Fick han ta med barnet där han var?

Varannan dag 2 timmar per gång är rimligt, under en vecka, sen utöka till 4 timmar varannan dag vecka två för att köra hela dagar vecka tre.

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2013-02-19 15:13:00 följande:
    Ett bra tips är hur gör man när man skolar in på förskolan? Det är okända människor som man lämnar barnet till. De har inskolning mellan 3 dagar till 2 veckor sen lämnar man barnet där när man jobbar vilket oftast blir ganska många timmar varje dag.  Försök vara tillmötesgående om nu UF vill ha umgänge igen men poängtera att man ha det kontinuerligt efter det. Att barnet mår bra av att träffa sina båda föräldrar och inte hattigt med flera månaders uppehåll för då börjar man om från ruta 1 igen. Det kanske ser UF att du vill att umgänge ska ske.  Lägg fram förslagen till UF med om vi gör så här sen gör vi som du vill istället för att säga så här gör vi!  Hur skulle du ta det om nån annan kommer och säger till dig så här ska vi göra punkt slut. Då blir det oftast protester och aggressiva toner.  Vad är det det brister i omsorgen? Jag kan bara tala om våran situation (jag är bonusmamma till en liten tallevante på snart 4 år och har varit med sen dag ett) och biomamman har bråkat med min sambo och påpekat också detta om att vi brister i omsorgen med barnet. Det har varit utredningar på utredningar om detta och de har aldirg haft något att anmärka om hur sambon eller även vi sköter barnet när de är här.  Skillanden är att vi göra inte på precis samma sätt som mamman gör=vi gör fel och hon anmäler. Nu säger jag inte att situationen är lika för er. Men vara ödmjuka mot varandra och vara tillmötesgående gör att man slipper mycket bråk och onödiga diskussioner.  Hoppas det löser sig och att UF får en bra realtion till barnet! Och att barnet trivs hos UF och känner att det är lika älskat av både dig och UF!                           

Fast personalen på förskolan brister inte i omsorg... NI kanske inte brister i omsorg utan bara en mamma som jävlas, ts ex kanske verkligen brister i omsorg och då går det inte att likställa med inskolning på förskolan..
Svar på tråden Umgänge dagtid, snabba svar behövs!