Ford s-max är helt okej bil, enda negativa är väl att den kan vara svår att få fram reservdelar till och delarna är dyra. Över lag är alla större bilar väldigt kostsamma vad det gäller reservdelar och underhålls service. Undvik Chevrolet, ex captiva. Tillverkad i Korea under namnet daewoo, som har en blandning av Opel delar och Kina sikt. Mercedes och Audie rostar som satan, även dyra i delar. BMW är bara svindyrt och nyare modeller kan bara lämnas in på deras egna verkstäder. Alla dessa koreanska, japanska märken är ofta med fin standard på insidan, men tål inte vårt svenska klimat. De bilar som brukar klara sig kvalitetsmässigt är Volvo, Saab och Ford. Finns ofta reservdelar att få tag på, även kopior (som ofta är samma som original, från samma fabrik), går ofta att lösa begagnat delar och har för det mesta mer logisk konstruktion som inte dubblar arbetstider vid reparation. Sen är det andra saker, ju mer teknik, fyrhjulsdrift etc, desto mer omkostnader och mer som krånglar. Sen kan man alltid få ett måndagsexemplar oavsett fabrikat, och man kan ha en undantagslöst bil av mindre omtyckt märke som aldrig strular. Men över lag så ser det ut såhär under arbetsveckor mellan de olika märkena, jobbar alltså på bilverkstad, lika så makten och alla är vi rätt överens om detta.