• Luzita

Erfarenhet av Ford S-Max?

Min sambo och jag väntar vårt tredje barn och behöver köpa en större bil.
    Vi vill ha en 7-sitsig bil och av vad vi har läst och sett så verkar Ford S-Max med diesel vara bäst.

Är det någon här som har eller har haft en sådan bil?? Vad tycker ni isåfall? Eller någon som har en annan 7-sitsig bil som ni är nöjda med och kan rekommendera?

Leonel 090722, Lúcas 120511
  • Svar på tråden Erfarenhet av Ford S-Max?
  • Nesss

Vi var inne på en sådan, men fastnade helt för Citroën C4 Grand Picasso. Helt underbar bil!

• Luzita

ok, tack för ditt svar :)
    Ska ta en liten titt på den.

Någon annan som testat Ford S-Max eller någon annan 7-sitsig bil?   

• beccagranen

Ford s-max är helt okej bil, enda negativa är väl att den kan vara svår att få fram reservdelar till och delarna är dyra. Över lag är alla större bilar väldigt kostsamma vad det gäller reservdelar och underhålls service. Undvik Chevrolet, ex captiva. Tillverkad i Korea under namnet daewoo, som har en blandning av Opel delar och Kina sikt. Mercedes och Audie rostar som satan, även dyra i delar. BMW är bara svindyrt och nyare modeller kan bara lämnas in på deras egna verkstäder. Alla dessa koreanska, japanska märken är ofta med fin standard på insidan, men tål inte vårt svenska klimat. De bilar som brukar klara sig kvalitetsmässigt är Volvo, Saab och Ford. Finns ofta reservdelar att få tag på, även kopior (som ofta är samma som original, från samma fabrik), går ofta att lösa begagnat delar och har för det mesta mer logisk konstruktion som inte dubblar arbetstider vid reparation. Sen är det andra saker, ju mer teknik, fyrhjulsdrift etc, desto mer omkostnader och mer som krånglar. Sen kan man alltid få ett måndagsexemplar oavsett fabrikat, och man kan ha en undantagslöst bil av mindre omtyckt märke som aldrig strular. Men över lag så ser det ut såhär under arbetsveckor mellan de olika märkena, jobbar alltså på bilverkstad, lika så makten och alla är vi rätt överens om detta.

• camus

Jag vill också veta. Har tre barn och ska lämna tillbaka en Audi A6 som vi haft i tre år sen den var ny. Trevlig bil, men för trång för 5. Vi funderar på S-Max eller VW Sharan.  Fördelen och nackdelen med Forden är att den funnits sedan 2006. Inga barnsjukdomar men den känns lite daterad.

Det är dock lite surt att det bara kostar 100k till att köra finkombi (BMW 5, MB E-klasse, XC70 eller A6) vilket varit det självklara valet om man haft två ungar.

• Tygtiiger

Vi har en S-Max, den funkar jättebra, stor, lättkörd, känns förvånansvärt smidig. Gott om plats bak. Jag irriterar mig lite på hur sidostolparna sitter i framrutan, men av oss fyra som kör den är det bara jag som retar mig så det har nog att göra med personlighet. 

Vi kör spritbil, inte diesel. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Luzita

beccagranen: Åh tack för all info! Kan tänka mig att ni som arbetar i verkstad ser och hör en hel del om bilar :)

Camus: Vi funderade också på Sharanen ett tag men kände att Ford verkade bättre plus att den är lite billigare...  

Tygtiiger: härligt att höra? Men drar den inte mycket med bensin? Det är något negativt som vi har hört.. iofs får man väl vänta sig att större bilar drar mer än mindre...  

• beccagranen

VW Sharan är något av det sämsta på marknaden, köp den inte.

Ford B-Max är mycket bekvämare att köra (förbättrad konstruktion av mittstolparna som S-max har).  

• Luzita

Låter som att vi hade rätt i att S-MAx var bättre än Sharanen då :) Det är ju skönt att höra :)

Svar på tråden Erfarenhet av Ford S-Max?