• Mammio

    Orolig för grannens kanin

    Hej!

    Ja alltså.. Jag vet inte vart jag ska börja...

    För någon månad sedan så vart det väldigt kallt ute, minst minus 10 grader och som mest var det väl 20 minusgrader och för ett tag sedan när jag var ute och rökte på balkongen så tyckte jag att jag såg en kaninbur ute hos en granne som bor tvärs över innegården på bottenplan. Jag tänkte att, åh hoppas ingen har en kanin i den där fjuttiga buren och när det dessutom är så här kallt.

    när jag åter var ute o rökte på balkongen så såg jag två barn som var och plockade vid denna bur och såg då en kanin skutta runt.

    Nu kanske jag är fjantig, men jag har kaniner själv och jag tycker en kanin inte ska bo ute i en bur avsedd för att vara inomhus när det är så kallt. Och denna bur såg inte ens stor ut, jag undrar om den ens är laglig.

    Sen så tycker jag att en kanin alltid ska kunna få springa av sig, jag har aldrig sett dom låta kaninen springa på sin lilla trädgård och jag har aldrig sett någon mer sedan dess som varit ute och donat med kaninen. Jag tycker den verkar hemskt ensam i alla fall.

    Nu har det inte varit så kallt, minus 7 kanske på natten och på dagarna runt 0:an. Men jag känner ändå mig lite orolig för den kaninen. När ja upptäckte detta då när det var som kallast så mejlade jag till länsstyrelsen och uttryckte då min oro.

    Efter någon vecka fick jag svar att de såklart ville ha namnet på personen som bor där. Frågan är, ska jag gå dit och ta namnet och lämna det till LS? Eller ska ja gå dit själv och försöka prata med dom? Nu vet jag att det är invandrare som bor där som knappt kan svenska så det känns som att det kan bli svårt för min del att nå fram till dom att kaninen kanske behöver lite mer än vad den får.

    Vad tycker ni? Anser ni att det är hemskt för kaninen att ha liten yta, ingen social kontakt? Jag vet inte hur det är med mat och vatten, men eftersom kaninen fortfarande lever så drar man ju slutsatsen att den i alla fall får det.

  • Svar på tråden Orolig för grannens kanin
  • zora6

    Förstår din oro då jag själv är djurvänlig. Tror inte kylan är det värsta. Om man bänken en kanin att va ute året om från att den är liten då blir den van och får bra tjock päls. Men dom måste ju ändå ha ett krypin i ute buren.
    Mat och kärlek måste ju dock alla levande varelser ha.
    Hoppas du fick bra svar från länsstyrelsen.

  • minafinastebarn

    Kolla upp detta!

    Mina kaniner bor ute, vi har haft -27.
    MEN!!!! Boendet ska vara dragfritt! Mkt halm!
    Vattnet fryser så det får man ge dom minst 2ggr per dag!

  • bustjejen

    Kaniner klarar sig utmärkt ute på vintern, men de måste ha dragfritt och buren ska vara upphöjd från marken. Om den bor i en inomhusbur i plastboten på en balkong så är det inte ok.

  • rosakatt

    För att en kanin ska hålla värmen så måste den få mycket hö om dygnet.. Och rikligt med underlag så den kan bädda in sig i det åtminstone. En plastbur är det sista jag skulle vilja se en kanin i vintertid utomhus! Sen som du sa TS så måste dom ju röra sig, kaniner är inte gjorda för att sitta i en liten bur dag ut och dag in...

  • Dr Mupp

    En innebur kan fungera utomhus, men då krävs det att den står på ett bord eller liknande och att den är täckt med pressenning så att det inte regnar och blåser in i buren. Såklart ska kaninen ha ett hus och ordentligt med strö och foder. 

    Kylan i sig är inget problem. Det finns utekaniner i norraste norrland.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Okändis

    Kaniner kan tåla upp till -20 grader inom dom börjar frysa. Min kanin älskar att vara utomhus. Jag har byggt ut buren så han kan hoppa ut och in som han vill (uteburen har förstås stängsel på tak och golv också). Han skulle bli jätteledsen om jag tog in honom.  Kaninen klarar sig säkert bra. Om buren är liten är det ju inte så bra men är den ute och springer i bland så. Kylan är i alla fall inget problem :)

  • XcsM

    Av det du skriver tycker jag inte det låter okej. Prata med dem och/eller ta dit LS.

  • Mammio

    Ja men nu menar jag inte kylan i sig som var problemet. Jag vet att kaniner tål kyla mer än värme, men det förutsätter ju också att buren har något form av vindskydd, och det hade den inte, kan jag säga.

    men det verkar som om de inte har kaninen kvar.

Svar på tråden Orolig för grannens kanin