• Anonym

Hur fungerar det att vara sjukskriven?

Hej! Jag är sjukskriven (och arbetssökande)fr.o.m. 7/3-3/8. Räcker det att jag sjukanmält mig en gång. Och när jag ska fylla i blanketten för att få ersättning står det att jag ska fylla i uppgifter om arbetsgivare men jag har varit föräldraledig ett år och är nu arbetssökande. Hur ska jag fylla i uppgifter om årsinkomst när jag var föräldraledig hela förra året?

• Svar på tråden Hur fungerar det att vara sjukskriven?
  • Försäkringskassan

Hej!

Som arbetslös gör du en sjukanmälan till Försäkringskassan, endera via vår hemsida eller självbetjäningstelefon (020-524 524).  Det räcker att du stryker över arbetsgivarens namn på din ansökan och skriver från vilket datum du är helt arbetslös.

Årsinkomsten ändras varje år som arbetssökande med KPI (konsumentprisindex).  Du behöver inte notera någon ny årsinkomst på ansökan, då handläggaren kommer att räkna ut den nya sjukpenninggrundande inkomsten (SGI).

Här har du lite mer information om SGI:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym

Tack för svar. Jag sjukanmälde mig den 11/2. Får man hem en blankett så man kan söka om ersättning?

• Försäkringskassan

Hej!
    Det kommer en ansökan denna vecka. Om du har en e-legitimation kan du fylla i ansökan på Mina Sidor och skicka den elektroniskt.

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym

Hur fungerar det om jag samtidigt har aktivitetsstöd? Ska jag skicka in den blanketten också och skiva s på de dagar jag varit sjuk?

• Försäkringskassan

Hej,

Du måste anmäla till Försäkringskassan första dagen du är sjuk och har aktivitetsstöd. Försäkringskassan ska sedan godkänna sjukperioden.

Du skickar in din blankett om aktivitetsstöd som vanligt och skriver S på de dagarna som du är sjuk på.

Hälsningar

Pia, handläggare

• Anonym

Jag sjukanmälde mig den 11/2 och fick sjukskrivning tom 8/3.

Svar på tråden Hur fungerar det att vara sjukskriven?