• Anonym (TS)

Judar se hit :-) Behöver namnhjälp!

Vi har kommit överens om ett flicknamn vi båda gillar, men kan absolut inte hitta något andranamn (alla andra i familjen har två namn, så nya bebisen ska också få det). Det ska alltså vara på hebreiska och ha en fin betydelse. Vi gillar exempelvis Leah, men betydelsen är ju rätt tråkig. Likaså Rachel eller Yael.

Namnet ska inte börja på A och ska helst inte låta alltför modernt (som Shachar och dylikt). Maken gillar Michal, men jag är inte övertygad. Har ni några förslag? Jag vore hemskt tacksam!  

• Svar på tråden Judar se hit :-) Behöver namnhjälp!
  • SysterSelma

En judinna jag kände hette Rebekah, tyckte det var fint med ett h på slutet:) men tror tyvärr namnet betyder kviga på hebreiska..

• Waldemarsdotter
    SysterSelma skrev 2013-02-18 11:03:01 följande:
    En judinna jag kände hette Rebekah, tyckte det var fint med ett h på slutet:) men tror tyvärr namnet betyder kviga på hebreiska..

HOHO! Det måste jag säga till en kompis som heter Rebecca! Varför inte "Kossan" på en gång..?! Skrattande

Fast OK, jag kan förstå att det var fint i den kulturen. Folk var fattiga och en kviga var mycket värdefull, och så tänkte man kanske att flickan skulle bli smärt och smidig och oskyldig som en kviga, som ännu inte blivit betäckt och kalvat.
  • Anonym

Esti? Bar? Sarah? Natalie?

Aleph? Jonah? Seth?

• SysterSelma
    Waldemarsdotter skrev 2013-02-18 11:08:18 följande:

HOHO! Det måste jag säga till en kompis som heter Rebecca! Varför inte "Kossan" på en gång..?! Skrattande

Fast OK, jag kan förstå att det var fint i den kulturen. Folk var fattiga och en kviga var mycket värdefull, och så tänkte man kanske att flickan skulle bli smärt och smidig och oskyldig som en kviga, som ännu inte blivit betäckt och kalvat.
    haha ja gör det! hennes pappa brukade poängtera just det du skriver när hon beklagade sig över de
  • Anonym (Elly)

Ariel
    Hadar
    Lior
    Liron
    Dalia
    Deborah
    Estee
    Judith

• Anonym (TS)

Ester/Esti gillar vi båda, men det passar inte så bra till tilltalsnamnet. Sara hade vi nog valt om det inte redan fanns i nära familjen. Fler förslag?

• Anonym

Deborah דבורה betyderlse honungsbi

Ilana אילנה

Mai              מאי
      Naomi (betyder min sköna- neima) נעמי

• Natalija

Vad blev det för något? *nyfiken*Oskyldig

Yamit och Liron är fina tycker jag! 

• Anonym (TS)

Det blev Chava som andranamn Eftersom tilltalsnamnet blev mer "modernt", bestämde vi oss för ett bibliskt namn som andranamn.

• Anonym (TS)
    Min underbara hjärtan skrev 2013-05-05 07:58:07 följande:
    Ts vi har oxå hebreiska / bibliska namn

Vilka namn har ni valt? *nyfiken*
  • aviva86

Mina barn heter: Leah Lior Boruch Lili Zepora Leeona Ahava Jag gillar namn på lamed :) Liora är fint med.

• Anonym (TS)
    aviva86 skrev 2013-11-09 22:53:57 följande:
    Mina barn heter: Leah Lior Boruch Lili Zepora Leeona Ahava Jag gillar namn på lamed :) Liora är fint med.

Fina namn! Jag gillar även ditt namn (om det nu är ditt namn in din nick) - så heter en av våra döttrar
Svar på tråden Judar se hit :-) Behöver namnhjälp!