• Anonym (Vab)

Vab+föräldraledig

Hej! Jag har egentligen två frågor. Jag är hemma med min sjuka son samtidigt som jag är föräldraledig med mitt ofödda barn som väntas i dagarna. Nu är det så att jag inte riktigt orkar ta hand om son om det blir fler dagar. Plus att jag måste i väg på mödravårdsbesök. Kan pappan ta vab för sonen? Dessutom så undrar jag så klart hur vi ska göra vid ev förlossning. Nån av mina föräldrar som arbetar kommer ju behöva lämna sina arbeten om värkarna sätter igång och för tiden på bb. Kan de vabba? Hur ska detta anmälas? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vab+föräldraledig
  • Försäkringskassan

Hej!

Ifall du har föräldrapenning och har blivit sjuk och inte kan ta hand om barnet kan du sjukanmäla dig och istället få sjukpenning. Om barnet är över åtta månader kan den andre föräldern anmäla och ansöka om  tillfällig föräldrapenning (VAB) för att ordinarie vårdare är sjuk.

Anmälan och ansökan gör ni enklast på Mina Sidor:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

VAB kan även anmälas/ansökas via vår  mobila app för android och Iphone.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/om_sjalvbetjaning/mobil_webbplats_och_app/appen

Eller så kan ni kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524.

Under tiden du är sjuk och  den andre föräldern inte kan stanna hemma  från sitt arbete kan han överlåta sin rätt av tillfällig föräldrapenning till en annan person som stannar hemma från sitt arbete för att vårda det sjuka barnet.

Här kan ni läsa mer om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning

Hälsningar

Ellen, handläggare

• Anonym (Vab)

Hej! Nu kände jag att jag inte alla fick något svar på mina ovan frågor.m Alltså jag tar inte ut nån föräldrapenning för mitt sjuka barn som vanligtvis går på förskola. Och jag är inte sjuk. För krämpor i slutskedet ev gravidetet ska man ju ta ut föräldrapenning för det ofödda barnet. Jag har ex. smärtsamma sammandragningar och kan därmed inte ta hand om ett äldre barn inte i längden. Men kan jag nu sjukskriva mig för detta? Kan jag sjukskriva mig för att jag förlossningsvärkar och för åka till sjukhuset? Samt för själva sjukhusvistelsen? Pappan måste ju också hjälpa mig dit därav kan vi inte nån av oss ta hand om vårt sjuka barn.

• Försäkringskassan

Hej!

När det gäller frågor gällande sjukpenning och sjukskrivning kan du vända dig till forumet "Fråga om sjukpenning" här på FamiljeLiv.

Det finns tyvärr ingen ersättning som kan betalas ut för den som tar hand om ett äldre barn då ni är på förlossningen.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Anonym (Vab)

Alltså kan min man inte vabba för det äldre syskonet om jag är föräldraledig?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du inte klarar av att vårda det äldre barnet som är sjukt när du är hemma och är höggravid så får din man anmäla och ansöka om vab och skriva en förklaring till varför du inte kan vårda barnet, så görs en prövning om ersättning kan betalas ut.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Vab+föräldraledig