• LillaLoo

Går lite väl snabbt ner i vikt efter förlossningen - normalt?

Fick bebis för 2 veckor sedan, och de 12 kilo som jag gick upp under graviditeten är snart borta. Redan! När jag kom hem från BB 2 dgr efter fl vägde jag 65 istället för 72 som jag vägde i v. 40. 7 kg redan avklarade tänkte jag, och planerade att gå ner 5 kilo till innan sommaren. Nästa gång jag ställde mig på vågen var i förrgår, och då stannade vågen på 63,5kg. Idag, 2 dagar senare, stannade den på 62kg. Är det verkligen normalt att gå ner SÅ snabbt i vikt?? 10kg på 2 veckor? (Oroar man sig inte för det ena så oroar mig sig alltid för det andra) :) Jag blöder dessutom ganska så mkt, som en riklig menstruation med mörkrött blod. :O Alla hinnor kom ej ut vid fl, men när läkare tittade med UL 2 dagar efter fl så kunde hon ej se några kvarvarande hinnor och sa att allt såg fint ut. De första 10 dagarna blödde jag mer rosa än rött, och inte jättemycket, men nu är det till att byta binda hela tiden och det ser ut som mens. =/

Hur var det för er med viktnedgång och blödningar efter förlossningen? 

• Svar på tråden Går lite väl snabbt ner i vikt efter förlossningen - normalt?
  • a dream within a dream

Jag gick upp femtio kg under min grav, gick ner 25 de första två veckorna efter fl. Man räknar väl att bebis, vatten, moderkaka mm väger ca 8 kg?! Ammar man brukar det gå ännu snabbare, mina 50 var borta väldigt snabbt.

• LillaLoo

Oj, 25kg på 2 veckor! Det måste varit en stor omställning. :) Tack snälla för svaret!

• hangonasec

Du blöder pga avslaget, det kan pågå upp till 6 veckor.har inget med hinnorna som barnet låg i utan livmoderns väggar som är som öppna sår. Helt normalt

• LillaLoo
    hangonasec skrev 2013-02-18 12:00:02 följande:
    Du blöder pga avslaget, det kan pågå upp till 6 veckor.har inget med hinnorna som barnet låg i utan livmoderns väggar som är som öppna sår. Helt normalt

Ok, tack så mycket. Två saker mindre att oroa mig för nu då. :D Ska just som det är till sjukhuset med bebisen för ett ul på hjärtat efter att dom hittat ett blåsljud. Behövde släppa på lite bekymmer och är supertacksam för era svar.
  • Annelie 76

Jag gick upp över 20kg, tre veckor efter förlossning hade jag gått ner det igen. Så det är inte helt omöjligt att gå ner gravidkilona fort. Det beror på vad de var för nåt. Mitt var tydligen mest vatten och sånt försvinner fort bara det som binder det är borta.

• Sthlmtjej24

Jag tappade mina 14 kg på nio dagar och nu lite till. Se till att äta är mitt tips! Kroppen drar lätt ner mjölkproduktionen om det finns för lite energi.

• hawiwi

Jag fick barn den 6 januari och på mitt återbesök 6 veckor efter förlossningen hade jag exakt samma vikt som när jag skrev in min, 59 kg. Gick upp 12 kg. Jag tror att jag gick ner minst 10 av dessa kilo redan de första tre veckorna, märkte det på kroppen och kläderna. Har ingen våg så jag kollade aldrig. Ammningen i kombination med dålig apitit (levde på kakor- inte så bra) gjorde att jag gick ner så snabbt. Nu har kroppen vant sig vid ammningen men tyvärr inte med det fortsatta kakintaget så nu har jag nog gått upp något kilo haha.

• Marsbebis2013

Vägde 59kg innan och 68kg i slutet av graviditeten och gick ner direkt till 57kg efter. Borde vara normalt

• Oonah

Blödde bara en vecka, och aldrig speciellt mycket. Det räckte med trosskydd efter två dagar.

Angående viktnedgången gick även jag ner fort. 8kg, i och med fl, sedan resterande 8 kg på tre veckor. Men sedan fortsatte jag att stadigt gå ner eftersom jag ammande, och hade jag fortsatt att amma mer än 5 månader, som jag ville,  så hade jag kanske försvunnit!

Så håll koll på det ifall du ammar. :) 

• IDA30

Jag gick ner över 20 kg två veckor efter förlossningen. Vägde mindre än jag gjorde innan jag blev gravid, men det var ingen fara. Så länge du mår bra borde allt va lugnt

Svar på tråden Går lite väl snabbt ner i vikt efter förlossningen - normalt?