• Anonym
    Äldre 18 Feb 13:52
    1173 visningar
    1 svar
    1
    1173

    Som ett barn

    Hej,

    Jag är 30 år och är gift med min man som är 33 år. Vi har en bra relation men det uppstår problem när vi besöker hans föräldrar. Han blir som en tonåring igen och beter sig så omoget. Jag blir jätteirriterad när jag ser detta och har svårt att inte visa vad jag känner. Det slutar ofta med att jag tar hans föräldrars sida och det blir bråk och tjafs mellan min man och mig. Hur ska vi undvika de här situationerna och hur kan jag få min man att bete sig moget i dom här stunderna?

     

  • Svar på tråden Som ett barn
  • Äldre 10 Mar 16:40
    #1

    Hej!

    Det vore bra om du och din man kunde prata om detta på ett lugnt sätt när ni inte är hos hans föräldrar. Känner han igen sig i din beskrivning? Vilken är hans reflektion och upplevelse?  Om han känner sig attackerad och kritiserad av dig riskerar ni att hamna i en låsning, ge utrymme för samtal i stället.

    Det är ganska vanligt att gå in i en roll som "barn" när man träffar sina föräldrar även om man är vuxen. Om din man känner igen sig och vill ändra på detta behöver han ett nytt förhållningssätt gentemot sina föräldrar De kanske också är fast i gamla roller och har svårt att se sin son som vuxen. Han  behöver i så fall markera mer mot dem när en situataion uppstår som du beskriver.

    Du kan hjälpa till genom att inte stå på hans föräldrars sida utan på hans. Det är viktigt att lojaiteten finns mellan er två.

    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Som ett barn