• elinp88

Tips runt dop och sådant

Vi har nu äntligen tagit beslut om att döpa vår son, som kommer bli 6 månader dagen efter sin dopdag.
    Vi har stått och vägt länge mellan dop och namngivelsekalas (jag är inte döpt, men sambon är, och alla sonens kusiner också). Vi är inte speciellt kristna, men jag har kommit fram till att jag känner att det kan vara mysigt och fint att döpa Elias.

Datum är fixat, även tid, och församlingshemmet är inbokat. 

Men nu är det ju allt annat som ska fixas med. 

1 Inbjudningskort: Dessa ska ju fixas. Det jag tänkt på är det här med O.S.A.. Är det dumt att skriva att gästerna kan meddela antingen via telefon, mail eller facebook? Bör man ha med att de ska meddela hur många de blir, samt om de har några allergier? Bör man ha med vägbeskrivning, eller så? (Ev. Gäster från annat län).

2 Fika: Då dopet kommer äga rum kl 14.00, så har vi tänkt oss fika-buffe typ, med typ Bullar, kakor, mjuka kakor, samt Kaffe, Te, Saft (Bör man ha någon läsk också?). Är det snålt eller så? Saken är den att det kan komma att bli runt 50 gäster, om inte lite mer, och vi har ingen jätte budget avsett för dop. Jag mottager gärna tips på goda kakor eller så. Smörgåstårta känns som att det blir lite mycket, men tårta kanske vore något också..

3 Kyrkan: Bör man ha dopprogram? Vi kommer nog inte ha någon solosång eller så, men det känns ju som att ett program kanske kan vara ett fint minne för de gäster som varit på dopet. Hade ni velat ha ett dopprogram, eller är det något som ni kanske bara lagt i väskan efter och sen kastat?

4 Fotografering: Jag är mycket för fotografering och sådant. Borde man ha något smidigt upplägg runt detta? Borde man be någon filma (Då måste jag hitta någon som känner att dem vill filma!) 

5 Faddrar: Vi har i stort sett bestämt helt hundra vilka vi ska fråga om de vill bli faddrar. Ska man ge dessa någon gåva? Vad brukar dessa ha för uppgifter som tex. i kyrkan?

Har ni några andra tips??

Berätta gärna hur ni gjorde!!          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 14:38
    Ska man som förälder köpa någon present till Elias?

Smidig bordsdekoration?
  • Svar på tråden Tips runt dop och sådant
  • Lady Namárië

Egentligen är det ju så att alla som står med på kuvertet är inbjudna, men i en lite mer informell inbjudan kan man ju enkelt skriva något i stil med "Hör av er senast [datum] och berätta om ni kommer och och om ni behöver specialkost".

Att bjuda på fika vid den tiden tycker jag inte alls är dumt. Däremot bör det framgå tydligt av inbjudan att det just är fika, så att folk inte hoppar över lunchen i tron att de skall på jättekalas under tidig eftermiddag. Inbjudan kan . tex se ut så här:

"Välkomna att fira [Joels] dop tillsammans med oss!
    X kyrka, datum tid
    Efter dopet bjuder vi på kakbuffé och kaffe i församlingshemmet."

Jag tror inte att någon av våra gäster sparade våra dopprogram, men de är ett fint minne att klistra in i barnens "mina första år"-böcker.

So say we all
  • Flägg

Vi ska ha dop nu i mars och kommer ha fralla och doptårta.

Det jag har hängt upp mig på är vad jag ska ha på mig...

• elinp88

Tyvärr finns det några inom familjen som nog lär räkna med smörgåstårta..

• Flägg

Det tänkte vi med på då vi vanligen har smörgåstårta på min sida släkten men på karlns sida finns det skaldjursallergi så det blir för bökigt.
    Vi skrev klart o tydligt att vi bjuder på fika på inbjudan.

• Sara Pellving

Jag vill tipsa om att ni ger faddrarna ett fadderbrev. Fundera över vad ni förväntar er och prata igenom med faddern. Jag tycker inte att fadderns ska inte få någon gåva. Det är en stor gåva i sig att få ansvar för ett barn. 

Fikabuffé är väl perfekt! Hoppas att ni får en fin namngivning. Du verkar ha tänkt igenom det mesta!

• Carro34

1. Vi skrev bara "O.S.A senast (datum) till NN eller NN". Vi tänkte att har de inte våra kontakt-uppgifter så vill vi inte ha dem på dopet för då är vi inte speciellt nära Glad. Idag är det så enkelt att kolla vägbeskrivning på nätet, i mobilen på GPS osv, så vi hade inte med det. Och hittar de inte får de väl ringa och fråga. Varför krångla till det. 

2. Vi hade kl 14:00 och bjöd på smörgåstårta. Hade jag varit bjuden på dop det klockslaget hade jag uppskattat något matigare än kakor, speciellt om jag kom från ett annat län. Men om inte, så ska det tydligt framgå att det bara är kakor. Sen så är det ju så att med något matigare först och kaffe och kaka efter så får ni ju en länge "efterfest". Fika gör man ju på 20 minuter, vad ska gästerna göra sedan ? Bara en tanke.... 

3. Personligen tycker jag att dopprogram är lite överkurs, och som gäst så skulle jag inte spara det. Ceremonin är ju bara ca 20 minuter och är det inget "extra", dvs solosång eller liknande så vet jag faktiskt inte riktigt vad man skriver i ett dopprogram. Men det är bara vad jag tycker. 

4. Foton och film är kul att ha och ni kommer inte hinna själva, så be någon filma och/eller fota. Det kommer ni inte ångra. 

5. vi gav inga gåvor till faddrarna. De får ett fadderbevis från prästen. I kyrkan kan de läsa en dikt, en bön eller något annat. Eller så gör de inget speciellt mer än att "bara" vara just faddrar. Eller så kanske de vill säga några ord vid fika efteråt ? 

Det var mina tankar.  

• Sthlmtjej24
    Flägg skrev 2013-02-18 14:57:55 följande:
    Vi ska ha dop nu i mars och kommer ha fralla och doptårta.

Det jag har hängt upp mig på är vad jag ska ha på mig...
    Jag letade förtvivlat efter något fin blus som skulle funka för amning under mottagningen i samband med min dotters dop i lördags. Hittade inte nåt fint, utan hade en trist top från H&M. Det kändes inte så hemskt ändå kan jag intyga...
Svar på tråden Tips runt dop och sådant