• Carro34

Fråga om mat - igen

Detta är säkert den tio tusende tråden om mat för bebisar, men, men...

1. När man gör egen fruktpuré till en 6-7 månaders kan man då ha i Kiwi ? Jag blev osäker med tanke på de små kärnorna.

2. Om man ska göra kycklingpuré, kan man då ångkoka den precis som med grönsaker eller bör den kokas som vanligt ? 

Min son 6,5 mån äter enligt nedan. Som förstagångs mamma undrar jag om detta verkar ok eller om det är någonting jag bör tänka på eller ändra ? Detta är naturligtvis ca-tider, och jag utgår alltid först och främst från när han verkar hungrig och inte.

Matpuré vid lunch och middag är just nu max 1/3-dels burk. Vi provar oss försiktigt fram. När kan/bör man öka och bara ge puré vid lunch och/eller middag ? 

05:00 - amning
    08:00 - gröt
    10:00 - lite fruktpuré 
    12:00 - matpuré + amning
    14:30 - fruktpuré   
    16:30 - matpuré + amning
    19:00 - amning
    23:00 - amning och eventuell lite välling 

• Svar på tråden Fråga om mat - igen
  • Natulcien

Man kan använda kiwi. Men gör det med försiktighet första gången. Vissa barn kan reagera på kiwi, precis som på t.ex. jordgubbar och ananas.
    Vår son har dock aldrig reagerat, utan ätit kiwi med god aptit från ca 8-9 månader, så det är individuellt.

Och visst kan du ångkoka kyckling.

Ang. matschemat så äter han ju väldigt mycket fast föda för att bara vara 6,5 månader.
    Men om det fungerar med hans mage och han inte blir förstoppad så är det väl okej. Men ta det varsamt. Du behöver inte byta ut några mål än på ett tag. Amningen kan, med fördel, fortsättningsvis vara basen i födan. Runt 8 månader kan man göra smakportionerna lite större, och runt 10-12 månader behöver barnet två mål lagad mat per dag. Så här skriver Livsmedelsverket:

"Från cirka åtta månader
    När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

• Carro34

Tack, då ska jag vara försiktig med Kiwin och se om han reagerar på den. 

Hans mage verkar klara den fasta födan bra, jag har inte märkt några konstigheter (han bajsar en gång varje till varannan dag och helt normal färg). Och det blir ofta inte så mycket puré då han just nu inte verkar tycka om den så jätte mycket, bara några skedar och sedan fyller jag på med amning. 

Men min tanke är att sakta, sakta börja få in lite "rutiner" kring att man äter mat vid lunch och middag och frukt till "mellis". Sen är det just nu (och några månader till) bara några skedar + amning, men om 5-6 månader så blir det hela måltider.

Jag vill, av olika anledningar sluta amma snart, men då kommer jag att byta mot ersättning så att det får vara basen i födan. 

• Antilopen
    Carro34 skrev 2013-02-18 17:36:37 följande:
    Tack, då ska jag vara försiktig med Kiwin och se om han reagerar på den. Hans mage verkar klara den fasta födan bra, jag har inte märkt några konstigheter (han bajsar en gång varje till varannan dag och helt normal färg). Och det blir ofta inte så mycket puré då han just nu inte verkar tycka om den så jätte mycket, bara några skedar och sedan fyller jag på med amning. Men min tanke är att sakta, sakta börja få in lite "rutiner" kring att man äter mat vid lunch och middag och frukt till "mellis". Sen är det just nu (och några månader till) bara några skedar + amning, men om 5-6 månader så blir det hela måltider. Jag vill, av olika anledningar sluta amma snart, men då kommer jag att byta mot ersättning så att det får vara basen i födan.

Låter som en jättebra plan! Hela första året, eller ännu längre, kan bröstmjölk/ersättning vara den huvudsakliga födan.
  • Natulcien
    Carro34 skrev 2013-02-18 17:36:37 följande:
    Tack, då ska jag vara försiktig med Kiwin och se om han reagerar på den. 

Hans mage verkar klara den fasta födan bra, jag har inte märkt några konstigheter (han bajsar en gång varje till varannan dag och helt normal färg). Och det blir ofta inte så mycket puré då han just nu inte verkar tycka om den så jätte mycket, bara några skedar och sedan fyller jag på med amning. 

Men min tanke är att sakta, sakta börja få in lite "rutiner" kring att man äter mat vid lunch och middag och frukt till "mellis". Sen är det just nu (och några månader till) bara några skedar + amning, men om 5-6 månader så blir det hela måltider.

Jag vill, av olika anledningar sluta amma snart, men då kommer jag att byta mot ersättning så att det får vara basen i födan. 
    Låter ju vettigt och bra! Glad
Svar på tråden Fråga om mat - igen