• Anonym (Äkta mos)

De gjorde pulvermos till finmiddagen!

Är så himla besviken på makens kompis och hans fru.
    Vi hade bestämt att vi skulle ha gemensam middag hemma hos dem i helgen tillsammans med barn. Makens kompis och maken är relativt nya bekanta via jobbet, men har flera affärsprojekt på gång tillsammans och samarbetet funkar bra. Men makens fru är helt konstig. Vi hade bestämt att vi skulle dela upp middagen, vi skulle stå för köttet och vinet och de för grönsakerna och potatisen. Det var bestämt att de skulle göra hasselbackspotatis men det blev något annat..
    Då vi bestämt (tillsammans)att det skulle bli en finare middag så hade vi köpt oxfile och Amarone vin. Det var tänkt att de skulle göra potatis och ha färska grönsaker.
    Döm om min förvåning när de plockade fram en två kilos fryspåse med blandade grönsaker och ett paket pulvermos! Vi hann inte köpa potatis ursäktade sig frun men vi hade detta hemma och barnen gillar ju ändå mos bättre. Jag var helt stum och kunde inte säga något men frågade om de inte hade köpt svamp som skulle smörstekas och färsk sparris. Nej, det var slut på Lidl!? säger frun så vi fick ta detta istället, men det är ändå gott om man lägger ost på som gratinering. (att hon inte kunde köpa potatis på lidl fattar jag inte, och frågade inte heller eftersom jag blev helt ordfattig då)
    Ja visst blev det väl ok, även om jag avskyr pulvermos och därmed inte åt något av det, frun blev sur och gav mig onda ögat, nu tycker hon väl antagligen att jag är snobbig men varför skall jag känna någon skuld när det var hon som ändrade planerna?
    Hur hade ni andra reagerat om någon hade gjort pulvermos till oxfile? Jag känner mig lurad, lite som om vi ätit middag med Ove Sundberg, men jag kanske överreagerar?

• Svar på tråden De gjorde pulvermos till finmiddagen!
  • Anonym

Ja, jag tycker du överreagerar faktiskt. Jag hade kanske tyckt att pulvermos inte är sexigt, men jag hade inte känt mig lurad och besviken.

Det låter lite som att ni la mer pengar än ni har råd med på köttet och vinet och därför känner er lurade för att inte de gjorde samma sak?

• Elin 885

jag förstår dig...
    förstår dock inte varför man äter pulvermos över huvud taget men det är en annan femma.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Fia 28

Har aldrig i mitt snart 30-åriga liv ätit pulvermos, så nog hade jag blivit besviken om jag fått det till oxfilé!!

• JTA

Fanns det gott om ketchup? I så fall var det ok med pulvermos.

• Anonym

Din man och denna man är affärsbekanta och ni delar på en middag?? Nästa gång bjuder ett par på hela köret så behöver man inte känna sig "lurad"

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-18 16:04:41 följande:
    Ja, jag tycker du överreagerar faktiskt. Jag hade kanske tyckt att pulvermos inte är sexigt, men jag hade inte känt mig lurad och besviken.

Det låter lite som att ni la mer pengar än ni har råd med på köttet och vinet och därför känner er lurade för att inte de gjorde samma sak?
    men har man bestämt att den ena fixar kött och vin och den andre potatis och grönsaker och att dessutom är en finmiddag så kommer man inte dragandes med frysta grönskaker och pulvermos. jösses! hyr dyrt är det med grönsaker och potatis jämförelsevis med vin och oxfilé.
  • Anonym (Äkta mos)
    Anonym skrev 2013-02-18 16:04:41 följande:

Nej så var det inte, visst kostade det pengar, men det har vi råd med men det känns som ett antiklimax att få pulvermos när vi var överens om att ha en fin middag, nu blev bara köttet och vinet bra, det vi stod för. Det hade varit bättre att vi gjorde allt isåfall.
  • Elin 885
    Fia 28 skrev 2013-02-18 16:05:11 följande:
    Har aldrig i mitt snart 30-åriga liv ätit pulvermos, så nog hade jag blivit besviken om jag fått det till oxfilé!!
    inte ens i skolan?
  • Anonym (Äkta mos)
    Anonym skrev 2013-02-18 16:05:53 följande:
    Din man och denna man är affärsbekanta och ni delar på en middag?? Nästa gång bjuder ett par på hela köret så behöver man inte känna sig "lurad"
    Ja, behöver jag säga att det var våra makar som planerade det hela....?
  • Anonym
    Anonym (Äkta mos) skrev 2013-02-18 16:07:55 följande:
    Nej så var det inte, visst kostade det pengar, men det har vi råd med men det känns som ett antiklimax att få pulvermos när vi var överens om att ha en fin middag, nu blev bara köttet och vinet bra, det vi stod för. Det hade varit bättre att vi gjorde allt isåfall.
    Ja, gör allt nästa gång så får ni som ni vill

Varför ens dela på en middag? Det trodde jag inte vuxna människor gjorde om de inte har knytis.
Svar på tråden De gjorde pulvermos till finmiddagen!