Umgänge med en förälder som barnet inte har bra kontakt med
Hej!
När jag var 19 år gammal upptäckte jag att jag var gravid med mitt ex. Vi hade varit tillsammans ett år ungefär, men efter att jag kommit på honom med att missbruka tunga droger, tog det slut.
Jag upptäckte graviditeten i vecka 18 (gick på p-piller), och abort var då inget alternativ.
Jag var ensam hela graviditeten, och när barnet var en månad gammal bestämde han sig för att flytta 60 mil bort.
For dit med bebisen några gånger, men han visade så lite intresse och hade uppenbart fortsatt sitt tunga missbruk, så jag slutade med det.
Under de följande tio åren var han okontaktbar i långa perioder och det kunde gå flera år utan något som helst umgänge. Något telefonsamtal var sjätte månad på sin höjd.
Nu blir pojken 10 år nästa månad, och pappan har ryckt upp sig och vill ha umgänge med sonen. Han säger sig vara drogfri och äntligen skaffat jobb (han blir 40 år i år och har aldrig haft ett jobb så länge jag känt honom).
Jag har sagt att umgänget måste trappas upp, då han är nästintill en främling för sonen.
Men han ska ha varannan helg, och halva vårdnaden. Genast. Annars går han till tingsrätten.
Vad gör man i en sådan situation?
Sonen själv är måttligt intresserad av sin pappa. Det är jag som sett till att han ringt honom och skickat fars dagkort osv. Men visst kan han tänka sig att träffa honom ibland, bara det inte är en dag det är handbollsträning, som han uttryckte det...