• Splash

Progesteron brist

Jag tror jag har progesteron brist och undrar hur man kan förbättra detta.

Sen undrar jag även om en ivf klinik kollar upp om man har brist på detta ämne någon som vet? 

• Svar på tråden Progesteron brist
  • NLAL

Har du kommit så långt som till ivf så ska dom ha kollat detta på dig och har dom inte sagt något så är det förmodligen inget fel. Varför tror du att du har brist av det?

Jag hade det och det visade sig med två missfall och dom tog även blodprover i några omgångar. Fick vagitorier utskrivna och from har jag slutat med det då läkaren ansåg att det ej behövdes mer då moderkakan redan tagit över.

• Lisastina

hej TS, nu svarar jag vad jag vet som excancerpatient. Det är alltså inte graviditetsrelaterat. 

Min gynekolog sade att man aldrig testar progesteron utom i graviditetsrelaterade fall, så de borde göra det på ivf-klinik. I alla andra fall anses man ha tillräckligt om man får menstruationer som är minst tre dagar med ett riktigt kontinuerligt blodflöde, alltså inte bara "skvättar" då och då under de dagarna.

Om man har obalans mellan östrogen och progesteron visar det sig bla genom att man har mycket slemhinna i menstruationen, dvs klumpar. (ursäkta, det är lite äckligt men ja, vad skall man säga) du kan googla på östrogenöverskott för fler symptom. 
    För att balansera upp det hela kan man ta receptfri kräm tex progesterall. Den kan man köpa på nätet, tex på ett ställe som heter femalebalanceshop. Man brukar då må lite bättre, bli lugnare och sova bättre. Låga kvinnliga hormoner ger nämligen ofta dålig sömn. Detta är alltså om man mår lite kasst rent allmänt pga för lite kvinnliga hormoner. 

Det finns kvinnor som använder sådan kräm för att förbättra chanser till graviditet utan att fråga doktorn,  men jag tycker nog att du skall ta upp frågan med din läkare. Fråga om alla detaljer, även om du känner dig fånig. Det här med graviditet och hormoner är komplicerat, men för doktorerna är det ju vardag så de kan ha lite svårt att inse hur mycket de hoppar över att berätta för att de själva tycker att det är självklart! 

Och så hoppas jag att du får rätsida på alltihop och får en härlig baby snart! 

• NLAL

Jag har även kort lutealfas, som blev pga prog.brist. När jag började med progesteron förlängdes min lutealfas från 8-9 dagar till ca 15-16 dagar.

Svar på tråden Progesteron brist