• idab84

1:40 på KUB hjälp

Jag är 28 år och har två friska barn 9 år och 7 år.
    Har sedan 5 år försökt bli gravid utan resultat... men den 25 december (2012) kom det mycket efterlängtade Plus lyckan var total!!
     Gjorde idag Kub testet, UL visade bara bra nack(vad det nu heter) va bara bra (typ 1,4) men mitt blodprov drog ner resultatet massor enda till 1:40 . Bestämde direkt att jag vill göra fvp men nu är jag livrädd... inte för att det ska göra ont eller liknande men för att det ska vara något fel eller att få missfall på ett friskt barn Gråter
     Just nu är mina känslor en enda röra och helt ologiska, känner inte att jag tar så bra beslut just nu... 
     Så nu till den eviga väntan på att få göra fvp om 3 veckor *pust*
     LUNGNA MIG!! Skrikandes  

• Svar på tråden 1:40 på KUB hjälp
  • zbaby

Vi fick 1:2 och efter mkp och massa extra ul så finns det inget som tyder på att ngt ska vara fel..
    Men varför får du inte göra mkp istället?

• idab84

Jag viste inte att det var ett alternativ förens jag kom hem och googlade.. Men när ja ringde tillbax till bm sa hon att detta inte erbjöds i mitt län (Örebro) bara Sthlm och endast speciella fall fick åka dit typ såna som har barn med ds... Så ja fick vackert vänta :( panik!!!!

Meeeen va skönt att du fick bra resultat !!! Känd skönt att veta att de faktiskt inte är "kört"

• idab84

Hur lång tid efter mkp eller fvp är det ökad mf risk??

• curlysun

Hej ,jag gjorde idag fvp eftersom vår son föddes med DS förra året i januari. Jag gjorde ingen kub test därför att det bara förvirra en totalt .känner nån som gjorde det och fick bra siffror men ändå födde de ett barn med DS. Till mig sa läkaren idag att man känner de närmsta dagarna om man får missfall efter fvp pga blödning eller att vatten går.men ibland kan man blöder lite och förlorar lite vatten utan att det är nån fara för barnet. Sen tar det nog 1 eller 2 veckor för att se om man får en infektion som ledar till missfall efter det är missfall % som innan.

• curlysun

Det är jätte jobbigt att vänta på provet och jag är glad att det är gjort nu men nu väntar man ju igen på svaret och att barnet stannar i magen... Inte lätt...lycka till med allt

• AnnaGreta 378

Fick 1:2 på min treåring. Han är fullt frisk. Har bebis i magen och fick 1:5.
    Gjorde fvp i båda fallen och även bebisen i magen är utan de trisomier som testas.

Du fick 1:40. Det är ju egentligen bara en siffra som säger att 1 av 40 barn kan bära på en kromosomfel.
    Jag förstår om du ändå tycker att den siffran är oroväckande i jämförelse vad "alla andra" får.  

Det är en väldigt, väldigt liten missfallrisk vid fvp. Det svåra är inte att göra provet, utan att ta ställning till vad man ska göra om provet visar att barnet har en trisomi. 

Önskar dej all lycka till! 

• idab84

Åh tusen tack för svar!!!!

Jag har tidigare fött ett barn i vecka 18 och de var det värsta jag gjort!!!! Tror det är det som är jobbigast just nu... Om ja skulle välja att avbryta grav eller om ja efter fvp får mf...
    Hur orkar man denna väntan? Ja kan inte sluta tänka på detta, varje gång ja vaknat inatt är detta de första ja tänkt på...

Ja känner en stor lättnads känsla av alla solskens historier, men nånstans gnager det endå i mig att Nää sån tur har du inte...

Känslan just nu är ren panik. Hoppas så att jag också nån dag får titta tillbax på detta o tänka - eh 1:40 är väll Inge ,,, de gick ju bra...

Tack igen för era svar

• curlysun
    idab84 skrev 2013-02-19 06:48:40 följande:
    Åh tusen tack för svar!!!! Jag har tidigare fött ett barn i vecka 18 och de var det värsta jag gjort!!!! Tror det är det som är jobbigast just nu... Om ja skulle välja att avbryta grav eller om ja efter fvp får mf... Hur orkar man denna väntan? Ja kan inte sluta tänka på detta, varje gång ja vaknat inatt är detta de första ja tänkt på... Ja känner en stor lättnads känsla av alla solskens historier, men nånstans gnager det endå i mig att Nää sån tur har du inte... Känslan just nu är ren panik. Hoppas så att jag också nån dag får titta tillbax på detta o tänka - eh 1:40 är väll Inge ,,, de gick ju bra... Tack igen för era svar

Jag förstår precis vad du menar.jag tänker så varje dag att jag kan inte ha så mycket tur att födda ett friskt barn nån gång bara därför att vår son har DS.allt är så overkligt .jag drömmer till och med från allt och är lika slut i huvudet efter en natt som en dag.jag hoppas verkligen att det löser sig för oss alla
  • LinaLinnea
    idab84 skrev 2013-02-19 06:48:40 följande:
    Åh tusen tack för svar!!!! Jag har tidigare fött ett barn i vecka 18 och de var det värsta jag gjort!!!! Tror det är det som är jobbigast just nu... Om ja skulle välja att avbryta grav eller om ja efter fvp får mf... Hur orkar man denna väntan? Ja kan inte sluta tänka på detta, varje gång ja vaknat inatt är detta de första ja tänkt på... Ja känner en stor lättnads känsla av alla solskens historier, men nånstans gnager det endå i mig att Nää sån tur har du inte... Känslan just nu är ren panik. Hoppas så att jag också nån dag får titta tillbax på detta o tänka - eh 1:40 är väll Inge ,,, de gick ju bra... Tack igen för era svar

Hej! Jag förstår din känsla precis. Jag ska göra FVP imorgon pga dåligt kub. Blodproven drog ned i mitt fall också, tror jag iaf. Nackspalt på 1,9 ska vara ok i vecka 12+4, (eller?) Jag är jättenervös och orolig. Har väntat i 2 veckor på detta provet, och sen återstår det ytterligare 3-4 veckors väntan på provsvar. Olidligt!! Jag håller tummarna för oss att detta ska gå bra!
Svar på tråden 1:40 på KUB hjälp