• calabalic

vad kollar de efter i blodprovet?

Vi har försökt få barn i 2,5 år och har precis påbörjat utredning. Än så länge har vi bara fått ta blodprov. Jag kommer inte ihåg vad det var de sa att de skulle titta efter i blodprovet, men det var ganska många saker tror jag och de tog ju en hel del blod. Är det nån här som vet vilka saker de kollar efter?

• Svar på tråden vad kollar de efter i blodprovet?
  • minnah88
    calabalic skrev 2013-02-18 19:59:12 följande:
    Vi har försökt få barn i 2,5 år och har precis påbörjat utredning. Än så länge har vi bara fått ta blodprov. Jag kommer inte ihåg vad det var de sa att de skulle titta efter i blodprovet, men det var ganska många saker tror jag och de tog ju en hel del blod. Är det nån här som vet vilka saker de kollar efter?

calabalic skrev 2013-02-18 19:59:12 följande:

Hej! Jag frågade för jag var så nyfiken och fick då veta att det bland annat är sköldkörteln som dom kollar upp samt många olika typer av hormoner för att se balansen i kroppen.
  • Esperanza80

Hej,

jag och sambon påbörjade vår utredning idag efter 1års försök utan ett enda plus. 
    Läkaren kunde se VUL att jag har en äggblåsa som kommer spricka söndag/måndag så cirka 7 dagar efter det ska jag lämna blodprov. Eftersom det är påsk osv då så kan jag ju tidigast gå dit tisdag 2 april. Hoppas det är ok även om det blir nån dag senare...

Jag ska testa:
    AMH, TSH, T4, Progesteron och Prolaktin. 

Jag frågade om jag skulle få göra fler tester senare tex T3, Kortisol (känns som jag är stressad), Testosteron eller DHEA ifall de första testerna visade ok. Men nej det skulle jag inte få tydligen... Kortisol bad han mig kontakta en husläkare för.. Testosteronet kunde det inte vara fel på i och med att jag hade så fin ägglossning på gång.. 

Jag vill ju testa allt! Har läst så mycket om att allt måste vara i balans för att det ska fungera med hormonerna... Vad tror ni? Ska man kontakta husläkare eller en privat läkare också? Eller köpa dyra hemmatester?             

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-03-21 21:02:24 följande:
    Hej, jag och sambon påbörjade vår utredning idag efter 1års försök utan ett enda plus.  Läkaren kunde se VUL att jag har en äggblåsa som kommer spricka söndag/måndag så cirka 7 dagar efter det ska jag lämna blodprov. Eftersom det är påsk osv då så kan jag ju tidigast gå dit tisdag 2 april. Hoppas det är ok även om det blir nån dag senare... Jag ska testa: AMH, TSH, T4, Progesteron och Prolaktin.  Jag frågade om jag skulle få göra fler tester senare tex T3, Kortisol (känns som jag är stressad), Testosteron eller DHEA ifall de första testerna visade ok. Men nej det skulle jag inte få tydligen... Kortisol bad han mig kontakta en husläkare för.. Testosteronet kunde det inte vara fel på i och med att jag hade så fin ägglossning på gång..  Jag vill ju testa allt! Har läst så mycket om att allt måste vara i balans för att det ska fungera med hormonerna... Vad tror ni? Ska man kontakta husläkare eller en privat läkare också? Eller köpa dyra hemmatester?             

Esperanza80 skrev 2013-03-21 21:02:24 följande:
    Hej, jag och sambon påbörjade vår utredning idag efter 1års försök utan ett enda plus.  Läkaren kunde se VUL att jag har en äggblåsa som kommer spricka söndag/måndag så cirka 7 dagar efter det ska jag lämna blodprov. Eftersom det är påsk osv då så kan jag ju tidigast gå dit tisdag 2 april. Hoppas det är ok även om det blir nån dag senare... Jag ska testa: AMH, TSH, T4, Progesteron och Prolaktin.  Jag frågade om jag skulle få göra fler tester senare tex T3, Kortisol (känns som jag är stressad), Testosteron eller DHEA ifall de första testerna visade ok. Men nej det skulle jag inte få tydligen... Kortisol bad han mig kontakta en husläkare för.. Testosteronet kunde det inte vara fel på i och med att jag hade så fin ägglossning på gång..  Jag vill ju testa allt! Har läst så mycket om att allt måste vara i balans för att det ska fungera med hormonerna... Vad tror ni? Ska man kontakta husläkare eller en privat läkare också? Eller köpa dyra hemmatester?             

Hej! Det är ungefär som för oss, vi har försökt i 15 månader och vi har en tid hos läkaren 22 april och ska då ta de sista testerna. Efter det ska jag göra en äggledarspolning.. Hos mig hittade dom inget konstigt med hormonerna men det kan vara en så liiiten rubbning så proverna inte visar det och det verkar vara den anledningen till att vi inte kunna få ett plus.
  • todilo

Hej! Vi är också ett par som är under utredning. Nu i mars 2013 har vi försökt i tre år utan resultat. Var på första läkarbesöket den 5 mars. Jag fick då genomgå gynundersökning och ultraljud. Allt såg bra ut. Sedan fick vi remisser till blodprov och hans spermaprov. Blodprovet lämnade vi dagen efter. Jag fick inga instruktioner om att det måste lämnas en viss dag... Spermaprovet lämnades också samma vecka. Fick resultatet av hans spermaprov och blodprov. Han har inga infektioner men han har för lågt totalantal spermier (14 milj/ml). Ang mitt blodprov så står det så här: Har ännu inte fått besked på hennes (mitt) blodprov då hennes prov på infektionssidan har skickats till Göteborg för ytterligare analyser. Har nu två frågor baserade på dessa besked. 1. Kan vi bli gravida på naturlig väg med hans spermavärden? 2. Vad kan det vara i mitt blod som de letar efter? Jag ringde gyn och frågade, men hon kunde inte se varför. Bara att de skickats vidare. Är nu rysligt nervös att de ska hitta något som sabbar alltihop. Vad tror du/ni? Hjälp!

• minnah88
    todilo skrev 2013-03-28 21:58:14 följande:
    Hej! Vi är också ett par som är under utredning. Nu i mars 2013 har vi försökt i tre år utan resultat. Var på första läkarbesöket den 5 mars. Jag fick då genomgå gynundersökning och ultraljud. Allt såg bra ut. Sedan fick vi remisser till blodprov och hans spermaprov. Blodprovet lämnade vi dagen efter. Jag fick inga instruktioner om att det måste lämnas en viss dag... Spermaprovet lämnades också samma vecka. Fick resultatet av hans spermaprov och blodprov. Han har inga infektioner men han har för lågt totalantal spermier (14 milj/ml). Ang mitt blodprov så står det så här: Har ännu inte fått besked på hennes (mitt) blodprov då hennes prov på infektionssidan har skickats till Göteborg för ytterligare analyser. Har nu två frågor baserade på dessa besked. 1. Kan vi bli gravida på naturlig väg med hans spermavärden? 2. Vad kan det vara i mitt blod som de letar efter? Jag ringde gyn och frågade, men hon kunde inte se varför. Bara att de skickats vidare. Är nu rysligt nervös att de ska hitta något som sabbar alltihop. Vad tror du/ni? Hjälp!

todilo skrev 2013-03-28 21:58:14 följande:

Hej! Förstår att du är orolig men det behöver inte alltid betyda något negativt eller något farligt bara för att de skickar proverna vidare. Kan ju vara skönt och ändå få en förklaring på varför, blodprov kan visa att hormon nivån är i obalans = vilket i sin tur är mycket enkelt att behandla. Vi har fått veta att det absolut inte är något fel på oss, ändå blir vi inte gravida. Vi hade hoppats på att de skulle fina något, då skulle vi fått behandling för det. Oroa dig inte! Det kommer gå bra, huvudsaken är att något händer. Med tanke på att ni försökt i tre år. Lycka till och berätta gärna hur det går för er!
  • Esperanza80

Todilo: Vilken dag i cykeln tog du blodprovet på och vet du vad de tog för tester på dig?

• Esperanza80

Minnah88: Ska du både spola äggledare och ta sista testerna 22/4? Vad tog du för tester första gången och vad är det för tester 22/4?

Jag är rädd för att jag inte får testa allt man "borde"... :(

• minnah88
    Esperanza80 skrev 2013-03-29 09:57:26 följande:
    Minnah88: Ska du både spola äggledare och ta sista testerna 22/4? Vad tog du för tester första gången och vad är det för tester 22/4? Jag är rädd för att jag inte får testa allt man "borde"... :(

Minnah88: Ska du både spola äggledare och ta sista testerna 22/4? Vad tog du för tester första gången och vad är det för tester 22/4? Jag är rädd för att jag inte får testa allt man "borde"... :(

Den 22/4 ska jag spola äggledarna som en sista del i utredningen. De sista blodproverna är prover som man tar då man börjar med ivf, de valde att ta proverna bara för att jag haft andra problem som gör att jag inte har tid att försöka i 1-2 år till. Hela den här processen tar alltför mycket tid och kraft av oss båda. Vad det är för prover vet jag faktiskt inte, vi fick bara veta att det är prover man tar då andra metoder inte riktigt funkar. Men som sagt jag har andra sjukdomar som gör att min kropp inte kan vänta alltför länge.. Vet du när proverna blir klara?
  • minnah88

Förlåt nu svarade jag inte på alla frågor. De första proverna var Prolaktin och alla möjliga typer av hormon inkl sköldkörtelhormon och min sambo lämnade spermaprov. Vi fick tillbaka att alla prover var bra förutom prolaktin som var en aning förhöjd och det ska jag kolla upp igen. Sedan gjorde jag en vanlig undersökning och det var inga konstigheter, nu när jag gör äggledarspolningen så ska både sambon och jag passa på att lämna prover igen som man lämnar när man prövat alla metoder. Det för att allt inte ska ta en sån jäkla lång tid, jag tycker du ska kräva mer av dom! Sambon och jag fick en jätte bra läkare som verkligen tog sig tiden till att lära känna oss.
  • todilo

Lämnade blodprovet en eller två dagar efter ÄL. Som sagt så frågade läkaren inget om var i cykeln jag befann mig... Ingen aning om vad de skulle testa. Men har Hashimotos sjukdom (noll funktion i sköldkörteln) så det kollar de nog en del på. Äter 150 mikrogram levaxin per dygn. Fast det stod att proverna som rörde infektioner hade gått vidare... och de har ju inget med sköldkörteln att göra. Jag vet inte. Tänker för mycket. Blir nog inseminering eller ivf oavsett därför att hans spermavärden är för låga.

Svar på tråden vad kollar de efter i blodprovet?