• Alvi

    Hur få barnen att förstå att man aldrig ska gå med på vissa saker...??

    Ikväll vid läggdags sade jag till sonen på 5,5 år "Gå till ditt rum nu! Gå själv, jag kommer när du har gått dit!" bara för att pusha honom lite lite över gränsen av vad han vågar (han är inte den hårdaste stenen i skogen...).

    Efter lite gråt och tandagnisslan gjorde han det, en sträcka på cirka 5 meter från systerns rum där jag satt. När jag 5 sekunder senare kom till hans rum som jag hade lovat sade jag "Där ser du, det gick ju jättebra, du vågade ju."

    Då svarar han "Jag VÅGADE! Men jag VILLE INTE. Men jag gjorde det ändå."

    Då liksom sjönk det en sten i min mage. För min son VILLE inte göra något (även om jag personligen tror att lite "våga" var med där också), men han gjorde det ändå. För att jag sade till honom.

    Hur ska han kunna skilja på det och att att inte vilja "pussa den fula gubben när han ber honom" typ...???

    Hur ska man få honom att förstå att vissa saker gör jag för hans bästa, och andra saker ska han aldrig aldrig aldrig gå med på?!


    Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Svar på tråden Hur få barnen att förstå att man aldrig ska gå med på vissa saker...??
  • Stjärnfall76

    Hmmm..... jag brukar säga att känns det helt fel ska man inte. Men å andra sidan kräver jag ju att de gör som jag säger. Det ingår ju att föräldrar ändå ska fostra barnen. Men de vet ju också att de kan lita på mig. Det är nog det som skiljer...... barn får ju inte göra som de vill, men jag tror de känner skillnad på att göra som en snuskgubbe säger, eller som mamma säger. Tror de känner skillnad..... självkänsla tror jag är nyckelordet....

  • gavagai

    Jag var med om ett liknande uppvaknande för ett tag sedan med min 5-åring. Vi "bråkade" som vanligt lite smått om vad vi skulle göra (kommer inte ens ihåg exakt vad det handlade om, men något trivialt), och så säger hen plötsligt kallt, mitt i all trots: "Vi gör som du säger." Det var lite (eller mycket) förvånande, och jag pressade hen lite på vad hen menade, för hen insisterade på att jag skulle få bestämma förutsättningslöst, oavsett vad hen själv ville, vilket är ovanligt. Till slut sa hen, tyst och ärligt, som om hen skämdes lite för hur det var, att "man ska göra som vuxna säger". Det lät inte alls så bra, och jag hoppas ju att den regeln inte är fullt så generell för hen som det lät, men det är lite svårt att prata med en femåring om, tycker jag. Jag svamlade någonting om "Nja... det beror ju på..." Lite svårt är det.

Svar på tråden Hur få barnen att förstå att man aldrig ska gå med på vissa saker...??