• Hurså

Hur bäst lära supersnuttig 10-månaders att somna utan bröstet?

Min lillkille är 10,5 månader. Av olika skäl (kolik, jobba familjehändelser osv) så har han fått amma sig till sömns fram tills nu och vi har inte riktigt klarat att ta fighten. Nu ska jag inom kort börja ta en kvällskurs och pappan måste då kunna lägga sonen. Vi har även en 3-åring som sover i eget rum men som vill ha godnattsaga och gärna att man ligger bredvid tills han somnat.

Lillen sover i vår säng och behöver bröstet varje gång han vaknar (5-10 ggr/natt) för att somna om. Eller rättare sagt, han kan somna för natten och somna om om man vaggar honom i famnen men vaknar och blir jätteledsen så fort han läggs ner. Han tar inte napp, har ingen snutte av något slag och vill inte dricka ur flaska liggandes. Då vi har försökt att bara ligga bredvid honom tills han somnar så söker han efter bröstet (på oss båda..), blir ledsen när han inte får det, börjar spänna kroppen och liksom "gå upp i brygga" och kommer inte till ro utan det slutar i hysteri.

Han kan somna i vagnen på dagen, men vi har inte möjighet att ta upp vagnen i lägenheten. Jag har problem med ryggen och skulle gärna vilja att han somnar utan att vaggas i famnen.

Tassmetoden har jag funderat på, men jag vet inte riktigt om det skulle fungera.. Han har så otroligt svårt att komma ner i varv och ligga still. Får han inte bröstet så sätter han sig upp, kryper runt, rullar, åmar sig osv. och är ledsen. "Somna utan gråt" har jag läst. 

Jag vill absolut (!) inte köra SHN, 5MM eller liknande.

Snälla hjälp!   

• Svar på tråden Hur bäst lära supersnuttig 10-månaders att somna utan bröstet?
  • Piano

"Sparar" då jag har i princip exakt liknande problem med min 7-månaders och är oxå ute efter tips.....

• cloudberry79

Min man vaggar dottern i famnen till sömns, jag ammar till sömns. Tänker att det är något hon kommer sluta med förr eller senare, så jag ser det inte direkt som ett problem. Kan inte din partner söva om barnet på sitt eget sätt? I så fall kanske han kan prova medan du tar en dusch eller på annat sätt gör dig tillfälligt otillgänglig?

(M)amma till V -07 och E -12
  • Apopan

Vill också ha tips på detta. Har det exakt likadant hemma med vår (snart) 15månaders. Och jag vill kunna sova borta någon dag, men sambon klarar inte av att natta om sonen då han är mycket bestämd med att han skall ha bröstet.

Har försökt att att introducera napp och snutte otaliga gånger, men det är inte intressant.

Ibland går det dock att få honom att somna om utan bröstet, men då har han inte börjat leta efter det. Har han väl börjat leta duger inget annat och han blir hysterisk.

Jag har dock ett par vänners vänner som helt enkelt gjorde så att mamman sov i ett annat rum några nätter, och redan första natten så vaknade inte barnet en endaste gång när det sov med bara pappan. Som om barnet inte vaknade och var sugen när mamman ändå inte var där.

Mins sambo vägrar dock prova detta, och jag tror att han helt enkelt bara inte känner att han har lust att börja ta hand om vår son nattetid ibland. :/

• Hurså
    cloudberry79 skrev 2013-02-19 00:16:40 följande:
    Min man vaggar dottern i famnen till sömns, jag ammar till sömns. Tänker att det är något hon kommer sluta med förr eller senare, så jag ser det inte direkt som ett problem. Kan inte din partner söva om barnet på sitt eget sätt? I så fall kanske han kan prova medan du tar en dusch eller på annat sätt gör dig tillfälligt otillgänglig?

Problemet är att även om han somnar i famnen så går han inte att lägga ner Det spelar ingen roll om man väntar tills han sover djupt eller om man tar upp och vaggar om femtielva gånger, han vaknar alltid ledsen när han läggs ner.
  • straw2008

Alltså sluta erbjud bröstet... mamman får nästan alltid åka bort ett par dagar när hon ska sluta amma.

I kinamockaskogen.....
  • Hurså
    straw2008 skrev 2013-02-19 08:00:50 följande:
    Alltså sluta erbjud bröstet... mamman får nästan alltid åka bort ett par dagar när hon ska sluta amma.

Jag klarade det utan att åka bort med storebror, men honom kunde man lägga ner. Och att sluta erbjuda bröstet är ju liksom grunden i det hela, men hur ska jag bäst gå till väga sen, det är det jag undrar.
  • straw2008
    Hurså skrev 2013-02-19 08:27:27 följande:
    Jag klarade det utan att åka bort med storebror, men honom kunde man lägga ner. Och att sluta erbjuda bröstet är ju liksom grunden i det hela, men hur ska jag bäst gå till väga sen, det är det jag undrar.

Alltså du bara slutar erbjuda. Som att man en dag tar bort nappen. Alltså du bara slutar. Varför dra ut på det ?
    I kinamockaskogen.....
  • Hurså
    straw2008 skrev 2013-02-19 08:31:39 följande:
    Alltså du bara slutar erbjuda. Som att man en dag tar bort nappen. Alltså du bara slutar. Varför dra ut på det ?

Och sen? När han ligger där i sängen och gråter och skriker hysteriskt? Det är inte själva att sluta erbjuda bröstet jag har problem med.
  • straw2008

Om han gråter ska givetvis din man trösta honom !!! Gud roa honom tills han somnar av utmattning!!

I kinamockaskogen.....
  • zootwind

Jag slutade amma min son till sömn vid sju månaders ålder.

Innan sex månader somnade han alltid vid bröstet, vilket jag inte kände att jag skulle påverka. 
    Vid fem månader började han få allt svårare att somna vid bröstet dagtid, och under samma period hade vi besök av svärmor som tog initiativ till att vagga sonen till sömns. Vi insåg då att han var redo för det eftersom det gick så bra med svärmor och sen även med hans far och mig.

Jag slutade helt enkelt att erbjuda honom bröstet där och då. Innan hade jag funderat länge på hur i hela friden man skulle kunna sluta amma barnet till sömns så länge som det somnade där av sig själv. 
    Det föll sig naturligt när han var redo, men som alla vet så ändras små barns vanor snabbt och vid nio månader började sonen bli väldigt mammig, svår att söva utan stora protester framförallt för mig.
    Plötsligt en dag så somnar han vid bröstet igen och gör det sen vid upprepade tillfällen, vi kunde dock märka en markant skillnad i hans sömn kvalité pga att han ammades till sömns. Han vaknade alltid kort efter att vi lagt ned honom och var ledsen på ett sätt han aldrig är annars, vi har då sövt om honom utan ammning, varpå han somnar om och sover en längre period.

Vad är då slutsatsen av allt detta?

Jag hade aldrig slutat erbjuda bröstet till min son om inte svärmor gjort mig uppmärksammad på att det faktiskt går att söva honom på annat sätt. Både jag och min sambo hade blivit blinda för detta eftersom vår erfarenhet byggde på att han alltid behövt amma för att sova enda sen han föddes.
    Ibland behöver man någon annans ögon för att se bättre.

Vad jag har förstått så är 10 månader en känslig ålder och just nu kommer det sannolikt inte att dyka upp en sådan period som jag beskrivit ovan, där ni kan ändra rutinerna.

Kolla in denna länk, deras arkiv är super bra om man söker med ljus och lykta efter råd.

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=14477&sida=2

Lyssna framför allt på länken "nio månaders pojke vill inte sova i sin säng". 

Svar på tråden Hur bäst lära supersnuttig 10-månaders att somna utan bröstet?