Hur bäst lära supersnuttig 10-månaders att somna utan bröstet?
Min lillkille är 10,5 månader. Av olika skäl (kolik, jobba familjehändelser osv) så har han fått amma sig till sömns fram tills nu och vi har inte riktigt klarat att ta fighten. Nu ska jag inom kort börja ta en kvällskurs och pappan måste då kunna lägga sonen. Vi har även en 3-åring som sover i eget rum men som vill ha godnattsaga och gärna att man ligger bredvid tills han somnat.
Lillen sover i vår säng och behöver bröstet varje gång han vaknar (5-10 ggr/natt) för att somna om. Eller rättare sagt, han kan somna för natten och somna om om man vaggar honom i famnen men vaknar och blir jätteledsen så fort han läggs ner. Han tar inte napp, har ingen snutte av något slag och vill inte dricka ur flaska liggandes. Då vi har försökt att bara ligga bredvid honom tills han somnar så söker han efter bröstet (på oss båda..), blir ledsen när han inte får det, börjar spänna kroppen och liksom "gå upp i brygga" och kommer inte till ro utan det slutar i hysteri.
Han kan somna i vagnen på dagen, men vi har inte möjighet att ta upp vagnen i lägenheten. Jag har problem med ryggen och skulle gärna vilja att han somnar utan att vaggas i famnen.
Tassmetoden har jag funderat på, men jag vet inte riktigt om det skulle fungera.. Han har så otroligt svårt att komma ner i varv och ligga still. Får han inte bröstet så sätter han sig upp, kryper runt, rullar, åmar sig osv. och är ledsen. "Somna utan gråt" har jag läst.
Jag vill absolut (!) inte köra SHN, 5MM eller liknande.
Snälla hjälp!