• etttredjeunderverk

Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?

Idag gjorde jag moderkaksprov i Uppsala för första gången på grund av dåligt KUB-resultat. 1:80, jag blev helt knäckt. Nu är jag nyfiken på andras erfarenheter! Var har ni gjort det, fick ni komplikationer, hur länge fick ni vänta på svar, fick ni också veta kön?

• Svar på tråden Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?
  • LinaLinnea

Hej! Jag har ingen erfarenhet men ska göra FVP imorgon pga dåligt kub. Jag skulle också vilja veta om hur lång tid det tar innan man får svar! Jag håller tummarna för oss!!

• Miss Gul

Jag har gjort både FVP och MKP och det normala är att den enkla analysen tar mellan 2-3 dagar och en vecka. Den fördjupade analysen tar 2-3 veckor. Oftast räcker det med svaren på den enkla analysen för att man ska veta om ngt är fel eller inte.

Jag gjorde det på KS. Första gången fick jag inte veta kön (eftersom jag redan visste det) men nästa gång efterfrågade vi det specifikt. Fick inga komplikationer någon av gångerna och proven visade inte heller på några avvikelser. Däremot så gick det åt skogen ändå, men det hade inget med proverna att göra.

• Ellia73

Jag gjorde MKP i Lund för några veckor sedan. Jag gjorde det eftersom vi fick avbryta förra graviditeten pga att fostret hade trisomi 13. Vi fick svaret hemskickat med brev, jag har för mig att det tog 6 dagar. Provet visade inga avvikleser, men då ska man ju komma ihåg att de enbart kollar kromosom 13, 18, 21 och könskromosomerna. Å andra sidan är avvikelser på andra kromosomer än 13, 18 och 21 väldigt ovanliga, även om det förekommer. Jag har inte märkt att jag fått några komplikationer, ska på RUL om två veckor och är nu jättenervös inför det....
    Vi fick ett telefonnummer vi kan ringa om vi vill ta reda på könet, men det har vi inte gjort. Jag är väldigt nyfiken men mannen vill nog att det ska vara en överraskning.

Hur upplevde du provet, tyckte du det gjorde ont? Jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt när de drog nålen ut och in... har gjort ett FVP tidigare och det tyckte inte jag gjorde lika ont som MKP.

• curlysun
    Miss Gul skrev 2013-02-19 08:50:48 följande:
    Jag har gjort både FVP och MKP och det normala är att den enkla analysen tar mellan 2-3 dagar och en vecka. Den fördjupade analysen tar 2-3 veckor. Oftast räcker det med svaren på den enkla analysen för att man ska veta om ngt är fel eller inte. Jag gjorde det på KS. Första gången fick jag inte veta kön (eftersom jag redan visste det) men nästa gång efterfrågade vi det specifikt. Fick inga komplikationer någon av gångerna och proven visade inte heller på några avvikelser. Däremot så gick det åt skogen ändå, men det hade inget med proverna att göra.

Usch vad jobbigt för er ibland är livet så orättvis och man vet inte varför.man har så mycket kraft just då som man inte trodde hade. Jag hoppas att det kommer att gå vägen för er nån gång så att ni kan glädjas åt en graviditet och ser fram emot att får ett barn till. Lycka till
  • etttredjeunderverk

Jag tyckte provet gjorde ondare än vad jag trodde innan. Jag håller med om att det var obehagligt, speciellt när nålen gick fram och tillbaka. Nu försöker jag mest hålla mig stilla för att göra allt jag kan för att undvika missfall. Jag har inte ont och har inte haft någon blödning, hoppas det är ett gott tecken. Väntar och väntar och väntar på svaret nu...

• Tallen

Jag gjorde MKP den 29 februari och fick "snabbsvaret", dvs för trisomy 13,18 och 21 en vecka senare vilket var "klart". Dock ringde de till mig förra veckan och sa att labbet funnit en mindre avvikelse på kromoson 22 och i måndags lämnade  min man och jag blodprov så att våra kromosonuppsättningar kan jämföras med fostrets och se om någon av oss har samma avvikelse som kromoson 22. Nu väntar vi på svar...

• Tallen

Glömde skriva att jag hade inga komplikationer efter provtagningen och vi bad specifikt om att inte få reda på könet. 

• curlysun

Vad jobbigt när man får ett sånt svar.vad kan det innebära om man har avvikelse på nr 22? Hoppas att allt går bra för er iaf. Vi har inte fått svar än.

• Tallen
    curlysun skrev 2013-02-20 18:44:07 följande:
    Vad jobbigt när man får ett sånt svar.vad kan det innebära om man har avvikelse på nr 22? Hoppas att allt går bra för er iaf. Vi har inte fått svar än.
    Eftersom de efterfrågade blodprov från oss så utgår jag ifrån att det inte är något av de "större" avvikelserna, dvs ringkromosom 22, Derivatkromosom eller 22q13-deletionssyndromet vilka innebär utvecklingsstörning och en/flera missbildningar.

Många människor har kromosomavvikelser som inte märks/ inte spelar någon roll så vi får hoppas att avvikelsen återfinns hos mig eller min man.

När jag fick Kub- resultatet vilket inte var så bra och därav gjordes MPV så vad jag helt förstörd men inte nu längre, har kommit fram till att det är vad det är- inget jag har gjort eller gör kan ändra provsvaret eller påskynda det. Detta är vårt andra barn så jag har dagarna fulla med nummer 1 och hinner inte tänka på det så mycket som jag antagligen hade gjort om det var vårt första.

Hoppas allt går bra för er.  
Svar på tråden Moderkaksprov idag, jätteorolig! Hur gick det för er?