• MattssonE

Min dotter har sån hemsk hosta, hjälp :(

Min dotter är förkyld och har feber, hon hade lite hosta igår men hon kunde sova trots allt. Idag har hon hostat konstant från eftermiddagen och den håller på än. I en och en halv timme har hon legat i sin säng och försökt sova, men hostar HELA tiden :( 

Hon är 3 år, har alltid haft väldigt kraftig och jobbig hosta vid förkylning ända sedan hon föddes. Har varit och tagit prover för att se om hon har någon form av astma men det har inte varit någonting.. 

Vi har en hostmedicin hemma som heter lepheton, den är utskriven till pojken här hemma och jag provade att ge henne den då hennes ventoline är slut, men den hjälper inte överhuvudtaget.

Någon som har något bra tips på vad man kan ge henne?
    Och är det någon som vet om man måste gå på läkarbesök för att få ny ventoline utskriven eller räcker det att ringa och förnya receptet? och om det räcker med att ringa, kan man ringa jourcentralen och be dem göra det så man kan hämta ut det redan ikväll? De säger i telefonsvararen att man bara ska ringa jourcentralen om det är något akut, räknas detta som akut? Undrar bara vad som är tillräckligt akut för att ringa jourcentralen men INTE tillräckligt akut för att ringa 112... 

Hjälp tack :( 

• Svar på tråden Min dotter har sån hemsk hosta, hjälp :(
  • ex ungue leonem

Kontakta  sjukvården

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Meland

Hon ska ha högt under huvudet typ två kuddar och om du har Vicks Vaporub salva hemma så smörj hennes bröstkorg och ta på henne en tunn tröja/linne som går upp till halsen så hon inte rör där. Detta brukar hjälpa på mina barn.

• MattssonE
    Meland skrev 2013-02-18 20:44:52 följande:
    Hon ska ha högt under huvudet typ två kuddar och om du har Vicks Vaporub salva hemma så smörj hennes bröstkorg och ta på henne en tunn tröja/linne som går upp till halsen så hon inte rör där. Detta brukar hjälpa på mina barn.
    kuddar har jag lagt upp, den salvan har jag tyvärr inte :/ hon verkar även ha feber så jag har inga kläder på henne och hon har bara ett tunt lakan istället för täcke... 
  • ex ungue leonem
    MattssonE skrev 2013-02-18 20:46:34 följande:
    kuddar har jag lagt upp, den salvan har jag tyvärr inte :/ hon verkar även ha feber så jag har inga kläder på henne och hon har bara ett tunt lakan istället för täcke... 

Ring sjukvården
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • MattssonE
    ex ungue leonem skrev 2013-02-18 20:52:25 följande:

Ring sjukvården
    Nu verkar den har lugnat ned sig lite... hon har inte hostat på tio minuter, hoppas det håller i sig så... 
    Undrar bara om det är tillräckligt akut att ta kontakt med jourcentralen när det gäller sånt här.. 
  • Meland

Ok. Jag brukar ha den salvan året runt i kylskåpet då jag tycker att den hjälper mycket bra vid oroliga nätter. Och då hon är så liten är risken stor att hon rör sig på bröstkorgen och därmed får salvan i ögonen. Salvan är som tigerbalsam så om du har den istället så kan du använda den.

Ved det gäller hostmedicin så testar jag först med Theracof innan jag går över till receptbelagda.

• Apmor2

torrhosta, slemhosta, tjuter det när hon hostar?? Lyssna på hostan, är det slemhosta kan en kopp ljummet  (te, vatten..) hjälpa. Annars brukar riven ingefärsjos i ljummet vatten hjälpa.

Är det torrhosta eller med biljud hade jag åkt in med hon!

• Jäntan87

Ring 1177 och hör efter, eftersom hon har ventoline i vanliga fall kanske hon behöver få inhalera?
    När det gäller receptet så kan du ringa dit där du har fått det utskrivet. Då skriver dom ut nytt recept bara. ( så är det i mitt landsting iaf, vet ej hur det är runt om i andra landsting)

• Meland

Du kan som de andra redan säger kontakta 1177 och rådfråga men jag har svårt att tro att de gör något ikväll. Har varit med om det själv

Svar på tråden Min dotter har sån hemsk hosta, hjälp :(