• Cruzs

Färga håret från mörkbrun till ljusbrun?

Hej allesammans!

Nu är det så att jag häromkvällen insåg att jag faktiskt skulle vilja prova att bli lite ljusare i håret.
    Jag har alltid varit mörkbrun, väldigt mörk, så nu skulle jag vilja prova att bli ljusbrun :) Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ där ute som kan tipsa mig om hur jag ska gå till väga, för nu vill jag göra detta HEMMA och inte hos frisör då jag inte riktigt har pengarna för det just nu även om det skulle vara det bästa som de flesta vet.

Så, spröd på med lite tips, om du är en av dom som har gjort detta hemma :)

Tack!

• Svar på tråden Färga håret från mörkbrun till ljusbrun?
  • Aileen Allannah

Jag vet att det inte är det du vill höra, men jag skulle verkligen rekommendera dig att göra det hos frisör, eller åtminstone se till att ha pengar nog att gå till frisören och rädda resterna om det går åt skogen. Du kan självklart prova hemma, men som sagt, blir det konstigt är det bäst att gå direkt till frisören och inte försöka fixa hemma först.

• Cruzs
    Aileen Allannah skrev 2013-02-18 23:12:14 följande:
    Jag vet att det inte är det du vill höra, men jag skulle verkligen rekommendera dig att göra det hos frisör, eller åtminstone se till att ha pengar nog att gå till frisören och rädda resterna om det går åt skogen. Du kan självklart prova hemma, men som sagt, blir det konstigt är det bäst att gå direkt till frisören och inte försöka fixa hemma först.
    Nae, det är väl inte det jag ville höra egentligen, men tro mig. Jag får höra det varenda gång jag nämner för folk att jag vill prova på det "ljushåriga"-livet :) då folk i min omkrets vet hur nöjd jag är med mitt hår i med att jag tar väl hand om det, har nästan aldrig haft slitet hår, så de tappar hakan när jag säger att jag vill färga hemma ;)
    Men jag förstår vad du menar, det är en galenskap att färga sådant hemma i med att det betyder blekning/avfärgning och det är inte det bästa medlet för håret förstås...
  • Aileen Allannah
    Cruzs skrev 2013-02-18 23:28:55 följande:
    Nae, det är väl inte det jag ville höra egentligen, men tro mig. Jag får höra det varenda gång jag nämner för folk att jag vill prova på det "ljushåriga"-livet :) då folk i min omkrets vet hur nöjd jag är med mitt hår i med att jag tar väl hand om det, har nästan aldrig haft slitet hår, så de tappar hakan när jag säger att jag vill färga hemma ;)
    Men jag förstår vad du menar, det är en galenskap att färga sådant hemma i med att det betyder blekning/avfärgning och det är inte det bästa medlet för håret förstås...
    Framför allt är det svårt att ha koll på hur håret reagerar, antingen går allt jättebra, det kan det absolut göra, eller så blir håret helt orange eller liknande. Min frisör tyckte att det var bättre att göra många slingor i stället för att börja avfärga och helbleka, då är det lättare att få ett bra resultat. Kanske något att prova?
  • Cruzs
    Aileen Allannah skrev 2013-02-18 23:32:42 följande:
    Framför allt är det svårt att ha koll på hur håret reagerar, antingen går allt jättebra, det kan det absolut göra, eller så blir håret helt orange eller liknande. Min frisör tyckte att det var bättre att göra många slingor i stället för att börja avfärga och helbleka, då är det lättare att få ett bra resultat. Kanske något att prova?
    Det lät ju en aning smartare ang. slingor än att bleka hela håret :)
    Jag har hittills bara fått tips om att använda "avfärgning" osv för att sen lägga i en ljusbrun färg.
    Men eftersom jag är en fegis innerst inne när det gäller färgningar, så har jag velat samla på mig massvis med tips och för-/nackdelar med att färga hemma (nu tycker jag den enda fördelen är att det är billigare att färga hemma). Men i längden, hur mycket billigare är det egentligen att färga hemma om man måste bleka o sånt, för det gäller väl ändå att bleka mer än en gång?

När det kommer till slingor, är det "hätta" eller vad det heter som gäller då? Eller aluminiumfolie-slingor? :)
  • Aileen Allannah

Hätta! Och i flera omgångar, inte allt på samma dag. Då kommer du ju också kunna stanna på en nivå du tycker känns lagom.

• Emmi27

Jag tror att L'Oreal har avfärgning man kan köpa och göra själv men OM du ska göra det så måste du vara jäkligt noggrann att det räcker till hela håret och verkligen kladdar in det ordenligt för annars kan det bli fläckigt. Så det är väl vad du kan göra om du vågar testa =) Och sen köra på den färg du vill ha =)

• luuuna

Färga av och om det blir för varmt eller för ljust eller nyansen inte är exakt som du vill ha den, så köp bara en ljusbrun färg du tycker om och lägg i det avfärgade håret. Om ditt hår nu är relativt ofärgat eller inte färgats på länge så blir färgen allt som oftast jämn över hela håret och resultatet blir väldigt bra, även om du gör det hemma :) 

Svar på tråden Färga håret från mörkbrun till ljusbrun?