• Provocateur

Varför är folk så besatta av olika bantningsmetoder? Matte kan väl inte vara så jävla svårt...?

Alltså, varför ska det hållas på med olika bantningsmetoder åt höger och vänster? Lchf, gi, vlcd osv. Fattar inte folk att det som fungerar i LÄNGDEN är ren och skär matte.... Gör av med mer än du stoppar i dej. Och rör på fläsket!! Hur tänker ni som håller på med ovannämnda dieter?

• Svar på tråden Varför är folk så besatta av olika bantningsmetoder? Matte kan väl inte vara så jävla svårt...?
  • Alby

Jag vill bli vältränad utan att behöva lyfta ett finger. Jag vill att kilona ska rasa samtidigt som jag äter smågodis på helgerna. Jag letar efter en genväg som inte finns, lever i förnekelse helt enkelt.

• Scream2

Va spelar det då för roll för dig, vad jag väljer att stoppa i mig? Om jag äter mindre än vad jag gör av med? I slutändan?

• Yrja M

Fast kroppen mår ju bättre om man fyller den med nyttig mat istället för onyttig. Och en del mat mättar bättre än annan. Allt handlar inte bara om kalorier.

Jag har PCO och märker att min kropp fungerar bättre om jag äter lågkolhydratkost. Jag får mer regelbunden mens etc.

• M i l l a n

Lchf är en livsstil och inte en bantningsmetod. Fungerar ypperligt i längden då man kan äta bra och nyttig mat som man blir mätt på. Lchf går bla. ut på att minska det fettlagrande hormonet i kroppen. Det är en ganska enkel ekvation för dig som gillar matte.

• AndersFl

Har också lite svårt för det där med alla bantningsmetoder som presenteras. Det säger väl sig självt att man måste göra av med lika mycket energi som man stoppar i sig. Folk som snackar om att de "äter som en fågel", men ändå inte går ner i vikt gör det inte just av den anledningen att de ljuger!! När ingen ser så slinker det ner en flottig pizza, en påse chips , en liter Coca cola eller något annat onyttigt.

Det är ologiskt att inte gå ner i vikt om man håller sig till sträng diet.

• puss

Och att man inte går ner om kroppen är inställd på svält.
    Hur fan går det till? Klart man går ner i vikt om man svälter.

• Wimsey

Varför verkar det vara så svårt att ta till sig att det finns en massa faktorer som påverkar hur svårt/lätt det är att följa en diet? Det är klart at det är större chans att lyckas om den mat man äter är utvald för att man ska bli mätt och inte sugen på att småäta.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Wimsey
    AndersFl skrev 2013-02-19 06:32:35 följande:
    Har också lite svårt för det där med alla bantningsmetoder som presenteras. Det säger väl sig självt att man måste göra av med lika mycket energi som man stoppar i sig. Folk som snackar om att de "äter som en fågel", men ändå inte går ner i vikt gör det inte just av den anledningen att de ljuger!! När ingen ser så slinker det ner en flottig pizza, en påse chips , en liter Coca cola eller något annat onyttigt. Det är ologiskt att inte gå ner i vikt om man håller sig till sträng diet.

Det är "håller" som är nyckelordet, dieten kan ju vara hur steäng som helst om den inte går att hålla.
  • Wimsey

Sedan blir jag lite fundersam över att vlcd nämns som någon slags motsats till att "göra av med mer än man stoppar i sig", med tanke på att det är en förkortning av "very low calory diet" ... att leva helt på pulver är väl inte riktigt min grej, men jag känner en del som gått ner i vikt och lyckats hålla den på det sättet, troligen eftersom den har fungerat som ett sätt att bryta gamla matvanor.

• Lenche

Men hur menar du? Om en person äter mer än vad den förbrukar och ska ändra kosten till att bli mindre kalorier så att man går ned i vikt ja då blir det ju en diet. Det här med att man ska kunna äta lite av allt bara man håller nere kalorierna det låter precis som viktväktarna.

Svar på tråden Varför är folk så besatta av olika bantningsmetoder? Matte kan väl inte vara så jävla svårt...?