• Anonym (hmm)

Om Arbetsförmedlingen hänvisar en till rekryteringsträff, måste man gå?

Jag är i Fas3 och är på "praktikplats" på dagarna.
    Förra veckan ringde min handläggare och sa att det är en rekryteringsträff samt en kortare intervju efteråt på tisdag, altlså idag.
    Ok, intressant, sa jag efter att hon sagt vad det handlade om.
    Hon sa vilken tid det var och att det var beläget på en annan arbetsförmedling.

Hon skulle maila mig mer information. När jag läste den ytterligare informationen så kände jag direkt att detta är ingenting jag kan plus att jag är gravid.

MÅSTE jag gå dit idag? Kan jag bli av med ersättning annars? Eller hur funkar det? 

• Svar på tråden Om Arbetsförmedlingen hänvisar en till rekryteringsträff, måste man gå?
  • Kofot

Om arbetsförmedlingen hänvisar så måste du gå oavsett vad.

• Philippa

Ja, du är tvingad att gå.

• Anonym (hmm)

ok, det står att det är informationsträff och sen om man är intresserad; intervju. Jag är INTE intresserad, så jag tänker gå efter träffen då. 

• rosyposy

Det är väl jättebra att gå dit! Även om just detta inte är något för dig så träffar du ju rekryterare som kanske har andra jobb som skulle kunna passa dig.

• Fosse
    Anonym (hmm) skrev 2013-02-19 11:14:33 följande:
    ok, det står att det är informationsträff och sen om man är intresserad; intervju. Jag är INTE intresserad, så jag tänker gå efter träffen då. 
    Varför är du inte intresserad?
  • Anonym (hmm)
    rosyposy skrev 2013-02-19 11:16:26 följande:
    Det är väl jättebra att gå dit! Även om just detta inte är något för dig så träffar du ju rekryterare som kanske har andra jobb som skulle kunna passa dig.
    denna rekryterare är enbart från ett ställe. det är inte en massa rekryterare om det var det du trodde.
  • Anonym (hmm)
    Fosse skrev 2013-02-19 11:18:21 följande:
    Varför är du inte intresserad?
     arbetsförmedlingen har tydligen misstolkat min utbildning totalt...
    du är väl inte heller intresserad av alla jobb som finns ute? så är det..
    man känner själv om det är något man kan tänka sig att jobba med eller inte. ibland klaffar det inte bara.
  • Anonym (hmm)

samt att det är skift-arbete "olika pass på olika tider av dygnet".
    min man har ett välbetalt jobb och jobbar enbart natt. jag hade behövt ett dagjobb. 

• bonäslina

varför är det inget för dig??
    det är väl bättre att gå dit med inställningen att du kan få ett jobb, än att fortsätta i fas 3?  Ju längre du går där (även om du är på praktik) så blir du bara mindre och mindre eftertraktad på arbetsmarknaden. 

• Philippa
    Anonym (hmm) skrev 2013-02-19 11:20:50 följande:
    man känner själv om det är något man kan tänka sig att jobba med eller inte. ibland klaffar det inte bara.

Är man i fas 3 ska man vara intresserad av ALLT.... om man är normal!
  • Anonym (hmm)
    bonäslina skrev 2013-02-19 11:22:31 följande:
    varför är det inget för dig??
    det är väl bättre att gå dit med inställningen att du kan få ett jobb, än att fortsätta i fas 3?  Ju längre du går där (även om du är på praktik) så blir du bara mindre och mindre eftertraktad på arbetsmarknaden. 
    om 3 månader går jag ändå på föräldraledighet. läs samt ovan mitt svar om varför.
  • Petrol
    Det mesta måste väl o andra sidan vara bättre än fas 3? Jag menar, det är ju shysst att få betalt för jobbet så att säga.

I övrigt så beror det på vad du avtalat med arbetsförmedlingen och vad som står i din handlingsplan, jag och min handläggare har exempelvis kommit överens om att jag går på de träffar som jag hinner och vill om det inte är något väldigt speciellt och då nämner hon det för mig.
  • Anonym (hmm)
    Philippa skrev 2013-02-19 11:23:32 följande:

Är man i fas 3 ska man vara intresserad av ALLT.... om man är normal!
    haha, nej så är det inte. man kan inte söka alla jobb som finns. då får jag väl vara onormal då, men jag har en man som jobbar natt, 2 barn samt en till påväg.
  • Severus

Ta det jobb som finns!!
    På sikt kanske det dyker upp ett mer lämpat jobb i förhållande till din utbildning
    Att skita i att gå kan påverka den ersättning man får i dagsläget

• Fosse
    Nej, jag är inte intresserad av alla jobb som finns, men jag har ju redan ett jobb så det är ju en lite annorlunda situation.

Om du är i FAS 3 så antar jag att du gått rätt länge utan jobb? Jag skulle nog tagit vad som helst i den situationen, man måste ju försörja sig. Jag undrar bara varför du ratar ett jobb som kan innebära en inkomst? Det finns ju inget som hindrar dig från att fortsätta söka ditt drömjobb?
  • rosyposy

Vilken härlig ton och inställning du har!

Även om det bara rekryteras till ett ena ställe så har du inget att förlora på att gå dit. De kommer inte att erbjuda dig ett jobb du inte passar för men du kan komma att få en kontakt på ett företag som kanske i framtiden kommer att söka efter folk till andra tjänster.
    Och med din härliga attityd så blir det säkert inga probs att göra ett bra intryck och bli ihågkommen.
    Dessutom, är man i fas 3 kanske man inte ska låsa in sig på att få ett jobb inom det man är utbildad för.

• Anonym (hmm)
    Severus skrev 2013-02-19 11:24:38 följande:
    Ta det jobb som finns!!
    På sikt kanske det dyker upp ett mer lämpat jobb i förhållande till din utbildning
    Att skita i att gå kan påverka den ersättning man får i dagsläget
    Jag SKA gå=) men jag tänker inte ha den individuella intervjun efteråt imed att AF har skrivit att "för den som är intresserad finns det tid för kortare samtal efteråt".
  • Anonym (hmm)
    Fosse skrev 2013-02-19 11:25:48 följande:
    Nej, jag är inte intresserad av alla jobb som finns, men jag har ju redan ett jobb så det är ju en lite annorlunda situation.

Om du är i FAS 3 så antar jag att du gått rätt länge utan jobb? Jag skulle nog tagit vad som helst i den situationen, man måste ju försörja sig. Jag undrar bara varför du ratar ett jobb som kan innebära en inkomst? Det finns ju inget som hindrar dig från att fortsätta söka ditt drömjobb?
    Jag gick en 1-årig utbildning som tog slut i oktober, så jag har inte vart i fas 3 så länge. tyvärr fattades det bara 2 veckor innan jag hade fått ett nytt avtal från AF, men jag hade 2 veckor kvar till fas 3, så därför hamnade jag där.
    mitt i allt blev jag gravid med. 
  • Raggarmunk

Ts.. jag förstår din sits precis.... är i en väldigt liknande.
    Man kan inte alltid ta vilket jobb som hellst... jag kan tex inte ta ett skift eller nattjobb
    då det inte finns nattdagis för mina barn och jag är ensamstående och gravid  .   
    Nä gå bara på träffen som är ett måste å sen kan du välja, träffa rekrutern och säg att om
    3 månader ska du ändå föda eller så går du hem innan intervjuven :)  

Svar på tråden Om Arbetsförmedlingen hänvisar en till rekryteringsträff, måste man gå?