• Norrlänningen

Rodnad på bröstet som gör ont, mjölkstockning?? Snälla svara!

Hejsan!

För nio dagar sedan blev jag mamma till världens underbaraste Emma. Mjölkproduktionen kom igång ganska så direkt, men bröstvårtorna tog rejält stryk. Jag köpte amningsnapp och med hjälp av den går det mycket bättre. Hon har gått upp i vikt sen vi kom hem från bb, men jag tycker att hon äter väldigt ofta, speciellt på natten. Idag provade jag utan nappen, men det var som att hon inte ville ta bröstet då...är det någon mer som varit med om detta?
    Sen har jag fått en rodnad på insidan av vänster bröst, det är lite hårt och ömt. Kan det vara mjölkstockning? Och isåfall vad gör jag då?
    Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Rodnad på bröstet som gör ont, mjölkstockning?? Snälla svara!
  • Tintomara

Det låter som mjölkstockning. Sätt dig i duschen och duscha varmt vatten på bröstet samtidigt som du masserar det så att mjölken börjar komma ut igen. Jag fick jätteofta mjölkstockning när jag ammade förra gången och detta brukade hjälpa. Du kan köpa ett slags inlägg på apoteket och ha i bh:n om du får det ofta.

• Norrlänningen

Tack för svar!
    Någon mer?

• GME

Hejsan!
    Vår Olivia tar också bara amningsnapp. Hon behöver stimulans i gommen för att förstå att hon ska äta så då funkar nappen bättre. Övar utan men det funkar bara lite grann, sen blir hon arg. Förhoppningsvis kommer det gå lättare när hon blir lite större (1 månad nu).

Vet tyvärr inte om det kan vara mjölkstockning men man kunde få såna bröst de dagar mjölken rann till sa de på BB. Så det kanske är för tidigt för mjölkstockning. Ring amningshjälpen, de kan kanske hjälpa till.

Lycka till

• SC o EP

När jag fick mjölkstockning hade jag jättehögt feber och ont i hela kroppen. Kändes som en influensa.

Har även hört att amningsnapp kan lättare orsaka mjölkstockning eftersom barnet inte kan "tömma" bröstet på ett effektivt sätt.

• Elut

När jag fått början till mjölkstockning brukar jag precis som Tintomara massera området när jag duschar varmt (du får massera ganska hårt).
    Det är även bra om ditt barn kan tömma bröstet, då brukar mjölkstockningen släppa. Att du ska undvika drag och att bli kall vet du säkert redan, jag har klippt till fleecebitar som jag har i bh:n.

Angående amningsnappar så har jag inget råd då jag aldrig använt mig av dessa. Antar att det bara är att fortsätta öva med bara bröstvårtan tills hon tar den.

Din dotter är så liten och då äter de vädigt ofta, de är bara att ha tålamod. Mina barn har alltid ätit mycket på nätterna, hör och läser om mammor som får sova nästan hela nätterna i sträck och blir då lite avis.... Oftast klarar sig barnen lite längre när de blir större då de orkar äta mer vid varje amningstillfälle.

Lycka till!

• Zebelon

När jag skulle vänja min tjej av med amningsnappen fick jag tipset att börja varje amning med nappen för att stilla värsta hungern sedan ta bort den och prova. Ibland gick det inte alls. Men fortsätt prova.

• NISnobben

Jag fick också börja med ammingsnapp på BB på ena bröstet!! Förmodligen hade den bröstvårtan en annan form än den andra som det inte varit något problem med!! På BB verkade det råda delade meningar om ammingsnapp. En del fnös åt det och andra verkade tycka att det var det bästa!
    Mitt tips är att börja ammingen med nappen på och ta av den när mjölken rinner till. Det gjorde jag och nu fungerar det utan napp efter 9 dagar!
    Jag tror att jag hade mjölkstockning den första dagen jag kom hem från BB. Bröstet var stenhårt i vissa partier och ömt. Jag gjorde som flera andra skrivit - dusch och massage. Jag var tvungen att massera ganska hårt. Jag masserade också under ammingen - det kändes som om Adrian kunde hjälpa till att "dra" ut mjölken.
    Hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa dig!
    Kram

• jeannette

jag hade ont i båda bröster en gång som jag var ute på stah o jag hade lite kläder på mig o det regnade massor...sedan känede jag mig konstig i hela kroppen och ont i brösten hade jag oxå, det var ont blandat med att det var otrolig varm o det illade väldig obehaglig.

i alla fall så gick jag in för första gången in i en bastu(har aldrig tyckt om bastu tycker att det är för mycket värme) men i alla fall jag satt där o det kändes så bra varm o skönt o mjölken va rann o efter en stund då mådde jag bra.

det var ingen mjölkstockning men kanske på väg att bli det eftersson jag var så dålig klädd o kallt i luften

Svar på tråden Rodnad på bröstet som gör ont, mjölkstockning?? Snälla svara!