Hur skriver man referenser till bok med redaktör? (Olika författare, olika kapitel)
Jag läser på högskolenivå och har skrivit en text som nu är klar, det enda jag har kvar är att ordna till mina referenser - men jag har verkligen kört fast. En av de böcker jag använt har två personer som står som bokens redaktörer (de har tagit initiativ/satt ihop boken/varit ledande).I själva boken, dock, så är det flera olika författare. Varje kapitel har alltså sin egen författare.
Hur ska jag göra referens till det här på rätt sätt? Både när det gäller paranteser i den flytande texten och när det gäller den fullständiga referenslistan.
De hänvisningar jag fått är följande...
Om det är en bok med redaktör och man ska hänvisa till hela boken:
"Efternamn, Initialer. (Red.). (årtal). Huvudtitel: Undertitel. Förlagsort: Förlag."
Om det är kapitel ur en bok med redaktör och man ska hänvisa till kapitlet:
" Efternamn på kapitelförfattare, Initialer. (årtal). Kapitelhuvudtitel: Kapitelundertitel. I redaktörens initialer. Redaktörens efternamn (Red.), Bokens huvudtitel: Undertitel (ss.xxx) Förlagsort: Förlag."
Men vad ska jag skriva i paranteserna? Redaktörernas namn och årtal, eller kapitelförfattarnas namn och årtal? Jag förstår inte...