• Odd Pixie

Hur skriver man referenser till bok med redaktör? (Olika författare, olika kapitel)

Jag läser på högskolenivå och har skrivit en text som nu är klar, det enda jag har kvar är att ordna till mina referenser - men jag har verkligen kört fast. En av de böcker jag använt har två personer som står som bokens redaktörer (de har tagit initiativ/satt ihop boken/varit ledande).I själva boken, dock, så är det flera olika författare. Varje kapitel har alltså sin egen författare. 

Hur ska jag göra referens till det här på rätt sätt? Både när det gäller paranteser i den flytande texten och när det gäller den fullständiga referenslistan. 

De hänvisningar jag fått är följande...
    Om det är en bok med redaktör och man ska hänvisa till hela boken:
    "Efternamn, Initialer. (Red.). (årtal). Huvudtitel: Undertitel. Förlagsort: Förlag."
    Om det är kapitel ur en bok med redaktör och man ska hänvisa till kapitlet:
    " Efternamn på kapitelförfattare, Initialer. (årtal). Kapitelhuvudtitel: Kapitelundertitel. I redaktörens initialer. Redaktörens efternamn (Red.), Bokens huvudtitel: Undertitel (ss.xxx) Förlagsort: Förlag."

Men vad ska jag skriva i paranteserna? Redaktörernas namn och årtal, eller kapitelförfattarnas namn och årtal? Jag förstår inte... 

• Svar på tråden Hur skriver man referenser till bok med redaktör? (Olika författare, olika kapitel)
  • Odd Pixie

Det enklaste, tycker jag, vore att i referenslistan hänvisa till hela boken. Om jag istället ska hänvisa till de olika kapitelförfattarna så kommer det ju bli 2-3 hänvisningar till samma bok men olika författare? Blir det inte rörigt?

• RöttÄrSött

Odd pixie: det kan bli helt fel! Säg att du har en sammanställning om glass av Andersson. ALLA vet att Andersson bara gillar vaniljglass, han är ledande i debatten för att enbart vaniljglass ska få finnas. I sin bok har han dock ett kapitel som talar emot honom eftersom han vill föra fram flera åsikter, därför har Persson ett kapitel om chokladglassens förträfflighet. Om man då skriver "författaren anser att chokladglass är bäst (Andersson, xxxx)" kommer alla i insatta glassdebatten bli förvirrade.

Därför kan en och samma bok bli fem referenser om man tar ur fem olika kapitel. Det blir tydligt och främst av allt: korrekt.

• SweetNilam

Såhär gör insitututionen fär svenska språket på GU, och så gjorde jag:

Axelsson, Monica 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 503–537.

Efternamn, Förnamn. Titel på artikel/kapitel. I (som "läst i") författarna till hela boken. Förljt av markering (red.) som indikerar på att det är en bokmed redaktörer. Följt av kursiverad titel på boken. Avsluta med Ort: Förlag och avsluta med de sidnummer som gäller för artikeln
Svar på tråden Hur skriver man referenser till bok med redaktör? (Olika författare, olika kapitel)