• Anonym

oro om vårdnadstvist är aktuell?

Så här ligger det till:
    jag har en son på 5år som bor varannan vecka hos sin pappa. hans pappa har haft problem till och från sedan vi separerade för 3 år sedan.
    vi har varit i kontakt med familjerätten om det här och jag känner att jag får stöd. jag va på väg att dra igång en vårdnadstvist, men lugnade mig då pappan gick med på att skriva ett samarbetsavtal där det även stod att han skulle ha sonen några dagar mindre (ons-sön varannan vecka), jag vill inte hålla på att bråka och tjata för jag vet att det bara förvärrar situationen så att mötas va en bra lösning anser jag.

Jag håller hårt på det här att barnet har rätt till båda sina föräldrar, men jag tycker också att det MÅSTE fungera från bådas sida.
    Jag är enormt kluven då jag hela tiden får höra saker om pappan, ex. att han dricker mycket och gör konstiga saker när han är full, spottar på grannens dör, är hotfull mot sina grannar. jag fick också höra på omvägar att han har snattat i en affär i den del av staden han bor i. han har inget jobb längre för att han blev misstänkt för stöld där och dessutom kommit till jobbet helt borta i huvet (har en släkting som jobbar på samma avdelning). Dessa saker är sån som jag får höra om från utomstående när sonen är hos mig.

för några veckor sen hörde mina kompisar av sig till mig, dagen innan sonen skulle till pappan och sa att pappan vinglade runt på gator och pratade och sluddrade om kosntiga saker, den helgen hade jag honom kvar hos mig då jag inte ansåg att han va i bra skick får att ha hand om sonen.

Han har dåligt om pengar och sonen har alltid för korta byxor när han kommer hem hit, vår son har bytt dagis för några månader sen och jag personligen tycker att regelbunden vistelse där är viktig, framför allt nu när han fortfarande är ganska ny där, men pappan struntar i dagis helt dom veckorna han har honom, både jag och dagispersonal har pratat med honom och han säger att det är på gång att han ska få ett busskort av soc men han har tydligen inte ens varit där och pratat med någon om det.

Jag har ingen insyn hur det är hos pappan när sonen är där, jag vet inte hur det ser ut med alkohol (jag har sagt att han inte ska dricka när sonen är där). pappan ljuger för mig om allt, inget av det han säger stämmer.

jag är kluven för att jag verkligen vill att min son ska ha en bra relation med sin pappa, men min oro är inte obefogad. Jag undrar vad andra tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 12:08
    kan tillägga att pappan har varit full när han har haft sonen tidigare, därav avtalet på familjerätten.

• Svar på tråden oro om vårdnadstvist är aktuell?
  • Anonym

Så länge du bara har hörsägnen om hur det ärhar du inget att komma med du måste personligt bevis att dettar som du säger. Fr kommer alltid hålla med dig och kommer pappan och säger tvärtom så håller de med honom sen att ha för små byxor gör han inte till en dålig förälder så han tappar vårdnaden eller får mindre ug. Däremot ligger du själv risigt till för du höll ungen hemma på hörsägnen

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 12:16:11 följande:
    Så länge du bara har hörsägnen om hur det ärhar du inget att komma med du måste personligt bevis att dettar som du säger. Fr kommer alltid hålla med dig och kommer pappan och säger tvärtom så håller de med honom sen att ha för små byxor gör han inte till en dålig förälder så han tappar vårdnaden eller får mindre ug. Däremot ligger du själv risigt till för du höll ungen hemma på hörsägnen
    Bevis och bevis, han har blivit vräkt en gång tidigare p.g.a. störningar och utebliven hyra. Han har ringt och terroriserat mig flera gånger i veckan sedan separationen. han bröt sig in i köket på en krog och stal cider och en brandsläckare (?). dessutom har jag fått brev om att han va misstänkt för narkotika brott. han kom också till luciafirandet på dagis och stank alkohol och en klirrande väska (jag hade sonen då, men det va väldigt opassande och sonen skämdes för hur pappan betedde sig).
    Jag ringde faktiskt till den vi har varit i kontakt med på familjerätten och frågade om jag kunde ha kvar sonen då jag inte kände mig trygg i att lämna honom till pappan, och han sa till mig att jag kunde det då jag misstänkte att barnet kunde fara illa.

sen handlar inte inlägget till störta del om för små byxor, det va kopplat till brist på pengar. då han inte ens har råd att ta sin son till dagis.
  • Anonym

Vad han gör när han inte har barnet ska du skita i faktiskt. Han väljer om barnet ska vara på dagis eller hemma med honom. Sen ska du skicka kläder med barnet då du får både barnbidrag och underhåll.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 12:30:44 följande:
    Vad han gör när han inte har barnet ska du skita i faktiskt. Han väljer om barnet ska vara på dagis eller hemma med honom. Sen ska du skicka kläder med barnet då du får både barnbidrag och underhåll.
    fast jag tänker på att han har problem med alkoholen och har dessutom varit full flera gånger med sonen hemma, skapar det en oro att han har svårt att hålla sig ifrån det när sonen är där. När han dessutom är helt borta dagen innan han ska hämta sonen så tycker jag faktiskt att jag har all anledning att bry mig, han ska vara spelklar när sonen kommer dit. han har redan upplevt alldeles för mycket sånt redan.

Vi har fortfarande delad vårdnad trots avtalet så jag har halva barnbidraget och han andra halvan jag har ett halvt underhållsstöd hur han har det där vet inte jag, så kläder är bådas ansvar.

Ja men om det inte är barnets bästa att han är hemma nu när han är nyinskolad? personalen och jag är överens om att det blir öerhört jobbigt för sonen att ha dagis varannan vecka då han inte har hunnit komma in i kamratskapen ordentligt. jag kan tänka mig att det blir en form av utanförskap för honom när han kommer till dagis efter nästan 10 dagar och massor har hänt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 12:40:48 följande:
    fast jag tänker på att han har problem med alkoholen och har dessutom varit full flera gånger med sonen hemma, skapar det en oro att han har svårt att hålla sig ifrån det när sonen är där. När han dessutom är helt borta dagen innan han ska hämta sonen så tycker jag faktiskt att jag har all anledning att bry mig, han ska vara spelklar när sonen kommer dit. han har redan upplevt alldeles för mycket sånt redan.

Vi har fortfarande delad vårdnad trots avtalet så jag har halva barnbidraget och han andra halvan jag har ett halvt underhållsstöd hur han har det där vet inte jag, så kläder är bådas ansvar.

Ja men om det inte är barnets bästa att han är hemma nu när han är nyinskolad? personalen och jag är överens om att det blir öerhört jobbigt för sonen att ha dagis varannan vecka då han inte har hunnit komma in i kamratskapen ordentligt. jag kan tänka mig att det blir en form av utanförskap för honom när han kommer till dagis efter nästan 10 dagar och massor har hänt.
    Du har ingen rätt att lägga dig i. Misstänker du att han är full när han har barnet så får du ringa socjouren och be dem åka ut.

Du bestämmer inte ensam vad som är barnets bästa. Han bestämmer på sin tid. Barnet har redan förlorat värdefull tid med din pappa. Varför har du inte barnet på dagis? Du skriver att pappan bara har barnet onsdag-söndag, så om barnet missar 2-3 dagar varannan vecka så är det en bagatell.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 12:43:46 följande:
    Du har ingen rätt att lägga dig i. Misstänker du att han är full när han har barnet så får du ringa socjouren och be dem åka ut.

Du bestämmer inte ensam vad som är barnets bästa. Han bestämmer på sin tid. Barnet har redan förlorat värdefull tid med din pappa. Varför har du inte barnet på dagis? Du skriver att pappan bara har barnet onsdag-söndag, så om barnet missar 2-3 dagar varannan vecka så är det en bagatell.
    Det är klart att jag har rätt att lägga mig i min sons liv, jag är lika mycket mamma på mina barnlediga veckor anser jag, inte sitter jag och super upp mina pengar så jag inte har råd med bussresor till dagis (f.övr.är det 300:- det skulle kosta med buss till o från dagis i månaden). jag tycker inte att det är okej. och ringer socjouren gör jag om det blir aktuellt.
    Men jag antar att man bara ska skita i vad ens barn gör när dom är med sin andra förälder oavsett om de far illa, det är ju ändå inte mitt problem om dom blir förstörda för livet för det va ju inte min vecka (märkligt resonemang).

Jag ber om ursäkt att jag missade att skriva att vi gick tillbaka till varannan vecka efter att det hade fungerat bra en tid, som jag har skrivit så handlar det inte om att smutskasta pappan,utan mitt inlägg handlar först och främst om min oro för min son och hur han påverkas av den miljö han vistas i.
    Och jag har pratat med pappan om dagis och han tycker som jag säger han, så där är vi eniga. men han gör uppenbarligen inte det han själv anser vara bäst för barnet.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-02-19 12:58:57 följande:
    Det är klart att jag har rätt att lägga mig i min sons liv, jag är lika mycket mamma på mina barnlediga veckor anser jag, inte sitter jag och super upp mina pengar så jag inte har råd med bussresor till dagis (f.övr.är det 300:- det skulle kosta med buss till o från dagis i månaden). jag tycker inte att det är okej. och ringer socjouren gör jag om det blir aktuellt.
    Men jag antar att man bara ska skita i vad ens barn gör när dom är med sin andra förälder oavsett om de far illa, det är ju ändå inte mitt problem om dom blir förstörda för livet för det va ju inte min vecka (märkligt resonemang).

Jag ber om ursäkt att jag missade att skriva att vi gick tillbaka till varannan vecka efter att det hade fungerat bra en tid, som jag har skrivit så handlar det inte om att smutskasta pappan,utan mitt inlägg handlar först och främst om min oro för min son och hur han påverkas av den miljö han vistas i.
    Och jag har pratat med pappan om dagis och han tycker som jag säger han, så där är vi eniga. men han gör uppenbarligen inte det han själv anser vara bäst för barnet.
    Självklart skall barnet skyddas från att fara illa med sin umgängesförälder och det är ditt ansvar att skydda barnet från det. I lagen står det att barnets rätt till skydd och att inte fara illa är viktigare än tillgången till den föräldern. Lagen kring detta skärptes 2006! Ställ krav på pappa att gå med dig på samarbetssamtal och konfrontera honom med din oro. Din oro är ju lika viktig som hans behov av att förneka att något är i olag .... 
  • anonimus

Vill bara påpeka att det inte bara är att ringa socialjouren. Har varit i liknande situation med pappan till mina barn. När jag kontaktade soc. fick jag som svar att jag inte kan anmäla honom eftersom man har gemensam vårdnad! Om inte han klarar av sina plikter som förälder eftersom han är full och jag vet om det, då är det mitt ansvar att ta barnet där ifrån. Om jag inte skulle göra det är jag lika skyldig som honom eftersom jag inte ser till det bästa för barnen. Vem som helst skulle kunna anmäla honom, men inte den andra föräldern nar man har gemensam vårdnad!
    Helt sjukt hur systemet fungerar här i Sverige!  
  • Anonym
    anonimus skrev 2013-02-20 00:52:49 följande:

Vill bara påpeka att det inte bara är att ringa socialjouren. Har varit i liknande situation med pappan till mina barn. När jag kontaktade soc. fick jag som svar att jag inte kan anmäla honom eftersom man har gemensam vårdnad! Om inte han klarar av sina plikter som förälder eftersom han är full och jag vet om det, då är det mitt ansvar att ta barnet där ifrån. Om jag inte skulle göra det är jag lika skyldig som honom eftersom jag inte ser till det bästa för barnen. Vem som helst skulle kunna anmäla honom, men inte den andra föräldern nar man har gemensam vårdnad!
    Bs av socjouren. De ska åka ut om barnet misstänks fara illa även om föräldrar har gv.
  • Anonym (insatt)
    anonimus skrev 2013-02-20 00:52:49 följande:

FAst det blir ju också ett sjukt system att först släppa iväg sitt barn till att fara illa hos den andra föräldern och sedan ringa till soc och anmäla det! Det är ju ändå man själv, som förälder, som har det primära ansvaret att se till sitt barns bästa, inte myndigheterna!!??
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2013-02-20 18:41:28 följande:
    FAst det blir ju också ett sjukt system att först släppa iväg sitt barn till att fara illa hos den andra föräldern och sedan ringa till soc och anmäla det! Det är ju ändå man själv, som förälder, som har det primära ansvaret att se till sitt barns bästa, inte myndigheterna!!??
    ja, jag håller med.. sjukt iså fall.
    Jag har läst en del familjerätt och det är viktigt för barnet att få ha umgänge med båda föräldrarna , det är för mig solklart. MEN om den ena föräldern inte tar det ansvar som denne är skyldig till så har den andre en SKYLDIGHET att agera. Att agera kan vara att ringa socjouren men då är det i akuta fall. kan man förebygga att barnet fortsättningsvis far illa är väl det bra.
    Jag anser att strunta i att barnet ev. far illa är lika ansvarslöst som att vara den föräldern som inte tar ansvar. socjourens uppgift är också att gå in för att barnet inte ska må ännu sämre av att se föräldrarna bråka. ska det verkligen behöva gå så långt att barnet ska utsättas för obehagligheter till det sätter spår? i 5-6-årsälderna vad jag förstår är en orolig tid för vilket barn som helst och mycket av det som händer under den tiden präglar personen för resten av livet, både bra och dåligt.

Svar på tråden oro om vårdnadstvist är aktuell?