oro om vårdnadstvist är aktuell?
Så här ligger det till:
jag har en son på 5år som bor varannan vecka hos sin pappa. hans pappa har haft problem till och från sedan vi separerade för 3 år sedan.
vi har varit i kontakt med familjerätten om det här och jag känner att jag får stöd. jag va på väg att dra igång en vårdnadstvist, men lugnade mig då pappan gick med på att skriva ett samarbetsavtal där det även stod att han skulle ha sonen några dagar mindre (ons-sön varannan vecka), jag vill inte hålla på att bråka och tjata för jag vet att det bara förvärrar situationen så att mötas va en bra lösning anser jag.
Jag håller hårt på det här att barnet har rätt till båda sina föräldrar, men jag tycker också att det MÅSTE fungera från bådas sida.
Jag är enormt kluven då jag hela tiden får höra saker om pappan, ex. att han dricker mycket och gör konstiga saker när han är full, spottar på grannens dör, är hotfull mot sina grannar. jag fick också höra på omvägar att han har snattat i en affär i den del av staden han bor i. han har inget jobb längre för att han blev misstänkt för stöld där och dessutom kommit till jobbet helt borta i huvet (har en släkting som jobbar på samma avdelning). Dessa saker är sån som jag får höra om från utomstående när sonen är hos mig.
för några veckor sen hörde mina kompisar av sig till mig, dagen innan sonen skulle till pappan och sa att pappan vinglade runt på gator och pratade och sluddrade om kosntiga saker, den helgen hade jag honom kvar hos mig då jag inte ansåg att han va i bra skick får att ha hand om sonen.
Han har dåligt om pengar och sonen har alltid för korta byxor när han kommer hem hit, vår son har bytt dagis för några månader sen och jag personligen tycker att regelbunden vistelse där är viktig, framför allt nu när han fortfarande är ganska ny där, men pappan struntar i dagis helt dom veckorna han har honom, både jag och dagispersonal har pratat med honom och han säger att det är på gång att han ska få ett busskort av soc men han har tydligen inte ens varit där och pratat med någon om det.
Jag har ingen insyn hur det är hos pappan när sonen är där, jag vet inte hur det ser ut med alkohol (jag har sagt att han inte ska dricka när sonen är där). pappan ljuger för mig om allt, inget av det han säger stämmer.
jag är kluven för att jag verkligen vill att min son ska ha en bra relation med sin pappa, men min oro är inte obefogad. Jag undrar vad andra tycker?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 12:08
kan tillägga att pappan har varit full när han har haft sonen tidigare, därav avtalet på familjerätten.