• amia01

Tapetsera, måla eller lägga golv?

Håller på att renovera och blir inte klok på ordningen...

Väggarna är renoverade och färdigslipade och taklisterna nerplockade.
    Har målat taketnu, och tänkte fortsätta med taklister, element, fönster och dörrar. Och därefter lägga in ett nytt golv, dock inga nya golvlister om jag får välja, utan  det blir matta kant i kant eller kvartslist. Golvlisterna målas sedan  och efter det ny eldragning utvändigt - funkar bäst i ett gammalt hus. Och avslutar med tapetsering till sist.
    Hade tänkt spara golvet till sist, för att slippa täcka det när man målar listerna och tapetserar, men har ändrat mig eftersom det känns som om det kan bli fult på golvlister och väggar när man lägger in golvet senare?
    Vilken ordning skulle ni välja??

• Svar på tråden Tapetsera, måla eller lägga golv?
  • Mli 014

Om det var jag som skulle helrenovera ett rum så skulle jag göra det i ordningen.

Ned med lister och gammal tapet, spackla putsa, städa.

Måla tak, sätta tapet, ordna lister, fixa golvet.

• Frontline

Jag målar alltid tak, runt fönster, element samt bakom elementen först sen lägger jag golvet och tapetserar.
    Sist köper jag färdigmålade lister och mäter till och sätter upp...
    Innan dess har jag ju gjort allt som behövs i underabete förstås.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amia01
    Frontline skrev 2013-02-19 12:43:39 följande:
    Jag målar alltid tak, runt fönster, element samt bakom elementen först sen lägger jag golvet och tapetserar.

Men om man sätter tapeten innan man sätter listerna så har man ju inget att skära tapeten mot?
  • Excentriskan
    Frontline skrev 2013-02-19 12:43:39 följande:

Du behöver ju inte skära vid listen utan låta den gå ned en bit (ca en cm ovanför golvet) sedan skär bara av mot väggen. Listen hamnar ju utanpå och det blir snyggare och rakare så.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • amia01
    Miss Behave skrev 2013-02-19 13:59:32 följande:

Du behöver ju inte skära vid listen utan låta den gå ned en bit (ca en cm ovanför golvet) sedan skär bara av mot väggen. Listen hamnar ju utanpå och det blir snyggare och rakare så.

Och när man ska tapetsera om nästa gång då? Då måste man ju ta bort listerna varje gång man ska tapetsera?
    Annars får man ju en ful "tapetrand" längs kanterna som man måste skära/slipa/måla.
  • Excentriskan
    amia01 skrev 2013-02-19 14:13:28 följande:

Och när man ska tapetsera om nästa gång då? Då måste man ju ta bort listerna varje gång man ska tapetsera?
    Annars får man ju en ful "tapetrand" längs kanterna som man måste skära/slipa/måla.

Jag tar alltid loss golvlister vid tapetsering. Däremot skär jag vid tak och foderlister.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • amia01

Det funkar ju bra i de flesta nya hus kanske, men när man har lister från sekelskiftet som är spikade med 100-tals handsmidda 4-tums spikar, så är det inget man drömmer om att ge sig på. Förstör både snygga lister och väggar och tar hur mycket tid som helst...

Svar på tråden Tapetsera, måla eller lägga golv?